سفیر کشور کوبا در ایران گفت: پسته دامغان از شهرت برخوردار است و علاقه‌مند به عرضه این محصول در کوبا هستیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آلبرتو گونزالس کاسالس روز چهارشنبه در نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان افزود: دامغان شهری تاریخی و مستعد کشاورزی و دارای باغ های بارور است و علاقه […]

سفیر کشور کوبا در ایران گفت: پسته دامغان از شهرت برخوردار است و علاقه‌مند به عرضه این محصول در کوبا هستیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آلبرتو گونزالس کاسالس روز چهارشنبه در نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان افزود: دامغان شهری تاریخی و مستعد کشاورزی و دارای باغ های بارور است و علاقه داریم از این محصول در کشور کوبا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه و آموزش صنعت باغداری پسته در کشور کوبا هستیم، بیان کرد: کشورهای ایران و کوبا تبادلات تجاری مطلوبی دارند و این ارتباط مطلوب می‌توانند در بخش‌های کشاورزی نیز گسترش یابد.

سفیر کوبا در ایران با بیان اینکه مردم کشورهای ایران و کوبا دارای اشتراکات زیادی هستند، گفت: حق طلبی یکی از وجوه مشترک مردم این دو کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اشتراکات دو کشور ایران و کوبا و اشتراکات مردم این دو کشور، ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های شاخص دو ملت ایران و کوبا مقابله و مجاهدت در مقابل امپریالیسم و استکبار جهانی است.

سفیر کوبا در ایران با بیان اینکه کشور کوبا مثل ایران به دنبال حق طلبی و استقلال و تمامیت ارضی است، حق طلبی وجه مشترک بین دو ملت است.

به گزارش ایرنا، نهمین جشنواره ملی دامغان روز چهارشنبه به روال سال‌های گذشته آغاز شد تا علاوه بر معرفی ظرفیت‌های ویژه سرمایه‌گذاری و گردشگری این شهرستان، گامی برای ترویج فرهنگ شکرگزاری در جامعه باشد.

ضرورت فرآوری این محصول و پیشگیری از خام‌فروشی و هچنین اصلاح الگوی کشت مطابق با شرایط کم‌آبی کشور، از دیگر مباحث مورد تاکید در آیین افتتاحیه این جشنواره بود که در روزهای بعد، با دعوت از بیش از ۳۰۰ هزار سرمایه‌گذار و تلاش برای توجیه آنان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ادامه خواهد یافت.

فروش تولیدات پسته دامغان سالانه ۶ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و برای ترغیب کشاورزان برای پرهیز از خام فروشی و بهره گیری از صنایع تبدیلی و فرآوری از آن در این جشنوراه برنامه هایی درنظر گرفته شده است.

دامغان از نقاط پسته‌خیز کشور محسوب می شود و طی سالهای گذشته با وجود کم آبی حاکم بر کشاورزی کشور، توسعه باغ ها به صورت برنامه ریزی شده انجام شده است و نشان از افزایش سرمایه‌گذاری هدفمند در این زمینه دارد.

بنا بر مطالب بیان شده در این آیین، برگزاری هشت دوره جشنواره پسته در سال‌های گذشته، موجب ارتقاء سطح زیر کشت این محصول در شرایط کم‌آبی شده است.

شهرستان دامغان با نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار گرفته است.