نباید هر فعالیت مخرب محیط زیست را تعطیل کرد!/ سرطان مردم ربطی به ما ندارد مدیرعامل کارخانه سیمان تهران می‌گوید: هر فعالیتی، تأثیری مخرب بر محیط زیست دارد و نمی‌توان به خاطر این مضرات، فعالیت کارخانه‌ای مثل سیمان تهران را تعطیل کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، بزرگ‌ترین کارخانه سیمان کشور در جنوب پایتخت […]

نباید هر فعالیت مخرب محیط زیست را تعطیل کرد!/ سرطان مردم ربطی به ما ندارد

مدیرعامل کارخانه سیمان تهران می‌گوید: هر فعالیتی، تأثیری مخرب بر محیط زیست دارد و نمی‌توان به خاطر این مضرات، فعالیت کارخانه‌ای مثل سیمان تهران را تعطیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، بزرگ‌ترین کارخانه سیمان کشور در جنوب پایتخت و در جوار کوه بی‌بی شهربانو که منبع غنی سیمان محسوب می‌شود، واقع شده و نزدیک به ۶۰ سال است که مردم شهرری و به ویژه روستاهای مجاور این کارخانه از آلایندگی‌های ناشی از فعالیت این صنعت سودآور اما مخرب گلایه دارند.

در حال حاضر مردم روستاهای امین‌آباد، اسلام‌آباد سیمان تهران، غنی‌آباد، نسوز و هفت دستگاه، تقی‌آباد و اسلام‌آباد نظامی، بیش از سایر نقاط شهرستان آلودگی‌های ناشی از فعالیت این کارخانه و معادن آن را احساس و با مشکلات و بیماری‌های ناشی از آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مردم این روستاها که اغلب نیز از قشر ضعیف جامعه هستند از انتشار شبانه غبار سیمان، لرزه‌های ناشی از انفجارهای متعدد، تردد خودروهای حامل سیمان و سنگ از گذرگاه‌ها، انتشار غبار ناشی از برداشت کوه، ازدیاد بیماری‌های پوستی و تنفسی، آلودگی شدید هوا و… شکایت دارند اما راه کسب رضایت مردم استفاده از تجهیزات به‌روز و مدرن با کمترین آلایندگی است تا سلامت خود و فرزندانشان که از روی اجبار در این مناطق کم برخوردار سکنی گزیده‌اند، تأمین شود.

برای بررسی بیشتر ابعاد فعالیت این کارخانه و بیان نارضایتی به‌حق مردم و ابعاد مختلف فعالیت مخرب این صنعت، با «علی‌اصغر گرشاسبی» مدیرعامل کارخانه سیمان تهران گفت‌وگویی انجام دادیم.

فرمانداری ادعاها درباره بیماری ساکنین کنار کارخانه سیمان تهران را بررسی کند

کی از موضوعاتی که در روزهای آلوده پایتخت بیش‌ از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد، آلودگی ناشی از فعالیت صنایع بزرگ و به ویژه کارخانه سیمان تهران است. چرا کارخانه سیمان تهران برای تأمین سلامت مردم در روزهای آلوده تعطیل نمی‌شود؟

یکی از مزایای کارخانه سیمان تهران برای پایتخت این است که ۱۲ هزار تن سیمان تولیدی این کارخانه با کمترین تردد وسایل حمل‌ونقلی در شهر تهران و ری توزیع می‌شود؛ در حالی که طبق گزارش‌های محیط زیست بیشترین عامل آلایندگی در شهر تهران ناشی از حمل‌ونقل است و حالا اگر به اصرار شما این کارخانه تعطیل شود، سیمان مصرفی باید از نزدیک‌ترین کارخانه که در ۴۰ کیلومتری تهران قرار دارد تأمین شود که در نهایت موجب تردد بیشتر و آلودگی بیشتر خواهد شد.

توزیع روزانه ۱۲ هزار تن سیمان در شهر تهران و تردد خودروهای حامل سیمان از روستای امین‌آباد حتی در روزهای آلوده که محدودیت‌های ترافیکی نیز اعمال می‌شود را چطور می‌توان توجیه کرد؟

اگر برنامه دولت و انتظار این است که کل فعالیت‌ها اعم از کارخانه سیمان و صنایع وابسته به آن تعطیل شود، با تعطیلی کارخانه مشکلی نداریم اما این تصمیم‌گیری باید از سوی دولت و در خصوص کل فعالیت‌ها صورت گیرد.

هنگامی که پروژه‌های ساخت و ساز در کشور تعطیل نمی‌شود، تأمین مصالح ضروری است؛ لذا خودروها برای تهیه سیمان و تأمین مصالح مورد نیاز ساخت و ساز، به ویژه در پروژه‌های عظیم مجبور به طی مسافت بیشتری به‌طور مثال تا کارخانه سیمان فیروزکوه یا شاهرود خواهند شد.

تعطیلی کارخانه سیمان آلودگی ناشی از برداشت و تردد خودروهای سنگین را کاهش می‌دهد، چرا توجهی به مردم ساکن در روستاهای هم‌جوار نمی‌شود؟

فاصله حدودی و میانگین ۱۵ کیلومتری کارخانه سیمان تهران با مراکز مصرف (پروژه‌های ساخت و ساز در محدوده استان تهران)، در صورت تعطیلی این کارخانه افزایش می‌یابد و خودروها مجبور به طی مسافت بیشتری در حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر خواهند شد؛ بر این اساس میزان آلودگی ناشی از تردد خودروها نیز بیشتر خواهد شد و تعطیلی کارخانه تأثیری در کاهش آلودگی نخواهد داشت.