موانع توسعه روابط تجاری بخش خصوصی ایران و عراق برطرف شود معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اشتراکات فراوان میان جمهوری اسلامی ایران و عراق و احساس صمیمیت و برادری در میان مردم دو کشور، گفت: ثبات، امنیت و تمامیت ارضی عراق از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار است و ما توفیقات دولت […]

موانع توسعه روابط تجاری بخش خصوصی ایران و عراق برطرف شود

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اشتراکات فراوان میان جمهوری اسلامی ایران و عراق و احساس صمیمیت و برادری در میان مردم دو کشور، گفت: ثبات، امنیت و تمامیت ارضی عراق از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار است و ما توفیقات دولت و ملت عراق را به مثابه توفیقات خود می دانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد مخبر عصر امروز چهارشنبه در دیدار جاسم صابر احمد الاسدی، وزیر کار عراق با بیان اینکه ایران از تجربیات و پیشرفت‌های گسترده ای در زمینه های مختلف علم و تکنولوژی، فنی و مهندسی، محصولات دانش‌بنیان، پزشکی و دارو برخوردار است، اعلام کرد: آمادگی داریم این تجارب را در اختیار برادران خود در عراق قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم توسعه همکاری های اقتصادی فیمابین و احداث کارخانه‌های مشترک تاکید کرد و افزود: ایجاد منطقه آزاد مشترک می‌تواند اثرگذاری جدی در گسترش مناسبات و ارتقاء سطح همکاریهای تجاری و اقتصادی تهران- بغداد داشته باشد.

وی لازمه توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک را رفع مسائل مالی و همکاریهای بانکی دانست و گفت: باید با رفع موانع پیش روی و ایجاد بستر مناسب حمل و نقل و مبادلات بانکی، زمینه را برای ایفای نقش هرچه بیشتر بخش خصوصی دو کشور در توسعه همکاریهای اقتصادی فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به ایام محرم و اربعین حسینی و با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای پذیرایی از زوار امام حسین(ع) تصریح کرد: با توجه به گرمای شدید پیش رو، دو کشور باید برنامه ریزی مناسبی جهت تامین آب آشامیدنی، وسایل سرمایشی، حمل نقل و سایر نیازهای زوار داشته باشند و ایران آمادگی دارد خدمات و کمک‌های لازم را برای تامین امکانات در کشور عراق ارائه دهد.

وزیر کار عراق نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات خود در تهران و همچنین بازدید از برخی مراکز دارویی و آموزشی در ایران، اظهار امیدواری کرد این سفر به توسعه همکاریهای دوجانبه و گسترش سرمایه گذاری میان دو کشور منجر شود.

جاسم صابر احمد الاسدی با بیان اینکه عراق در دوره جدید از ثبات بی‌سابقه‌ای برخوردار است، گفت: امیدوارم بتوانیم از این فرصت برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک و همچنین بهره‌مندی از تجربیات و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی ایران از عراق و بویژه اقدامات شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم در این کشور، ابراز امیدواری کرد این روابط و همکاریها در همه زمینه‌ها استمرار داشته باشد و شاهد عملیاتی شدن برنامه‌های مشترک دو کشور باشیم.

وزیر کار عراق همچنین استقبال و پذیرایی از زوار امام حسین(ع) را موضوعی پراهمیت برای همه مردم عراق برشمرد و خاطرنشان کرد: البته دولت عراق نیز وظیفه خطیری برای خدمت رسانی به زائران برای خود قائل است و در تلاش هستیم تمهیدات لازم را در کمیته مشترکی که میان دو کشور شکل گرفته انجام دهیم