مقام های شهرهای خارکیف و زاپوریژیا که از سوی مسکو منصوب شده اند، روز جمعه در پی تشدید حملات موشکی نیروهای روسیه به تاسیسات نیروی برق اوکراین در چند هفته گذشته، گفتند که رشته انفجارهایی این شهرها را لرزانده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز؛ ایهور ترخوف شهردار خارکیف گفته است […]

مقام های شهرهای خارکیف و زاپوریژیا که از سوی مسکو منصوب شده اند، روز جمعه در پی تشدید حملات موشکی نیروهای روسیه به تاسیسات نیروی برق اوکراین در چند هفته گذشته، گفتند که رشته انفجارهایی این شهرها را لرزانده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز؛ ایهور ترخوف شهردار خارکیف گفته است که چند موشک به تاسیسات صنعتی این شهر برخورد کرده است.

اوله سینه گابوف فرماندار منطقه خارکیف نیز گفته که در این حملات پنج تن زخمی شده اند.

الوکساندر استاروخ فرماندار زاپوریژیا گفته است که انفجارهایی در این منطقه رخ داده است.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از رسانه های اوکراین گزارش داد که آژیر هشدار حمله هوایی روز جمعه در کی ف پایتخت و چند استان این کشور شامل کی یف، وینیتسا، دنپروپتروفسک، کیروفوگراد، نیکولایوف، پولتاوا، خارکوف و چرنیگوف، به صدا در آمده است.

صدای انفجارهایی نیز در خارکوف شنیده شده و به گفته اولگ سینگابوف رئیس فرمانداری نظامی منطقه خارکوف گفته است که چند انفجار در مرکز این منطقه رخ داده است.

رسانه های اوکراین تصاویری از ستون های دود را در این نقاط منتشر کرده اند.

انفجارهایی در شهر زاپوریژیا نیز رخ داده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ یک مقام استان خرسون که به تازگی به روسیه ملحق شده، روز جمعه گفت که بر اثر حمله توپخانه ای نیروهای اوکراین به یک گذرگاه قایق در شهری به همین نام، ۴ نفر جان باخته اند.

مقام های این منطقه که ماه گذشته به روسیه پیوسته، هم زمان با اوج گیری فشار ناشی از عملیات ضدحمله نیروهای اوکراین، گفته اند که قصد تخلیه نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار از ساکنان این منطقه را در چند روز آینده دارند.

نیروهای روسیه اعلام کرده اند که نیروهای مسلح اوکراین ۱۲ حمله موشکی با سامانه هایمار به گذرگاه غیرنظامی در خرسون انجام دادند که ۱۱ موشک توسط سامانه های پدافند هوایی سرنگون شده است.

پیش تر در روز پنجشنبه، گزارش شد که نیروهای اوکراینی پنج بار به ایستگاه برق‌آبی کاخوفسکایا حمله کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه هم زمان با ادامه حمله نیروهای اوکراین به خرسون، زاپوروژیا و جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک که به تازگی به روسیه پیوسته اند، در نشست شورای امنیت روسیه برای بررسی شرایط در اوکراین و این مناطق هم مرز با منطقه جنگی، در آنها حکومت نظامی اعلام کرد.

ژنرال سرگئی سارویکین فرمانده کل نیروهای روسیه در عملیات ویژه نظامی در اوکراین نیز روز گذشته اوضاع خرسون را بسیار دشوار توصیف کرد.

وی اوکراین را عامل این حمله دانسته و گفته بود که سرویس‌های ویژه اوکراین، در طراحی و اجرای این حمله تروریستی دست داشتند.

بامداد دوشنبه (۱۸ مهر) “حمله دقیق هوایی” روسیه به زیرساخت‌های اوکراین در کی‌یف و چندین شهر اطراف آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این حملات خسارات زیادی را به خصوص در حوزه انرژی برای اوکراینی‌ها به دنبال داشته است.

رییس‌ جمهور روسیه ساعاتی پس از این حملات تاکید کرده بود که حملات موشکی به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات تروریستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله به پل کرچ کریمه بوده است.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین سه شنبه شب در پیامی اعلام کرد که از روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، ۳۰ درصد از نیروگاه‌های برق کشورش ویران و منجر به قطعی برق و تاریکی گسترده در سراسر این کشور شده است.