به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه خبری احوال نیوز، دکتر ماهرخ کشوری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مهمترین مسئله این است که نگذاریم سالمندان عزیز ما احساس انزوا کنند. این نشست خبری ،در معاونت بهداشت استان اصفهان ،که به […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه خبری احوال نیوز، دکتر ماهرخ کشوری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مهمترین مسئله این است که نگذاریم سالمندان عزیز ما احساس انزوا کنند. این نشست خبری ،در معاونت بهداشت استان اصفهان ،که به مناسبت روز جهانی قلب ، و روز جهانی سالمند ، (هفته ملی سالمند) بود، در سالن امام هادی (علیه السلام)، معاونت بهداشت استان اصفهان، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست ابتدا، دکتر ماهرخ کشوری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به مناسبت روز جهانی سالمند و هفته ملی سالمند، گفت: ضمن آرزوی توفیق برای اصحاب رسانه ، مهمترین چیزی که شاید این دوستان بتوانند به جامعه منتقل کنند تغییرات روانی اجتماعی است ومسائلی که بهتر است جامعه به این سالمندان با توجه به ویژگی هایشان دقت کنند .

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با کلیشه های موجود در مورد پدیده سالمندی ، وتبعیض سنی، به سه مفهوم مهم سالمندی سالم وفعال و موفق و عوامل تعیین کننده سالمندی فعال ، اشاراه کردند.دکتر کشوری در ادامه گفت: سالمندی بک سفر جسمی و روانی است که از بدو تولد آغاز می‌شود. ، چون شخصیت آینده و شخصیت خصوصی ، از همان موقع شکل می گیرد. وی در در ادامه سخنان خود در مورد سالمند گریزی افزود: خیلی ها از این می‌ترسند که دوران سالمندی باعزتی نداشته باشند، می‌ترسند از کار افتادگی برایشان عارض شود در صورتی سالمندی یکی از قشنگترین برهه زندگی است.

وی همچنین ضمن اشاره به امید به زندگی سالم ، امید به سلامتی، ابراز داشتند که مهمترین مسئله این است که نگذاریم سالمندان عزیزما احساس انزوا کنند. در ادامه این نشست خبری، دکتر علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: بعضی از کشورهای در دنیا برای این که سالمندی آنها دو برابر شود،۹۵ تا ۱۰۰ سال طول می کشد تا سهم جمعیت سالمندی آنها دو برابر شود، اما سرعت رشد سالمندی در کشور ما ۲۰ سال است که دو برابر می شود. وی ادامه داد: استان اصفهان چهارمین استان سالمند است. با حدود ۱۲ درصد جمعیت سالمند. از نظر تعداد جمعیت سالمند استان اصفهان ، سومین استان بعد از تهران و خراسان رضوی است، که ۶۴۲۰۰۰ نفر سالمند در استان اصفهان داریم.

وی اذعان داشت: شعار ملی سال،تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان است ،شعاری که برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، وی افزود: اصفهان نیزبه عنوان شهر دوستدار سالمند معرفی شده است.دکتر علی پارسا، در ادامه افزود: شعاری که برای سال ۱۴۰۲ در حوزه سلامت قلب در نظر گرفته شده این است که: بیماران هر چه بیشتر بدانند بهتر می توانند از خود مراقبت کنند. وی گفت: اصحاب رسانه می توانند در میزان افزایش سطح آگاهی،نگرش عملکرد مردم، در زمینه پیشگیری، تشخیص زودرس، درمان، اطلاع رسانی خوبی با حوزه بهداشت داشته باشند. دکتر رامش حسین خانی، کارشناس برنامه قلب و عروق معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: سالمندان برای غربالگری به مراکز بهداشت که به صورت رایگان است مراجعه کنند. بیماری قلبی عروقی در کل دنیا تاپ جدول مرگ و میر ها است و هیچ اتفاق و بیماری در کل دنیا به اندازه بیماری قلبی عروقی، مرگ و میر ندارد.

