یک کارشناس پولی و ارزی در رابطه با نقش دولت‌ها در افزایش قیمت ارز، معتقد است اینکه دولت باعث افزایش قیمت ارز است، از گذشته توسط برخی افراد ناشیانه یا آگاهانه و از روی غرض گفته می‌شده و استدلالی اشتباه آن هم به یک دلیل ساده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حسن حسن […]

یک کارشناس پولی و ارزی در رابطه با نقش دولت‌ها در افزایش قیمت ارز، معتقد است اینکه دولت باعث افزایش قیمت ارز است، از گذشته توسط برخی افراد ناشیانه یا آگاهانه و از روی غرض گفته می‌شده و استدلالی اشتباه آن هم به یک دلیل ساده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حسن حسن خانی در این رابطه با بیان اینکه هرفردی که اندک آشنایی با ساختار اقتصادی دولت و عملکرد آن داشته باشد، می‌داند که دولت به عنوان یک مجموعه واحد نمی‌تواند تلقی شود، چراکه دولت همزمان ضمن اینکه بزرگترین تولیدکننده ارز در کشور است چون نفت می‌فروشد، بزرگترین مصرف‌کننده و تقاضاکننده ارز نیز هست، چراکه بیشترین واردات توسط آن انجام می‌شود.این کارشناس مسائل پولی و ارزی ادامه داد: ممکن است با افزایش نرخ ارز، شرکت ملی نفت که زیرمجموعه دولت است سود ببرد اما از سوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام یا وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان غذا و دارو ضرر کنند، چراکه واردات دارند و در ساختار دولت فعالیت می‌کنند.وی با بیان اینکه کشور ما مختصات اقتصادی دارد که دارای چند ویژگی است، اظهار کرد: بیشترین میزان واردات ما مرتبط با کالاهای اساسی و نهاده های تولید است که کشش قیمتی تقاضای آن کم است یا واسطه تولید است که به طور غیرمستقیم بر قیمت مصرف‌کننده اثر می‌گذارد.حسن‌خانی افزود: ویژگی دوم اینکه، کشور ما تحریم است و در بخش عمده‌ای از اقلام به ویژه کالاهای اساسی وابسته هستیم و درجه خودکفایی کم است؛ بنابراین اقتضای شرایط تحریمی ما این است که طیفی از نرخ‌ها را داشته باشیم؛ چرا که ارز یک کالای همگن نیست. به عنوان نمونه درهم امارات با درهمی که در بازار نقدی تهران است و با درهمی که در بانک کونلون چین است کارآمدی متفاوتی دارد. چون اگر بخواهیم کالا وارد و با مکانیزم‌های تحریمی آمریکا هم مقابله کنیم، در هر کدام از این نقاط که باشد بستگی دارد کالا کجاست و ارز در کدام کشور و با چه کیفیتی است. مثلا می‌دانیم که یورو هالک بانک ترکیه یکی از با کیفیت‌ترین ارزهای ماست و به دلیل همین کیفیت‌های متفاوت و مقاصد مختلف کشورها برای واردات از آنها و کارایی‌های مختلف ارز با طیفی از نرخ‌ها در کشور مواجه هستیم که البته اقتضای بازار هم است.به گفته او، دولت یا سیاست‌گذار عمدتا توان مدیریت نرخ‌های پایین‌تر را دارد که می‌تواند تحت مدیریت سیاست‌گذار باشد و نرخ های بالاتر نیز در بازار غیررسمی تعیین می‌شود؛ بنابراین صحبت کردن از ارز تک نرخی در چنین اقتصادی عملا امکان‌پذیر نیست.این کارشناس مسائل پولی و بانکی تاکید کرد: نکته مهم بعدی این است که قیمت اقلام در بازار عمدتا با نرخ‌های بالاتر رقم می‌خورد مگر اینکه آن اقلام توسط دولت به صورت هدفمند توزیع شود. مثلا کنجاله به صورت هدفمند بین دامداران با مدیریت دولت تقسیم شود. غیر از این باشد قیمت کنجاله و گوشتی که از آن تولید می‌شود به قیمت ارز آزاد در بازار قیمت می‌خورد.