بورس مستعد رشد است یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس استعداد رشد را دارد اما متأسفانه آنطور که باید به این بازار توجه نمی‌شود. این در حالی است که پیش از انتخابات رسیدگی به بورس از جمله اولویت‌های دولت مطرح شده بود و اکنون به طور کلی به فراموشی سپرده شده است. به گزارش خبرنگار […]

بورس مستعد رشد است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس استعداد رشد را دارد اما متأسفانه آنطور که باید به این بازار توجه نمی‌شود. این در حالی است که پیش از انتخابات رسیدگی به بورس از جمله اولویت‌های دولت مطرح شده بود و اکنون به طور کلی به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران احسان رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازار با مجموعه‌ای از وعده‌های عملی نشده و در کنار آن، ریسک‌هایی رو به رشد، مواجه است. نرخ بهره بین بانکی در کنار مجموعه فاکتورهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس و تداوم روند ریزشی آن مؤثر بوده است. از جمله وعده‌هایی که درخصوص بازار سرمایه عملی نشد می‌توان به وعده وزیر اقتصاد مبنی بر کنترل نرخ بهره بین بانکی اشاره کرد که توجه گروهی از سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌های بدون ریسک جلب کرده است.

وی افزود: همچنین خروج محصولات شرکت‌های بورسی از قیمت‌گذاری دستوری نیز یکی از وعده‌های دولت بود اما تا امروز بسیاری از این محصولات با روش‌هایی همچون قرعه کشی به فروش می‌رسد. عملی شدن وعده‌های مسئولان به قدر طولانی و فرسایشی شده که نتوانسته شوک مثبت به بازار سرمایه وارد کند. از زمانی که این وعده‌ها داده می‌شود تا زمانی که انتظار می‌رود عملیاتی شود، فاصله زیادی وجود دارد که اثربخشی آن را از بین برده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برجام، مدتهاست مطرح شده و هنوزم شخص نیست سرنوشت آنچه خواهد شد و منافع اقتصادی کشور و شرکت‌ها تا چه حد می‌تواند با انجام شدن یا نشدن آن تحقق یابد. همه این موضوعات به انگیزه و اعتماد سرمایه‌گذاران آسیب جدی وارد کرده که تأثیر آن به شکل رکود و روند نزولی بازار بروز پیدا کرده است.

رضاپور ادامه داد: سرمایه‌گذاران اکنون به دلیل روند کاهشی بازار بسیار محتاط، بدبین و سختگیرانه با اخبار مواجه شده، آن را تحلیل کرده و در برابر آن موضع می‌گیرند و با سرمایه‌گذاران بهانه‌جویی مواجه هستیم که به دلیل شرایط روند بازار و اخبار منفی موضع منفی و محافظه کارانه بیشتری می‌گیرند. مجموع این عوامل منجر به تقویت سمت عرضه در بازار سرمایه شده به نحوی که روند بازار به رغم وضعیت بنیادی مناسب بسیاری از شرکت‌ها، افت قابل توجه قیمت سهام شرکت‌ها و انتشار گزارشات شهریورماه شرکت‌ها که نکات مثبت بسیاری داشت، همچنان منفی است.

وی تصریح کرد: روند فرسایشی کاهشی بر بازار حاکم است و رکود بسیاری در معاملات ایجاد شده و بازار خالی از نقدینگی و پول است. همین موضوع باعث شده تا خریداران عقب نشینی کرده و خرید خود را به آینده‌ای موکول کرده‌اند که در آن ریسک‌های بازار کاهش یافته است. حتی نمی‌توان با اطمینان از کاهش ریسک‌های بورس در هفته‌های آینده سخن گفت زیرا علاوه بر شرایط ملتهب بازارهای جهانی و کاهش نرخ ارزها و قیمت جهانی محصولات، شرایط منطقه و داخل کشور نیز ایده آل نیست.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین مسائل اجتماعی موجود منجر شده سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای فعالیت در بازاری که در دو سال اخیر روند کاهشی بر آن حاکم بوده و هیچ سیگنال مثبت قدرتمندی در آن مشاهده نمی‌شود را نداشته باشند.

رضاپور اضافه کرد: به نظر می‌رسد لازم است مسئولان و متولیان بازار با اتخاذ تصمیماتی که بتواند به روند بازار کمک کرده و برای آن اعتمادساز باشد، روند نزولی حاکم بر بازار را تغییر دهند زیرا در غیر این صورت وضعیت فعلی به رغم جذابیت‌ها و ارزندگی‌هایی که ممکن است گروه‌های زیادی داشته باشند ادامه خواهد یافت. تا زمانی که این اتفاق نیفتد نمی‌توان انتظار روزهای خوب و پر رونق را در بازار داشت. لازم است هرچه سریع‌تر اقدامی درخصوص بازار سرمایه انجام شود تا شاهد روزهای بهتر در بازار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بورس استعداد رشد را دارد، زیرا در مقایسه با سایر بازارها، جاذبه‌های بیشتری در بازار سرمایه وجود دارد و اثرات مثبت رونق در بازار سرمایه بسیار مؤثرتر از اثرات تورمی سایر بازارهاست. اما متأسفانه آنطور که باید به این بازار توجه نمی‌شود. این در حالی است که پیش از انتخابات، رسیدگی به بورس از جمله اولویت‌های دولت مطرح شده بود و اکنون به طور کلی به فراموشی سپرده شده است.