طرح بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکا در زمینه آب‌وهوایی که رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است، فرانسه را در مورد به‌راه افتادن «رقابت ناعادلانه» اقتصادی میان اروپا و آمریکا نگران کرده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری فرانسه، کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه در واشنگتن درمورد احتمال بروز درگیری تجاری میان اروپا […]

طرح بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکا در زمینه آب‌وهوایی که رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است، فرانسه را در مورد به‌راه افتادن «رقابت ناعادلانه» اقتصادی میان اروپا و آمریکا نگران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری فرانسه، کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه در واشنگتن درمورد احتمال بروز درگیری تجاری میان اروپا و آمریکا گفت: قطعا نمی‌خواهیم جنگ (تجاری) در بگیرد.

طرح جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که بزرگترین سرمایه گذاری در ایالات متحده در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است، مجموعه ای از مشوق های مالی را به نفع حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر ارائه می دهد و قرار است در عین حال حداقل نرخ مالیات را برای شرکت های بزرگ در نظر بگیرد.

کولونا در اظهاراتی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی که اتاق فکری در پایتخت آمریکا است، گفت: از نظر ما در این طرح و نتایج آن، ایالات متحده و بازیگران اروپایی در موقعیتی برابر قرار نگرفته‌اند.

این اظهارات بازتاب نگرانی های اخیر مقام های فرانسوی یا آلمانی است که به ویژه از فرار سرمایه گذاران و شرکت ها به آمریکا که در برنامه تاریخی خود جذب ۳۷۰ میلیارد دلار سرمایه را در نظر دارند، نگرانند.

آلمان همچنین روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را به «پاسخی محکم» به ابرطرح سرمایه‌گذاری آمریکا درمورد گذار اقلیمی فرار خواند.

روبرت هالبک وزیر اقتصاد آلمان گفت: این طرح نباید زمینه رقابت بین دو اقتصاد (اروپا و آمریکا) را نابود کند.

برونو لو مر وزیر اقتصاد فرانسه نیز اعلام کرد در نگرانی همتای آلمانی خود در مورد تهدید طرح آمریکا برای روابط دو قاره، سهیم است.

رئیس دیپلماسی فرانسه در سخنان خود در واشنگتن اذعان کرد: اتحادیه اروپا از مدت ها پیش انتظار اقدام جسورانه را در مورد آب و هوا داشته است.

وی همچنین گفت: البته شکایتی هم از این که از سرعت بالاتری برای اجرای این طرح استفاده شده و لازم هم بوده، نداریم.

برخی معتقدند که طرح آمریکا می‌تواند جنگ رقابت تجاری از نوع تقابل بوئینگ و ایرباس را در ابعادی بزرگتر به وجود بیاورد. از اواخر دهه ۹۰ میلادی این دو شرکت در زمینه هواپیماهای غیرنظامی و به طور فزاینده ای در زمینه دفاع با یکدیگر رقابت می کنند. این دو شرکت مرتب دیگری را به دریافت کمک های ناعادلانه دولتی از دولت‌های مربوط متهم می‌کردند.