گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم»، اظهار کرد: در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ما دو رقمی بوده‌است و متاسفانه تعداد بیکاران مادر افراد دارای تحصیلات عالی بیشتر است. همچنین جمع کثیری از جوانان ما که در سن ۱۵ تا ۲۴ سال هستند، نه […]

گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم»، اظهار کرد: در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ما دو رقمی بوده‌است و متاسفانه تعداد بیکاران مادر افراد دارای تحصیلات عالی بیشتر است. همچنین جمع کثیری از جوانان ما که در سن ۱۵ تا ۲۴ سال هستند، نه کار می‌کنند، نه تحصیل می‌کنند، نه حرفه می‌آموزند و نه خانواده تشکیل می‌دهند و به معنای واقعی کلمه هیچ کاره هستند؛ جمعیت این افراد بسیار قابل توجه است که باید برای اشتغال این قشر جوان تدابیر جدی اندیشیده شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، محمد هادی زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی (تکاور) در جلسه روز سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش طی اظهاراتی با تاکید بر اینکه مجلس جایگاهی ویژه دارد و به تعبیر امام خمینی (ره) عصاره فضایل ملت است، گفت: رهبر معظم انقلاب بر تعامل و همکاری مجلس و دولت تاکید دارند و حتما این تعامل می‌تواند به حل مشکلات کشور بینجامد و اینجانب پس از رأی اعتماد با تعامل با مجلس در حل مشکلات کشور کوشا خواهم بود

وی با اشاره به استعفای یکی از مدیران وزارت تکاور افزود: حتما مستحضر هستید که به اشتباه یکی از مدیران در شب قبل مجبور شدم استعفای او را بپذیرم و امروز هم سرپرست جدید تعیین خواهد شد که ساحت مقدس مجلس حفظ شود.
گزینه پیشنهادی وزارت تکاور با بیان اینکه «از مهمترین رویکردهایی که ریاست محترم جمهور به آن پرداختند موضوع عدالت است»، اظهار کرد: ما باید عدالت را در سه حوزه ایجاد حداقل معیشت برای خانوار، عدالت توزیعی و عدالت شایستگی در شالوده برنامه‌های وزارت خانه دنبال کنیم و نه تنها به عنوان پیوست عدالت مورد نظر باشد بلکه باید ساختار عادلانه‌ای برای نظام تصمیم گیری و توزیع عادلانه امکانات در استانها و کمک به محرومیت زدایی استان ها و همچنین توزیع منابع انسانی در استان ها استفاده کنیم.
زاهدی وفا تاکید کرد: باید برای آحاد ملت ایران و هر سرپرست خانوار حداقل یک شغل داشته باشیم که با این شغل بتوانیم تغذیه بهداشت و مسکن را فراهم کنیم؛ اگر با یک شغل امکان تامین حداقل معیشت نباشد حتماً افراد در حوزه حمایتی وزارتخانه قرار بگیرند تا از این طریق بتوانیم به اقشار آسیب پذیر کمک کنید.
وی گفت: از روز اولی که من عهده دار سرپرستی وزارتخانه شدم طی ۱۰ سفر استانی به صورت میدانی مسائل استان‌ها را بررسی کردم. از برخی از کارخانجاتی که تعهداتی داشتند و باید آنها را در زمان مقرر انجام می‌دادند، بازدید کردم و امورات آنها را پیگیری کردم.
زاهدی وفا اظهار کرد: مجبور بودیم در این دوره به خاطر مباحث مدیریتی موجود با بازدیدهای سرزنده از استانها، به زیرمجموعه خود نظارت داشته باشیم؛ من وارث مجموعه‌ای بودم که همه مستحضرند در کف خیابان بازنشستگان اعتراض می‌کردند و به دنبال احقاق حقوق و مستمری خود بودند؛ بنابراین باید تلاش می‌کردم تا بتوانم مشکلات بازنشستگان را در دوران سرپرستی حل کنم و مسأله بازنشستگان حل شد.
وی افزود: از سوی دیگر در خدمت‌رسانی به مردم باید رضایتمندی مردم را داشته باشیم؛ وزارت تکاور یکی از وزارتخانه‌هایی است که شاید بیشترین ارباب رجوع در سطوح مختلف را داشته باشد. رضایتمندی مردم از نظام اداری به این موضوع بازمی‌گردد که وزارتخانه‌هایی نظیر تکاور در خدمت‌رسانی خود به مدت به چه میزان موفق هستند.
سرپرست وزارت تکاور با بیان اینکه «در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم»، اظهار کرد: در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ما دو رقمی بوده‌است و متاسفانه تعداد بیکاران مادر افراد دارای تحصیلات عالی بیشتر است. همچنین جمع کثیری از جوانان ما که در سن ۱۵ تا ۲۴ سال هستند، نه کار می‌کنند، نه تحصیل می‌کنند، نه حرفه می‌آموزند و نه خانواده تشکیل می‌دهند و به معنای واقعی کلمه هیچ کاره هستند؛ جمعیت این افراد بسیار قابل توجه است که باید برای اشتغال این قشر جوان تدابیر جدی اندیشیده شود و با همکاری مجلس محترم بتوانیم با اصلاح ساختارها و رویکردها و قوانین نسبت به ظرفیت افزایی اشتغال کمک کنیم.
