روستاهای استان کردستان با کمبود بهورز مواجه است معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر و براساس بررسی های انجام شده، روستاهای استان با کمبود بیش از ۳۰۰ بهورز مواجه هستند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ فرزام بیدارپور اظهار داشت: هم اکنون ۹۹۰ بهورز در ۶۳۰ خانه […]

روستاهای استان کردستان با کمبود بهورز مواجه است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر و براساس بررسی های انجام شده، روستاهای استان با کمبود بیش از ۳۰۰ بهورز مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ فرزام بیدارپور اظهار داشت: هم اکنون ۹۹۰ بهورز در ۶۳۰ خانه بهداشت استان مشغول به فعالیت هستند که با بررسی های انجام شده در استان به حدود هزار و ۳۰۰ بهورز نیاز داریم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از بهورزان در استان بازنشسته شده اند و به دلیل کمبود نیرو برخی از خانه های بهداشت به صورت پاره وقت فعالیت می کنند و عملا تعدادی از این خانه ها خالی می شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: سالانه از سوی سازمان اداری و استخدامی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوز جذب بهورز به ما داده می شود که براساس شرایط و ضوابط نیازمندی خود را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۷ بهورز جدید در استان جذب و در خانه های بهداشت مشغول به فعالیت شدند، گفت: بومی بودن، استقرار در محل خدمت و ۳۰ سال تعهد کاری خدمت در روستا از شرایط استخدامی بهورزان است.

بیدار پور به شرایط پذیرش بهورزان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر افرادی که به عنوان بهورز مشغول به فعالیت خواهند شد باید حداقل دارای مدرک فوق دیپلم در یکی از رشته های بهداشتی باشند و پس از گذراندن دوره آموزشی ۲ ساله و شرکت در آزمون استخدام خواهند شد، ضمن اینکه افراد دارای مدرک دیپلم نیز برای روستاها محروم جذب می شوند.

وی اضافه کرد: بهورزان در سخت ترین شرایط و با حجم بالای کاری فعالیت می کنند و مشکلاتی دارند که از جمله آن تعهد ۳۰ سال خدمت در یک روستا است که با بزرگ شدن فرزندانشان و تغییر شرایط زندگی این مساله به مشکل تبدیل شده و تقاضای انتقالی می کنند.

۱۲ شهریور ماه به عنوان روز بهورز نامگذاری شده است، در چنین روزی در سال ۱۳۶۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقر زدایی از روستاها، اقدام به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت کرد تا در این اماکن بهورزان فعالیت کنند.

هم اکنون بیش از ۳۲ هزار بهورز در سراسر کشور خدمات بهداشتی و درمانی را در روستاهای دورافتاده و سخت گذر ارائه می دهند سهم استان کردستان ۹۵۰ بهورز است که در ۶۳۰ خانه بهداشت روستایی مشغول فعالیت هستند.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان