فعالیت معدن جوار کوه بالوقایه سقز متوقف شود فرماندار ویژه شهرستان سقز گفت: عملیات برداشت مواد معدنی در محدوده کوه طبیعی بالوقایه این شهرستان با توجه به اهمیت زیست محیطی، گردشگری و ورزشی آن باید متوقف شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، جعفر توان فرماندار ویژه شهرستان سقز در نشست با مدیران […]

فعالیت معدن جوار کوه بالوقایه سقز متوقف شود

فرماندار ویژه شهرستان سقز گفت: عملیات برداشت مواد معدنی در محدوده کوه طبیعی بالوقایه این شهرستان با توجه به اهمیت زیست محیطی، گردشگری و ورزشی آن باید متوقف شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، جعفر توان فرماندار ویژه شهرستان سقز در نشست با مدیران منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ورزش و جوانان سقز که در ارتباط با اهمیت کوه طبیعی «بالوقایه» در محدوده روستای «احمد آباد سرا» این شهرستان و فعالیت معدن در این محدوده تشکیل شد، اظهار کرد: صادر کننده مجوز برداشت معدن در این محدوده طبیعی، به مسائل زیست محیطی، ورزشی، اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری پی نبرده است.

وی افزود: بر اساس اعلام ادارات، سازمان‌های مردم نهاد و هیات های ورزشی، محدوده صدور پروانه اکتشاف، دارای ارزش گردشگری، طبیعی، ورزشی و زیست محیطی است.

فرماندار ویژه شهرستان سقز با اشاره به اینکه بر اساس بررسی ها، این محدوده، منطقه ای گردشگری، ورزشی و زیست محیطی و زیستگاه پرندگان کمیاب است، یادآور شد: برای حفظ آثار طبیعی و گردشگری که میراث گذشتگان بوده و همچنین به منظور حفاظت از تنوع جانوری، غارهای طبیعی، بهره‌برداری ورزشکاران صخره نوردی، در روزهای اخیر بحث آغاز به کار معدن موجود در کنار این اثر ارزشمند، تبعات و بازتاب های اجتماعی زیادی به دنبال داشته و حفظ آن به مطالبه اجتماعی تبدیل شده است.

توان با اشاره به اینکه به محض اطلاع از این مسئله دستور بررسی موضوع از طریق دستگاه های صادرکننده پروانه صادر شد، اظهار کرد: در دیداری هم که با نماینده دارنده پروانه اکتشاف محدوده مذکور داشتم با استناد به موارد یاد شده خواستار توقف عملیات و تعیین تکلیف موضوع از طریق صادرکننده پروانه اکتشاف شدیم.

مدیران حاضر در این نشست هم محدوده طبیعی بالوقایه را در قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری، صخره نوردی، زیست محیطی و اهمیت حفاظت از زیستگاه حیات وحش، با اهمیت برشمردند