روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آمریکا و چین بعد از تلاش‌های دیپلماتیک به گشودن کانال‌های ارتباطی برای رسیدگی به مسائل تنش‌آمیز بین دو کشور اقدام کردند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، این روزنامه افزود ایجاد کانال های ارتباطی بین آمریکا و چین بعد از دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از پکن در ژوئن (خرداد/تیر) گذشته، […]

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آمریکا و چین بعد از تلاش‌های دیپلماتیک به گشودن کانال‌های ارتباطی برای رسیدگی به مسائل تنش‌آمیز بین دو کشور اقدام کردند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، این روزنامه افزود ایجاد کانال های ارتباطی بین آمریکا و چین بعد از دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از پکن در ژوئن (خرداد/تیر) گذشته، یکی از اولین نشانه ها در زمینه پیشرفت در مسیر ثبات در روابط دو کشور است.

فایننشال تایمز به نقل از سه نفر از افراد آگاه از این موضوع نوشت: واشنگتن و پکن دو گروه کاری برای تمرکز بر مسائل منطقه آسیا-اقیانوسیه و مسائل دریایی مورد اختلاف دو کشور تشکیل داده اند و کار گروه سوم نیز بر مسائل گسترده تری تمرکز خواهد داشت.

این تحول همزمان با تاکید بین دو قدرت بر مسائلی از جمله مانورهای چین اطراف تایوان و خودداری این کشور از محکومیت حمله اوکراین و نگرانی پکن از ائتلافات آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه و تدابیر سخت کنترل صادرات بروز کرده است.

فایننشال تایمز افزود: گزارش ها این هفته نشان داد که کاخ سفید از کنگره خواسته است پول بیشتری برای خرید تسلیحاتی برای تایوان اختصاص دهد. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز قرار است دستور اجرایی را صادر کند که منابع مالی آمریکا در بخش هایی در چین با اهداف نظامی را محدود می کند.

این رسانه آورده است: انتظار می رود در ماه های آینده درباره جزییات بیشتری از مسائل مذاکره شود و به گفته یکی از مقامات آگاه از این تغییر در روابط آمریکا و چین، دو طرف هنوز به نتیجه ای دست نیافته اند اما به آن نزدیک شده اند.

به نوشته فایننشال تایمز، این اولین پیشرفت محسوس در اهداف مورد توافق بایدن و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در نشست بالی در ماه نوامبر (آبان/ آذر) است که هدف از آن جلوگیری از تنش بیشتر بین دو کشور بود.

کرت تانگ دستیار مدیر شرکت مشاوره ای گروه آسیا در این زمینه گفت: بعد از سالها این اولین پیشرفت واقعی در ایجاد کانال های ارتباطی نظام مند برای رسیدگی به اختلافات اصلی دو کشور و شیوه مهمی برای تقویت امنیت ملی از طریق ارتباطات دیپلماتیک با هدف بازدارندگی است.

ایجاد گروه های کاری بین آمریکا و چین ماه ها بعد از تلاش های اولیه برای از سرگیری روابط انجام شده است. تنش بین دو کشور بعد از سرنگونی بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا تشدید شد. پیش از این جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا از چین دیدن کرد. جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا، نیز به‌زودی از چین بازدید می‌کند.