از هر سه نفر یک نفر در دنیا فوت می کند، در کشور ما یک مقدار اما بالاتر است. علت آن است که بیماری قلبی عروقی، از عوامل خطر است علت خاصی وجود ندارد. عوامل خطر هم شیوه زندگی، آلودگی هوا، ورزش نکردن، کم تحرکی،،تغذیه ورژیم ناسالم، استرس،مصرف دخانیات عوامل خطری هم هست که ما هیچ مداخله ای در آن نداریم. وی افزود: هرچه سن اضافه می شود احتمال بیماری ها بیشتر می‌شود ژنتیک هم ممکن است وجود داشته باشد. و یک سری هم عوامل خطر متابولیک است یعنی همین عوامل خطر رفتاری شیوه زندگی ناسالم می‌تواند باعث ایجاد فشار خون ، دیابت وچربی خون شود واین سه بیماری بسیار شایعه است و می‌تواند باعث سکته قلبی و مغزی شود.

دکتر رضا فدایی:
حیوان گزیدگی با هاری فرق دارد

دکتر رضا فدایی ، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، در مورد گزیدگی حیوانات مانند سگ و گربه گفت: حیوان گزیدگی با هاری فرق دارد، دکتر رضا فدایی، در مورد بیماری هاری اذعان داشت: هاری در واقع نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی وقابل انتقال از حیوان به انسان است که با گزش حیوان هاری به انسان منتقل می شود. در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه صددرصد کشنده است. دکتر رضا فدایی ، در ادامه افزود: استان اصفهان در سال قبل رتبه پنجم کشوری با تعداد ۲۱۳۴۹ مورد مصدوم حیوان گزیده داشته است. و ۶۵ تا ۷۰ درصد گزش ها در استان مربوط به سگ گزیدگی می باشد.

وحدود ۲۵ -۳۰ درصد گزش مربوط به گربه می‌باشد که نسبت به سال های اخیر گزش توسط گربه افزایش یافته است. وی ابراز داشت: اگر حیوانی کسی را گاز گرفت حتما به مرکز بهداشت مراجعه کنید حتی اگر شب باشد.

در پایان این نشست خبری ، دکتر علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، در سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در ارتباط با اینکه در اجرای سند ملی سالمندان و اهداف آن بیشترین بحث راجع به سالمندان که در رسانه ها باید اطلاع رسانی شود بفرمائید گفت: از دید بنده در حوزه معاونت بهداشت این است که ما بتوانیم خدماتی که عمدتا به صورت رایگان است، به سالمندان یادآوری کنیم که به مراکز بهداشت، مراجعه کنند، که ۳۰ الی ۴۰ درصد مراجعه می کنند و همچنین خدمات بهداشتی را نیز رعایت می کنند، که ما در مراکز از توانمند سازی و مراقبت در مرکز داریم. و رسانه ها کمک کنند که سالمندان به مراکز بهداشتی که زیر نظر معاونت بهداشت است مراجعه کنند تا سالمندان سالمی در کشور داشته باشیم.
سپس دکتر رضا فدایی ، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، در رابطه با سوال دیگر خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در ارتباط با این که اگر بعضی از همسایه ها مبادرت به نگهداری سگ و گربه در محیط ف آپارتمان می کنند به چه مراکزی می توانند شکایت کنند؟ گفت: ۷۰ الی ۸۰ در صد گزیدگی ها مربوط به سگ ها و بقیه مربوط به گربه است.

کسانی که از همسایه های خود در جهت نگهداری سگ و گربه شاکی هستند، می توانند با شماره ۱۹۰ که شماره کشوری است، و در رابطه با مباحث بهداشتی است، هر شکایت و گله ای دارند، کارشناسان شکایت رادریافت می کنند، و بسته به نوع گزارش، گزارش هایی که تهدید به سلامت باشد، اقدامات لازم را انجام و سپس به مرکز قضایی باید مراجه کنند.