رتبه اول ایران در اهدای عضو از مرگ مغزی در خاورمیانه قائم مقام واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ایران در اهدای عضو از مرگ مغزی، رتبه اول خاورمیانه و جهان اسلام و رتبه سی و دوم در دنیا را دارد. به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری شهید یاران، فریبا قربانی با […]

رتبه اول ایران در اهدای عضو از مرگ مغزی در خاورمیانه

قائم مقام واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ایران در اهدای عضو از مرگ مغزی، رتبه اول خاورمیانه و جهان اسلام و رتبه سی و دوم در دنیا را دارد.

به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری شهید یاران، فریبا قربانی با بیان اینکه رضایت دادن یا نارضایتی خانواده‌های دارای بیمار مرگ مغزی در شرایط مختلف متفاوت است، اظهار کرد: سال ۸۳ که فعالیت واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد، آمار رضایت خانواده‌ها پنج درصد بود، اما با فعالیت‌های فرهنگی، همکاری‌های سازمان‌های مختلف و افزایش سطح دانش مردم به مرور این آمار ارتقا پیدا کرد و اکنون در این مجموعه از هر ۱۰۰ خانواده ۷۵ مورد رضایت به اهدا می‌دهند.

وی با اشاره به تأثیر مسائل اجتماعی در جلب رضایت افراد برای اهدا عضو، افزود: نرخ رضایت در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود و هنگامی که برنامه‌ای پخش می‌شود و ناخواسته به افراد امیدهای واهی می‌دهد که ممکن است بیمار آنها از مرگ مغزی برگردد در صورت، که این اتفاق نخواهد افتاد، نرخ رضایت افراد کاهش می‌یابد.

قائم مقام واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر حس نوع دوستی مردم ایران در بحران‌های اجتماعی، تصریح کرد: در صورتی که با خانواده‌ها موضوع اهدای عضو مطرح شود و متوجه باشند که مرگ مغزی به منزله مرگ هست، رضایت به اهدای عضو می‌دهند و وظیفه داریم به افراد جامعه این آگاهی را بدهیم که اگر فردی مرگ مغزی شده است اجازه ندهند فرصت طلایی از دست برود و اعضای او به خاک سپرده شود، بلکه اجازه دهند اعضای او برای بیماران در لیست انتظار پیوند استفاده شود.

قربانی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و ایران که تمام بیمارستان‌های استان تهران را پوشش می‌دهند، جمعیتی حدود ۱۳ میلیون نفری تهران را تحت پوشش دارند، واحدهای فراهم‌آوری که ذیل مرکز مدیریت پیوند هستند، موارد مشکوک به مرگ مغزی را شناسایی و از خانواده‌های آنها برای اهدای اعضای عزیزشان رضایت می‌گیرند.

وی ادامه داد: در شرایطی که خانواده‌ها خود داغدار هستند، اینکه بخواهد شنونده حرف‌های ما باشد که یک بیماری در جای دیگری نیاز به کمک دارد و این رضایت به اهدا عضو بدهد اتفاق بزرگی است، چراکه خانواده‌ها یک‌باره دچار شرایطی شدند که عزیز آنها که در بیمارستان بستری بود به واسطه مرگ مغزی از دست رفته می‌بینند.

قائم مقام واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بحث پیوند اعضا بحث چند بعدی از نظر ابعاد مختلف اجتماعی اخلاقی شرعی و حقوقی است سازمان‌های مختلفی با ما همکاری می‌کنند ما در مقام قدردانی از این عزیزان از تمام سازمان‌های درگیر می‌خواهیم برای اینکه فرهنگ اهدا عضو را اشاعه دهیم و تسهیلاتی برای خانواده‌های اهدا کننده عضو فراهم کنیم