به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، حسن علی فریدونی، مسئول ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی: این مصحف شریف خطی بی‌نظیر مشهور به «قرآن پنج تفسیره» است که وحدت بین مذاهب اسلامی را تداعی می‌کند. این اثر توسط دوست محمد هروی در سال ۱۰۸۲ قمری به خط نسخ ۹ سطری […]

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، حسن علی فریدونی، مسئول ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی:

این مصحف شریف خطی بی‌نظیر مشهور به «قرآن پنج تفسیره» است که وحدت بین مذاهب اسلامی را تداعی می‌کند. این اثر توسط دوست محمد هروی در سال ۱۰۸۲ قمری به خط نسخ ۹ سطری با ترجمه به خط نستعلیق بر روی کاغذ کشمیری نباتی در ۷۶۳ برگ در ابعاد ۲۶ در ۸/۴۲ سانتی‌متر کتابت و با تیماج ضربی مجلد شده است.

قرآن پنج تفسیره گنجینه رضوی توسط محمدحسن خان هروی در سال ۱۲۱۸ قمری بر روضه رضویه وقف شده است؛ از آنجایی که این قرآن در هرات کتابت شده است و در این شهر، اهل تسنن و تشیع در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند، کاتب نسخه، پنج تفسیر شامل چهار تفسیر اهل تسنن و یک تفسیر شیعه را در کنار یکدیگر در اثر کتابت کرده است.

چهار تفسیر معتبر «بیضاوی»، «مدارک»، «جلالین» و «کشاف» آن مربوط به اهل سنت و به زبان عربی است. از تفسیر پنجم نیز با عناوین «حسینی»، «کاشفی» یا حتی «واعظی» نام برده می‌شود. البته این تفسیر به «مواهب علیه» نیز شهرت دارد.