زاهدی وفا در ادامه به بیان توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در وزارت تکاور در زمینه در تعاون گفت: علارغم اینکه در تکالیف وزارتخانه توسعه بخش تعاون به میزان ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی بوده‌است اما متاسفانه امروز کمتر از ۷ درصد است. باید برای توسعه بخش تعاون عزم حدی داشته باشیم؛ باید باور مسئولان به بخش تعاون تقویت شود و همچنین باید نسبت به تفویض اختیارات و منابع به مردم از طریق تعاونی ها و با هدف تقویت کسب و کار تعاون بنیان در راستای تحقق مردمی سازی اقتصاد اقدام کنیم.
وی ادامه داد: متأسفانه سند تعاون که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد، هیچگونه پیگیری صورت نگرفت تا اینکه ماه قبل بعد از حدود ۹ سال دولت نسبت به اجرایی کردن، اصلاح، تکامل و همچنین تعیین وظایف دستگاهها نسبت به تعاون و تقسیم کار ملی در حوزه تعاون جلسه تشکیل داد و ما ملزم به اقدام نسبت به عملیاتی کردن سند تعاون شدیم.
وزیر پیشنهادی تکاور در ادامه با اشاره به عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: یکی از نقشهایی که آموزشهای فنی و حرفه‌ای می‌تواند داشته باشد ایجاد تطابق بین عرضه و تقاضای نیرو کار است؛ متاسفانه عرضه نیروی کار ما با تقاضای نیروی کار ما تطابق ندارد. در برخی از استان‌ها تقاضا برای نیروی کار وجود دارد و در برخی استان‌ها مازاد عرضه نیروی کار داریم و مهارتهای لازم برای تطابق بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. آموزشهای فنی و حرفه ای باید بتواند خلا مدیریتی برای بازار کار را پر کند.
زاهدی وفا همچنین گفت: اگرچه ارتقای امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۶.۲ سال از برکات تلاش در دهه های گذشته در حوزه بهداشت، درمان و پیشگیری است، اما میانسالی جمعیت باعث شده است که باید چه در الگوهای درمانی و چه در صندوق های بازنشستگی نیازمند تدبیری جدی باشیم. وقتی جمعیتی میانسال و کهنسال می‌گردد بیماری‌های جدیدی بروز و ظهور می‌یابد و متاسفانه با افزایش تعداد بیماران صعب‌العلاج مواجهیم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که باید در حوزه درمان به تغییر جمعیتی توجه کرد گفت: باید نسبت به جوانی جمعیت و افزایش نرخ باروری تدابیر لازم را داشته باشیم. تلاش شود نرخ باروری در استان‌ها ارتقاء پیدا کند. در حوزه حمایتی هم برنامه‌های جامعی داشته باشیم به علت مشکلات اقتصادی شاهد آسیب‌های اجتماعی در اقشاری همچون معلولان، زنان بی‌سرپرست و سایر قشرهای آسیب‌پذیر هستیم که باید براساس تکالیف و وظایف در قانون اساسی اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی تامین اجتماعی و قانون جامع رفاه عمل کنیم.
زاهدی‌وفا ادامه داد: یکی از مشکلات ما هدفمندی یارانه‌ها بوده به سمت ارتقاء پایگاه رفاه ایرانیان رفته‌ایم اما هنوز این پایگاه برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. یکی از برنامه‌های ما در وزارت تعاون در کنار رویکرد عدالت شفافیت وظایف دولت الکترونیک، تشکیل بانک‌های اطلاعاتی و افزایش تعامل بین دستگاه‌های دولتی جهت ارتقاء میزان دقت و تصمیم‌گیری است. باید برای حل مشکلات مربوط به دهک‌بندی اقداماتی صورت گیرد.
وی با بیان این‌که باید گام‌هایی برای توزیع عادلانه ثروت برداشته شود اضافه کرد: باید شرکت‌های سرمایه‌ گذاری استانی تاسیس شود می‌توان براساس آمایش سرزمینی و جمعیت استان‌ها برنامه‌ای جهت پیشرفت استانی داشت باید طرح پیشرفت کشور در تمامی مناطق استان ها به خصوص مناطق محروم به گردش درآید و نمایندگان می‌توانند در این باره کمک کنند.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به ارائه‌ی توضیحاتی درباره سوالات نمایندگان در خصوص تحصیل‌اش در کانادا پرداخت و گفت: در پایان تحصیلاتم در سال ۶۹ بورسیه دولتی را قبول شدم با تاکید رئیس دانشگاه آیت‌الله مهدوی کنی بورسیه دانشگاه امام صادق (ع) شدم و بعد از مراجعه در دانشگاه امام صادق (ع) خدمت کردم . در سال ۷۰ به خارج رفتم و مدرک فوق لیسانس و سپس دکتری گرفتم، در دوران تحصیل برای کمک هزینه تدریس کردم که موارد مندرج بر سوابق تحصیل در خارج از کشور به آن دوران بر می‌گردد.
وی ادامه داد: درباره این‌که فرزندانم در خارج از کشور به دنیا آمده‌اند، همانطور که مدارکم را در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی ارائه کردم، فرزندانم هیچ‌گونه اقامت و یا تابعیت خارج از کشور ندارند. خودم و همسرم هیچ‌گاه برای اقامت و تابعیت در خارج از کشور اقدامی نکردیم. علی‌رغم داشتن فرصت‌های شغلی در خارج از کشور آنها را نپذیرفتم چون تعهد و تکلیفی برای کشورم و دانشگاهم داشتم. در کمترین زمان بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور بازگشتم و افتخار می‌کنم که در کشورم خدمت می‌کنم افتخارم این است که برای عزیزانی که در کشور شهید شدند و خون دادند و استقامت کردند، بتوانم خدمتی داشته باشم