در رویداد هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز بر افزایش مراودات فرهنگی دو کشور تاکید شد . به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس؛رویداد هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز با حضور سفیر و وزیر فرهنگ تاجیکستان و دیگر مقامات مسئول استانی برگزار شد.رویداد فرهنگی از تهران آغاز شده است و علاوه بر […]

در رویداد هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز بر افزایش مراودات فرهنگی دو کشور تاکید شد .

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس؛رویداد هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز با حضور سفیر و وزیر فرهنگ تاجیکستان و دیگر مقامات مسئول استانی برگزار شد.رویداد فرهنگی از تهران آغاز شده است و علاوه بر شیراز در روز‌های آینده در شهر تبریز نیز برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این مراسم به رابطه کشور ایران با تاجیکستان اشاره کرد و گفت: این رابطه مربوط به تاریخ معاصر نبوده و پیوند‌های ناگسستنی میان دو کشور در تاریخ، فرهنگ، علم و در مراودات بخشی از تاریخ مدون و ثبت شده هر دو کشور وجود دارد.

اسماعیل محبی‌پور افزود: امروز رابطه دو کشور ایران و تاجیکستان نه فقط در عرصه فرهنگی بلکه فراتر از آن با استفاده از ظرفیت‌های ژئوپولوتیک، ژئوکونومیک، ژئوکالچر و ژئواستراتژیک، دستاورد‌های زیادی به دنبال دارد.

محبی‌پور با بیان اینکه زبان، از وجوه مشترک بین دو کشور گفت: زبان مشترک، ارتباط فرهنگی ما را عمق می‌دهد.

نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان نیز در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی و هنری تاجیکستان در شیراز گفت: تاجیکستان و ایران در دوران و عرصه‌های مختلف به دلیل ارزش‌های مشترکی که مردمان تاجیک و ایرانی دارند به هم پیوستند.

وی با اشاره به اینکه ایران و تاجیکستان در تاریخ، ادبیات، زبان، آداب و رسوم و سنت‌های مشترک دارند، گفت: این مشترکات باعث می‌شود که دو کشور روابط و مراودات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

زاهدی عنوان کرد: تاجیکستان از آغاز استقلال خود آغوشش را برای دوستانش از جمله کشور ایران باز کرد و باعث افتخار است که جمهوری اسلامی ایران برادری‌اش را با جمهوری تاجیکستان برای ایجاد تعامل و همکاری‌های بیشتر کرد.

زاهدی با بیان اینکه در دی ماه سال گذشته تاجیکستان روابط سی سالگی دیپلماتیک خود را با ایران تثبیت کرد افزود: با مروری بر همکاری‌های میان دو کشور در ۳۰ سال گذشته متوجه خواهیم شد که این دو کشور در طول این سال‌ها در کنار هم بودند و هنوز هم در تلاش هستند تا این همکاری‌ها را ادامه دهند.

عبادالله مشرب مشاور وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز در این مراسم گفت: مردمان دو کشور در رشد تمدن کشور نقش سازنده و هریک در ارزش‌های معنوی و فرهنگی پیوند عمیقی داشته‌اند.

مشرب ادامه داد: برگزاری روز و هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در کشور ایران از جمله اقدامات و توافقات دو جانبه کشور است و در آینده نزدیک نیز برگزاری هفته رویداد فرهنگی ایران در کشور جمهوری تاجیکستان مدنظر است.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در آیین هفته فرهنگی تاجیکستان، گفت: طبق رایزنی‌هایی که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور انجام شد و همکاری‌های جدی و خوبی که در استان فارس توسط دستگاه‌های فرهنگی صورت گرفت زمینه‌سازی کردیم تا میزبان هفته‌های فرهنگی هنری کشور‌های مختلف در شهر شیراز باشیم.

قانعی ادامه داد: هنرمندان کشور تاجیکستان به واسطه علاقه‌ای که به شاعرانی همچون حافظ و سعدی و اماکن تاریخی مانند تحت جمشید و پاسارگاد دارند تصمیم گرفتند در شهر شیراز حضور یابند و ما نیز مقدمات آنرا فراهم کردیم که در آبان ماه نیز تعداد ۱۵ الی ۲۰ نفر از هنرمندان شیراز در کشور تاجیکستان حضور می‌یابند و این مراودات فرهنگی ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول همچنین یادآور شد: هنرمندانی از حوزه هنر‌های تجسمی، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، خاتم و همچنین دو تن از اساتید برجسته حوزه ادبیات و تاریخ از دانشگاه شیراز نیز در این سفر ما را همراهی خواهند کرد.