گاز ارزان باعث بی توجهی به مدیریت مصرف گاز خانگی شده است سید کریم حسینی گفت: متاسفانه گاز در کشور ما آنقدر ارزان بوده که باعث شده مردم به مصرف بهینه این انرژی توجهی نداشته باشند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، شرکت ملی گاز ایران از افزایش صددرصدی مصرف خانگی هم‌زمان با برودت […]

گاز ارزان باعث بی توجهی به مدیریت مصرف گاز خانگی شده است

سید کریم حسینی گفت: متاسفانه گاز در کشور ما آنقدر ارزان بوده که باعث شده مردم به مصرف بهینه این انرژی توجهی نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، شرکت ملی گاز ایران از افزایش صددرصدی مصرف خانگی هم‌زمان با برودت هوا در بیشتر نقاط کشور خبر می‌دهد. این امر موجب توجه بیش از پیش مجلس به بحث ناترازی گاز در زمستان و لزوم تعرفه‌گذاری پلکانی برای کنترل پرمصرف‌ها و در نتیجه بهینه‌سازی مصرف گاز در سطح کشور شده است.

طبق داده‌های مربوط به مصرف گاز ، از مجموع تولید ۸۷۰میلیون‌مترمکعبی گاز در فصول سرد سال، بیش از ۸۰درصد از کل تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهم در این زمینه، مصرف بسیار بالای مشترکان خارج از الگوی بهینه مصرف است. با وجود اینکه تنها ۱۱درصد مشترکین در پله ۷ تا ۱۲ (که مشترکان پرمصرف به شمار می‌آیند) قرار دارند، اما این مشترکین علاوه بر اخذ حداکثری یارانه‌ها، حدود ۴ تا ۵ برابر مشترکین عادی نیز مصرف دارند که همین موضوع سبب شده است بخش بزرگی از ناترازی گاز بر دوش همین عده قلیل اما پرمصرف جامعه باشد.

بنابراین بهترین سیاست در مقابله با این افراد عمدتا مرفه، استفاده از مکانیسم قیمتی و اصلاحات قیمتی بدون فشار به سایر جمعیت ۸۹درصدی مردم است. سیاست تعرفه‌گذاری پلکانی موثر مشترکان پرمصرف، دقیقا همان مدلی است که موجب خواهد شد این افراد به سمت اصلاح رویه بروند.

سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری موج، درباره علت عدم مصرف بهینه گازخانگی از سوی مردم گفت: متاسفانه با موضوع عدم مصرف بهینه گازخانگی از سوی مردم مواجه هستیم و علت این مصرف غیر بهینه این است که فرهنگ سازی درستی برای مصرف انرژی و مخصوصا گاز در بین مردم ما انجام نشده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش های لازم از سوی مسئولان به مردم برای مصرف درست انرژی باید انجام شود ادامه داد: اولین مشکل متوجه وزارت مربوطه است که باید فرهنگ سازی درست در این حوزه انجام شود. متاسفانه گازخانگی در کشور ما آنقدر ارزان بوده که باعث شده مردم به مصرف بهینه این انرژی توجهی نداشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: اگر درباره کمبود ذخایر گاز در کشور با مردم صحبت می شد، مصرف آنقدر بالا نمی رفت که ما با کمبود ذخایز گاز مواجه شویم و مجبور شویم که طرح تعرفه گذاری گازخانگی را اجرا کنیم تا به این وسیله مصرف گازخانگی را مدیریت کنیم.

حسینی در ادامه افزود: مسئله این است که برای مدیریت مصرف گاز دغدغه ای در بین مردم وجود نداشته است. البته این مسئله نباید به این معنی باشد که هزینه مصرف گاز را به صورت سراسری و برای همه مردم افزایش دهیم تا مصرف مدیریت شود.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: اما همانند سایر حوزه ها نیازمند فرهنگ سازی در مصرف گازخانگی هستیم و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در اولین گام وزارت خانه مربوطه باید به بحث فرهنگ سازی ورود کرده و آموزش های لازم را بدهد و همانند حوزه آب و برق با استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی می توانند کاری کنند که مصرف گازخانگی کاهش پیدا کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره میزان تاثیر گذاری تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بر مصرف بی رویه اقشار مرفه از گاز گفت: قطعا اعمال و اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی گازخانگی می تواند تاثیر مثبت و بازدارنده بر کاهش مصرف گاز داشته باشد. از این ابزار هشدار دهنده می توان به عنوان ابزاری استفاده کرد تا مردم مصرف خود را مدیریت کنند.