نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت در حالی که بروکسل تلاش می کند تا از وابستگی به منابع انرژی روسیه بکاهد، بیم آن می رود که قرارداد گازی ترکیه و بلغارستان به صادرات بیشتر گاز روس ها به اتحادیه اروپا منجر شده و مقررات رقابت تجاری این نهاد اروپایی را نقض کند. به گزارش پایگاه خبری […]

نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت در حالی که بروکسل تلاش می کند تا از وابستگی به منابع انرژی روسیه بکاهد، بیم آن می رود که قرارداد گازی ترکیه و بلغارستان به صادرات بیشتر گاز روس ها به اتحادیه اروپا منجر شده و مقررات رقابت تجاری این نهاد اروپایی را نقض کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، پولیتیکو به تازگی و به نقل از منابع آگاه نوشت که کمیسیون اروپا “به دقت” این مسئله را زیر نظر داشته و در صورت “تخطی از مقررات ضد انحصار اتحادیه اروپا، کمیسیون بی درنگ دست به اقدام مقتضی خواهد زد. “

به نوشته این تارنمای آمریکایی، دولت موقت بلغارستان با ابراز نگرانی از قطع صادرات گاز روسیه به این کشور و تهدید شدن امنیت انرژی، با این قرارداد موافقت کرده بود. با این حال و برغم برقرار بودن این توافق، دولت جدید اصلاح طلب بلغارستان اعلام کرده که این قرارداد نباید امضا می شد و تحقیقات رسمی در این زمینه را آغاز کرده است.

بر اساس مفاد این قرارداد، شرکت گاز دولتی “بلغارگاز” مجاز به واردات سالانه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکیه خواهد بود. این حجم برابر با ۶۰ درصد مصرف سالانه بلغارستان است و این کشور صرف نظر از میزان بهره برداری از این ظرفیت، باید ظرف ۱۳ سال، ۲ میلیارد دلار به شرکت گاز بوتاش ترکیه بپردازد.

طبق این توافق بوتاش برای فروش گاز به مشتریان داخل بلغارستان و کشورهای همجوار مانند رومانی به خط لوله این کشور دسترسی خواهد داشت و ۱۳۸ میلیون یورو بابت ترانزیت گاز پرداخت خواهد کرد.

به نوشته پولیتیکو، این قرارداد مقررات اتحادیه اروپا را نقض نمی کند ولی این نگرانی را ایجاد کرده که به سود شرکت های ترکیه و بلغارستان و به زیان رقبا باشد.

مشکل دیگر اینجاست که بلغارستان به هیچ وجه قادر به شناسایی منشأ گاز وارداتی از ترکیه نیست. شرکت بوتاش از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان گاز وارد می کند.

کارشناسان بر این باورند که این توافق می تواند صادرات گاز روسیه به اروپا را کلید بزند.

گرچه اتحادیه اروپا گاز طبیعی روسیه را تحریم نکرده، اما در صدد است تا سال ۲۰۲۷ و ۸ سال پیش از پایان قرارداد گازی روسیه و بلغارستان واردات آن را پایان دهد.

به اعتقاد تحلیلگران، قرارداد بلغارگاز آغازگر دوران نوین تجارت با روسیه است که واردات غیرمستقیم جایگزین قراردادهای خرید مستقیم انرژی از روسیه می شود.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود با ابراز نگرانی از تلاش کشورهای ثالث در بی توجهی به سیاست های بروکسل در قبال روسیه، گفت: همه ما باید در این مورد هشیار باشیم و با دقت منشأ گاز وارداتی را رصد کنیم.

از سوی دیگر، قرارداد بلغار گاز گامی دیگر در مسیر تبدیل شدن ترکیه به صادرکننده مجدد سوخت های فسیلی به اتحادیه اروپا محسوب می شود.

در اکتبر ۲۰۲۲ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که وی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود توافق کرده تا ترکیه برای تامین گاز قاره اروپا به مرکز صادرات آن تبدیل شود.

به نوشته پولیتیکو، با توجه به اوضاع اقتصادی وخیم ترکیه، دورنمای صادرات مجدد سوخت های فسیلی روسیه بیش از پیش برای آنکارا جذاب به نطر می رسد.

یوری شافرانیک وزیر پیشین انرژی روسیه و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نفت و گاز این کشور به پولیتیکو گفت که احتمال دارد اتحادیه اروپا به خرید انرژی روسیه از طریق طرف های ثالث ادامه دهد.

وی گفت: کشورهای اروپایی به واردات ۳۵ میلیارد مترمکعب گاز روسیه ادامه خواهند دارد. هر چند که این رقم بسیار کمتر از ۷۸ میلیارد متر مکعب گاز وارداتی این نهاد در سال گذشته میلادی است؛ با این حال به اعتقاد شافرانیک “این امر تاثیر مثبتی بر روسیه و کشورهایی که در افزایش صادرات مجدد گاز طبیعی مشارکت دارند، خواهد گذاشت. “