«مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» در چهارمین چاپ با تغییرات در سال ۱۴۰۱ در اختیار مخاطبان قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق از پنج فصل تشکیل شده که به اماکن و شهرهای مقدس نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین، بغداد، […]

«مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» در چهارمین چاپ با تغییرات در سال ۱۴۰۱ در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق از پنج فصل تشکیل شده که به اماکن و شهرهای مقدس نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین، بغداد، مدائن و سامرا اختصاص دارد و جغرافیای مذهبی و تاریخی این مناطق را بررسی و معرفی کرده است.

شناخت اماکن و مشاهده مشرفه در کشور برادر و دوست –عراق- یعنی مرقد منور و مطهر ائمه (ع) و شهدای کربلا و صحابه بزرگوار از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه برای مبلغین ( روحانیون، مادحین و مدیران کاروان‌ها) و دیگر زوار.

این سرزمین را از آن رو عراق گفته‌اند که از دیگر سرزمین‌های عربی، پست‌تر و در نزدیکی دریا است. کلمه عراق را از «عراق القربه» گرفته‌اند، یعنی مشکی که پایین آن سوراخ است.

در این حوزهآثاری از بزرگان اهل فن منتشر شده‌است. مانند کتاب میراث کربلا نوشته سلمان هادی آل طعمه و کتاب عتبات عالیات نوشته اصغر قائدان؛ اما برخی از کتاب‌های قدیمی در دسترس نیست و برخی هم بسیار سنگین و حجیم هستند.

قسمتی از متن کتاب

شهر کربلا بر کناره صحرا، در جنوب غربی رودخانه فرات و در میان منطقه‌ای آبرفتی، که به سواد مشهور است، قرار دارد. در شمال غربی آن، شهر تاریخی انبار، در شرق آن شهرباستانی بابل، در غرب آن صحرای غربی و در جنوب آن، شهر حیره، پایتخت مناذره، واقع است. در زمان‌های پیشین، در نزدیکی کربلا آبادی‌هایی به نام العین قرارداشت که بسیار سرسبز و خرم بود و به همین سبب، کاروان‌های تجاری راه خود را از آن مسیر انتخاب می‌کردند. وجود رود فرات در نزدیکی این شهر آن را در زمره یکی از حاصلخیزترین و سرسبزترین منطقه‌های بین‌النهرین قرار داده‌است. نخلستان‌های فراوان پیرامون آن با این رودخانه آبیاری می‌شوند. در کنار این نخلستان‌ها درختان و باغ‌های میوه اطراف شهر را تا چندین کیلومتر پوشش می‌دهد. مسافت کربلا تا بغداد و نجف ۸۰ و تا تهران ۹۸۰ کیلومتر است. این شهر ۴۰۲ هزار و ۵۴۹ نفر جمعیت دارد.

کتاب مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق با محوریت عتبات عالیات نوشته قاسم رضایی با تیراژ ۲ هزار نسخه و با بهای ۲۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات خرسندی منتشر شده‌است. این کتاب در چاپ چهارم با تغییرات شکلی متنوع در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات خرسندی منتشر شده‌است.