صنعت نفت مطابق قانون باید بخشی از مبلغ سرمایه‌گذاری هر پروژه را به طرح‌های توسعه‌ای عام‌المنفعه و در جهت ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﻲ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﺤﻠﻲ بویژه مناطق نفتخیز و گاز خیز اختصاص دهد. در این راستا، سال‌هاست که نامه‌های متعددی از نهادها و اشخاص بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مجموعه وزارت نفت […]

صنعت نفت مطابق قانون باید بخشی از مبلغ سرمایه‌گذاری هر پروژه را به طرح‌های توسعه‌ای عام‌المنفعه و در جهت ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﻲ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﺤﻠﻲ بویژه مناطق نفتخیز و گاز خیز اختصاص دهد. در این راستا، سال‌هاست که نامه‌های متعددی از نهادها و اشخاص بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مجموعه وزارت نفت فرستاده می‌‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، برخی از این درخواست‌ها مورد تأیید قرار می‌‌گیرد و برخی نیز با توجه به اولویت‌های تخصیص اعتبار، رد می‌‌شود. بررسی تاریخی این موضوع نشان می‌‌دهد که وزارت نفت ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ‌هاﻱ آموزش، راه، بهداشت، ﺧﺪﻣﺎﺕ، ورزش و امور فرهنگی و مذهبی سال‌هاست که کمک‌هایی را از اعتبار پروژه‌ها هزینه کرده است. اکنون نیز قرار بر این است که از ظرفیت‌های ایجاد شده در قراردادها به میزان ۴ درصد هزینه پروژه، برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده ‌شود و از محل قراردادهای انجام شده منابعی در اختیار این بخش قرار ‌گیرد. حالا وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که چه میزان در دولت سیزدهم برای این امر هزینه شده، به «ایران» می‌‌گوید: «در بحث مسئولیت اجتماعی بخصوص در مناطق نفتخیز و گازخیز ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار (ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺩﺭ استان‌های نفتخیز ﻭ ﮔﺎﺯﺧﻴﺰ) به این امر اختصاص یافته است. فقط در طول ماه‌های اخیر حدود ۳۸۵ پروژه عام‌المنفعه مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی با اعتباری بالغ بر ۵۵۶ میلیارد تومان انجام و به دستگاه‌های بهره‌بردار ذینفع در استان‌ها تحویل شده است.»
جواد اوجی توضیح می‌‌دهد: «تخصیص این منابع صرفاً در راستای سفرهای استانی بوده است. در سفرهای استانی رئیس‌ جمهور محترم از این ظرفیت برای پروژه‌های عام‌المنفعه استفاده می‌شود و در اجرای کامل مصوبات سفرها و ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال جوامع محلی بویژه مناطق نفتخیز و گاز خیز مورد بهره‌برداری قرار می‌‌گیرد.»
وزیر نفت ادامه می‌‌دهد: «برای مثال در استان خوزستان نزدیک به ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و خدمات عام المنفعه که عمدتاً آب و فاضلاب است، اختصاص یافته است. بر همین اساس برای آبرسانی و فاضلاب شهری با اولویت شهر اهواز، ۲ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است. یا در استان بوشهر نزدیک به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که صرف امور عام المنفعه و مسئولیت‌های اجتماعی نفت می‌‌شود.»
اوجی درباره اختصاص منابع مسئولیت‌های اجتماعی به جوامع محلی بیان می‌‌کند: «البته در سایر استان‌ها  این امر پیگیری می‌‌شود، به طوری که در برخی  استان‌ها هم با توجه به نیازها و توانایی‌هایی که در قالب این ظرفیت قانونی داشتیم، کمک‌هایی انجام داده‌ایم، برای مثال لوله کشی گاز در داخل خانه برخی خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در برخی از استان‌ها را برعهده گرفته‌ایم، اما اولویت با مناطق نفتخیز و گاز خیز است و حدود ۸۰ درصد اعتبار در این مناطق برای اموری نظیر ﺁﻣﻮﺯﺵ، مدرسه سازی و مراکز علمی و آموزشی، ﺭﺍهسازی، آب، فاضلاب و برق، ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ و مراکز درمان، ﺧﺪﻣﺎﺕ، ورزش و امور مذهبی و فرهنگی هزینه خواهد شد.»
وزیر نفت با تأکید بر اینکه عمده کمک‌های صنعت نفت به مناطق نفتخیز و گاز خیز بوده است تا مردم این مناطق هم از این نعمت بهره‌مند شوند، ادامه می‌‌دهد: «در این زمینه عمده منابع مالی صرف امور عمرانی می‌‌شود، اما بر اساس قانون و در صورت صلاحدید، کمک به مساجد و مراکز مذهبی را نیز در این قالب می‌‌توان تعریف کرد.»