سالن تئاتر از اولین نیازهای فرهنگی اصفهان است نویسنده و پژوهشگر تئاتر در رابطه با احداث سالن تئاتر چهارباغ گفت: احداث چند سالن نمایش در اصفهان از ضرورت‌های این شهر محسوب می‌شود، مردم این شهر خیلی به تئاتر علاقمند هستند و این هنر را دوست دارند و همین موضوع اولین ضرورت ساخت سالن تئاتر جدید […]

سالن تئاتر از اولین نیازهای فرهنگی اصفهان است

نویسنده و پژوهشگر تئاتر در رابطه با احداث سالن تئاتر چهارباغ گفت: احداث چند سالن نمایش در اصفهان از ضرورت‌های این شهر محسوب می‌شود، مردم این شهر خیلی به تئاتر علاقمند هستند و این هنر را دوست دارند و همین موضوع اولین ضرورت ساخت سالن تئاتر جدید در اصفهان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،ناصر کوشان افزود: جوا‌نان علاقمند به نمایش در این شهر سالن تئاتر کافی ندارند و داشتن سالن جدید از اولین نیازهای فرهنگی اصفهان است. البته من معتقدم باید چند سالن کوچک ساخت، در حال حاضر نیازی به تماشاخانه‌های قدیم نداریم بلکه به سالن‌های کارگاهی با گنجایش ۷۰ و ۸۰ نفر در نقاط مختلف اصفهان نیاز داریم.

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر بیان کرد: اگر احداث سالن نمایش در محور چهارباغ اتفاق بیفتد یک خبر شادی‌بخش برای اهالی تئاتر و علاقه‌مندان به هنر نمایش است خصوصاً که این نقطه از شهر دارای سابقه تاریخی در زمینه تئاتر است.

کوشان ادامه داد: قبلاً هم در مورد پیشینه تئاتر اصفهان کتابی نوشته‌ام که به عنوان منبع و مأخذ نیز محسوب می‌شود. در این کتاب تاریخ تئاتر در اصفهان از بدو تاسیس تماشاخانه‌های اصفهان و چگونگی ساخت آن‌ها و بسیاری از موارد در این زمینه توضیح داده شده است.

او با بیان اینکه اصفهان را به دلیل پیشینه تئاتر به شهر هنر، تماشاخانه‌ها و هزار و یک شب می‌شناسند خاطر نشان کرد: این شهر در زمینه هنر نمایش قدمت ۱۰۰ ساله دارد، با وجود چندین تماشاخانه که در گذشته فعال بودند اما امروز اثری از آن‌ها باقی نمانده است. احداث این قبیل سالن‌ها تاثیر زیادی در چهارباغ دارد و جزو نیازهای فرهنگی هنری نسل امروز محسوب می‌شود.

این هنرمند تصریح کرد: با توجه به اینکه اصفهان یک شهر توریستی است و از نقاط مختلف داخل و خارج از کشور برای بازدید از این شهر می‌آیند، سوال می‌پرسند تماشاخانه‌های اصفهان کجا است؟ البته تئاتر اصفهان بیشتر سابقه سنتی دارد؛ یکی از پایه‌های اصلی تئاتر اصفهان نمایش‌های کمدی است که بعد از انقلاب اثر زیادی از آن نداریم.

به گفته کوشان تئاتر سنتی به مکان نیاز دارد و به دلیل اینکه مکان مناسب نداریم کسانی که علاقمند به تئاتر سنتی هستند، دستشان بسته است.

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر ادامه داد: ما به چند مدل سالن برای تئاتر سنتی و مدرن نیاز داریم، باید با علاقه‌مندان و پیشکسوتان و کسانی که تخصص در این زمینه دارند مشورت شود، به نظر من این دو را باید از هم جدا کرد زیرا برای تئاتر سنتی تماشاخانه مناسب خودش را نیاز دارد و برای نسل جوان و تئاتر مدرن سالن مخصوص به خودش نیاز است.

کوشان در خصوص ماهیت سالن‌هایی که برای تئاتر شهر ساخته می‌شود، اظهار داشت: ما به سالن‌های متعدد برای نمایش‌های سنتی و مدرن نیاز داریم، در هر صورت برای این دو مورد باید فکر کرد و پرسید آیا قرار است که تئاتر سنتی ادامه پیدا کند یا نه؟ اگر قرار است که بسته شود و مسئول فرهنگی فکر می‌کند شهر نیاز به تئاتر سنتی ندارند باید سالنی که می‌سازند بیشتر نیازهای نسل امروز را پاسخگو باشد.

او تصریح کرد: اما به نظر من همان‌گونه که چهل ستون و سایر بناهای تاریخی در اصفهان در کنار مکان‌های مدرن وجود دارد، باید در کنار سالن‌های مدرنی که ساخته می‌شود، سالن برای تئاتر سنتی البته نه به شیوه‌های قدیمی، بلکه با شیوه‌های مدرن در نظر گرفت تا تئاتر سنتی احیا شود؛ زیرا هر کدام کارکرد و حتی تماشاگران ویژه خود را دارند.