کریم ارغوان با اشاره به اینکه ثبت سفارش برنج هندی به دلیلی تراز تجاری موقتی بسته شده است گفت: نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کسری واردات برنج داریم که پیش از عید نوروز برای ثبات بازار باید انجام شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ،عضو انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو […]

کریم ارغوان با اشاره به اینکه ثبت سفارش برنج هندی به دلیلی تراز تجاری موقتی بسته شده است گفت: نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کسری واردات برنج داریم که پیش از عید نوروز برای ثبات بازار باید انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ،عضو انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ثبت سفارش برنج هندی به دلیل مشکل تراز تجاری موقتی بسته شده است، گفت: در سال یک میلیون و ۵۰۰ تن برنج هندی واردات به کشور واردات می شود و تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ تن واردات شده و نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کسری واردات برنج داریم

کریم ارغوان با بیان اینکه عرضه و تقاضای برنج در چند ماه گذشته متعادل بوده و اگر ثبت سفارش واردات برنج هندی باز نشود اثر روانی آن روی واردات برنج از پاکستان هم تاثیر می گذارد، افزود: در شرایط کنونی کمی برنج پاکستانی گران شده و حتی ممکن است در صورت ادامه بسته بودن ثبت سفارش برنج هندی این گرانی به برنج ایرانی هم برسد.

او افزود: شش دهک پایین جامعه قبل از گرانی برنج ایرانی از برنج خارجی استفاده می کردند و تقریبا ۲ دهک بالاتر هم در یک سال اخیر متقاضی برنج ایرانی شده اند، بنابراین با توجه به افزایش قیمت گوشت و … حذف برنج از سفره مردم منجر به آسیب های اجتماعی می شود.

ارغوان با تاکید بر اینکه در سال های اخیر مصرف برنج در ایران کاهش یافته اظهار کرد: مردم دهک های پایین جامعه آن را با نان و ماکارونی جایگزین کرده اند.

عضو انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برنج های خوب خارجی یک سوم برنج ایرانی قیمت دارد، گفت: امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید برنج ایرانی داشته ایم و همین موضوع باعث شد قیمت برنج ایرانی امسال گران نشود و حدود ۵ درصد در ابتدای فصل عرضه محصولات قیمت برنج تعدیل شد اما این موضوع چندان در بازار تغییری به وجود نمی آورد.