به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، «حجت‌الاسلام عماد ترابی‌پور» مسئول امور مشارکت روحانیون اداره کل حفظ آثار دفاع‌مقدس استان فارس؛ عبدالحسین دستغیب صد و نه سال قبل در چنین ایامی به دنیا آمد و چهل و یک سال پیش در همین ایام به شهادت رسید. نامش را عبدالحسین نهادند زیرا در روز عاشورا سال ۱۳۳۲ قمری […]

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، «حجت‌الاسلام عماد ترابی‌پور» مسئول امور مشارکت روحانیون اداره کل حفظ آثار دفاع‌مقدس استان فارس؛ عبدالحسین دستغیب صد و نه سال قبل در چنین ایامی به دنیا آمد و چهل و یک سال پیش در همین ایام به شهادت رسید.

نامش را عبدالحسین نهادند زیرا در روز عاشورا سال ۱۳۳۲ قمری در شیراز به دنیا آمد و از همان ابتدا نام و سرنوشتش با اباعبدالله الحسین (ع) گره خورد.

سید عبدالحسین درس را همانند بسیاری از محصلان آن زمان از مکتب‌خانه شروع کرد و پس از آن شروع به تحصیل علوم اسلامی‌ نمود و درس‌های ابتدایی حوزه علمیه را نزد پدر خواند.

در سال ۱۳۴۲ قمری در حالی که یازده ساله بود در نوجوانی از نعمت پدر محروم شد اما با وجود بی‌بهره بودن از نعمت پدر بعدها از چنان مقام علمی و معنوی برخوردار شد که امام خمینی (ره) روز شهادتش خطاب به امریکا و منافقین و ضد انقلاب بیان کرد: «شهید دستغیب که جز تربیت محرومان و هدایت مردم گناهی نداشته‌اند را با چه انگیزه ای شهید می کنید؟»

۲۷ عنوان کتاب علمی و فاخر از این شهید گرانقدر به یادگار مانده که معروف‌ترین آن ها قلب سلیم و گناهان کبیره است.

شهید دستغیب پس از انقلاب نماینده امام خمینی در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماینده مردم فارس درخبرگان رهبری، عضو فقهای تدوین قانون اساسی  و عضو تصویب‌کنندگان اصل ولایت فقیه در قانون اساسی کشور بود که همین موارد نشانگر جایگاه علمی و انقلابی والای وی نزد امام خمینی (ره) است.

دستغیب به مردمی بودن و مردم‌داری مشهور بود و در آخر نیز همین مردم‌داری وی منافقین را وا داشت که توسط زنی از منافقین که برای دادن عریضه‌ای خودش را هنگام نماز به او رسانده بود با انفجار مهیبی به زندگی سراسر سعادت و برکت وی پایان بدهند.

این عالم وارسته در وصیت‌نامه خود بیان کرده «وصیت می‌کنم فرزندان خود را به تقوا و سعی به اینکه واجبی از آنها فوت نشود و مرتکب حرامی نشوند و در هرحال خدا را حاضر بدانند و دنیا را محل عبور و آخرت را محل قرار بدانند.»

رهبر معظم انقلاب نیز نگاه ویژه‌ای به شهید دستغیب داشته و در خصوص وی بیان کرده «آن معنویتی که شخصیتی مثل شهید بزرگوار مرحوم آیت‌الله دستغیب مظهر آن بود، از این خانواده و از این مرکز فیّاض تمام نشدنی اهل‌بیت سرچشمه گرفته و این چهره پارسا و پرهیزکار در بهترین بخش از عمر پربرکتش بی اعتنا به زخارف دنیوی، همت و نیروی خود را در راه استقرار حاکمیت الله صرف کرد و به یاد خدا دلخوش بود و چهره معظم و دوست داشتنی این مرد خدا محبوب‌ترین چهره درمیان مردم فارس و مورد احترام عمیق مردم در سراسر ایران است.

امام در نگاه اعتقادی شهید دستغیب جایگاه والایی داشت و آیت‌الله دستغیب قلباً بر این باور بود که پیروی از ولایت‌فقیه پیروی ازخدا و معصومین است و جمله معروفی نیز در خصوص امام خمینی گفت با این مضمون که «من اطاع الخمینی اطاع الله» که همانگونه که از محتوای آن مشخص است نشانگر احترام ویژه وی به معمار کبیر انقلاب است.