سرگرد خلبان علی خسروی فرزند مشهدی موسی خسروی(که از محترمین و متنفذین ایل رستم ممسنی بود) در سال ۱۳۲۹ در روستای تل گر از توابع شهرستان ممسنی(رستم فعلی) متولد شد به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از پایگاه خبری فارس، یاد و خاطره شاهین ممسنیشهید سرگرد خلبان علی خسرویتحصیلات مقدماتی(ابتدایی)فرزند مشهدی موسی خسروی(که […]

سرگرد خلبان علی خسروی فرزند مشهدی موسی خسروی(که از محترمین و متنفذین ایل رستم ممسنی بود) در سال ۱۳۲۹ در روستای تل گر از توابع شهرستان ممسنی(رستم فعلی) متولد شد

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از پایگاه خبری فارس، یاد و خاطره شاهین ممسنی
شهید سرگرد خلبان علی خسروی
تحصیلات مقدماتی(ابتدایی)
فرزند مشهدی موسی خسروی(که از محترمین و متنفذین ایل رستم ممسنی بود) در سال ۱۳۲۹ در روستای تل گر از توابع شهرستان ممسنی(رستم فعلی) متولد شد. تحصیلات مقدماتی(ابتدایی) خود را در روستای منگودرز رستم به پایان رسانید و دوره متوسطه را در دبیرستان های وکیل فهلیان و ایزدی نوراباد ممسنی سپری نمود.عملیات اچ ۳ یکی از بزرگترین عملیات های هوایی دنیاست که به نام فانتوم های ایرانی ثبت شده است.

فانتوم های ایرانی طی یک عملیات پیچیده و تحسین برانگیز در ۱۵فروردین سال ۱۳۶۰(۴ آوریل ۱۹۸۱) پایگاه هوایی الولید در مجموعه اچ۳ واقع در غرب عراق، در نزدیکی مرز این کشور با اردن را به کلی نابود کردند.

سرگرد خلبان شهید علی خسروی شاهین ممسنی

عملیات اچ ۳ یکی از بزرگترین عملیات های هوایی دنیاست که به نام فانتوم های ایرانی ثبت شده است. فانتوم های ایرانی طی یک عملیات پیچیده و تحسین برانگیز در ۱۵فروردین سال ۱۳۶۰(۴ آوریل ۱۹۸۱) پایگاه هوایی الولید در مجموعه اچ۳ واقع در غرب عراق، در نزدیکی مرز این کشور با اردن را به کلی نابود کردند.

تا کنون روایت های زیادی از این عملیات بزرگ منتشر گردیده و حتی فیلمی هم بر اساس این عملیات به کارگردانی شهریار بحرانی و با نام حمله به اچ۳ در سال ۱۳۷۳ ساخته شده و قرار است در سال ۸۸ نیز مستند ۶۰ دقیقه ای بر اساس این عملیات ساخته شود که فعلا در مراحل مقدماتی و تحقیق و نگارش فیلمنامه قرار دارد.

حمله به اچ ۳ از لحاظ فنی یکی از پیچیده ترین عملیات های هوایی جهان به شمار می رود و از نظر دستاوردهای نظامی نیز با توجه به نابودی کامل ۴۸ هواپیمای عراقی در رده بزرگترین و موفق ترین عملیاتهای نظامی جهان قرار می گیرد.

در اول مهرماه ۱۳۵۹، یک روز پس از آغاز جنگ و حمله هواپیماهای عراقی به فرودگاه مهرآباد نیز یکی از بزرگترین عملیاتهای هوایی جهان با شرکت بیش از یکصد و چهل هواپیمای جنگی تحت عنوان «کمان۹۹» بر فراز عراق انجام شد. این عملیات از نظر تعداد هواپیماهای شرکت کننده در آن یکی از منحصربفرد ترین نبردهای هوایی جهان پس از جنگ جهانی دوم بشمار می رود. در این حمله بسیاری از تاسیسات زیربنایی عراق، پایگاهها و دپوهای ارتش عراق در مرز این کشور با ایران نابود شد.  

در سال ۱۳۵۹ منابع اطلاعاتی ایران دریافتند که نیروی هوایی عراق تعدادی از بمب افکن های خود را برای دور ماندن از حملات هواپیماهای ایرانی و جلوگیری از نابودی آنها بر روی باند فرودگاه به پایگاهی در دورترین نقطه ی غرب این کشور منتقل ساخته است؛ به یکی از پایگاههای سه گانه ی اچ ۳ با نام الولید.

آری! او از عشق و صفا وهنر ایل و تبارش می گفت و ایل و تبارش از عشق و صفا و هنر او.

مردم سر به آسمان دوخته و به تماشای هیبت و شکوه زیبای او مشغولند. در میان حیاط خانه ها ، مدارس و روستاهای اطراف، کودکان، مردان و زنان به نظاره رقص زیبای فانتوم اویند و به همدیگر نشانش می دهند. هریک در شور و نگاه از دیگری سبقت می گیرند و از خوشحالی و غرور در پوست خود نمی گنجند. آنها به آسمان می نگرند و از بودن و پرواز غرورآفرین او لذت می برند و می گویند: «دیدی! سرگرد خلبان علی خسروی بود.» و ذوق و شوق و افتخار می کردند. 

و به راستی افتخاری بود برای من و مایی که همواره در کودکی شوق پریدن داشتیم. شوق دفاع و مبارزه داشتیم. و الگویی بود برای بزرگ شدن و خلبان شدنمان. چرا که او رؤیای خلبان شدنمان بود و در خواب هایمان با فانتوم او به پرواز درمی آمدیم.  او در عالم کودکیمان که عالم جنگ بود و مبارزه ، همه چیزمان بود. شب، روز، در خواب و در بیداری. فقط او بود و خلبانی او .درس خواندمان برای او شدن و چون او شدن بود. او برایمان مظهر پرواز بود و شهادت. مظهر عشق بود و حقیقت. و حتی مظهر معصومیت و مظلویمت چرا که شهادتش اینگونه به نظر می رسید.

شاید امروز در این عصری که همه چیز وارونه جلوه می کند خلبانی از سرمان پریده است ولی هنوز چون او می توان جسور بود و شجاع . می توان به امید دیدن رویای جسارت ها و شجاعت ها و مردی های او خوابید و او را دید که ما را هنوز که هنوز است به پریدن و پرواز فرا می خواند.

او ابتدا در پایگاه ششم شکاری بوشهر بود و سپس به پایگاه یکم شکاری تهران منتقل و مشغول به فعالیت شد که برای ماموریت های پروازی به پایگاه های دیگر کشور نیز اعزام می شد.

او در زمانی که آخرین پرواز خویش را انجام داد و به دیار باقی شتافت معاون اول پایگاه یکم شکاری تهران بود.

برای مرور یاد و خاطره او کافی است بار دیگر به نظاره فیلم عقاب ها بنشینیم فیلمی اثر ساموئل خاچیکیان با بازی سعید راد و جمشید هاشم پور که پروازهای متهورانه اش همه از آن اوست. در قسمت های ابتدایی فیلم هنگامی که فرمانده پایگاه در سالن کنفرانس شروع ناخواسته جنگ را اعلان و از دفاع و آمادگی برای مقابله با دشمن صحبت می کند سرگرد شهید در کنار سعید راد در چهار ردیف مانده به آخر نشسته و خیره به فرمانده به سخنان وی گوش می دهد و خود را برای جنگی که جانش را به پای آن می نهد آماده می کند.

حتی در این فیلم تشییع جنازه واقعی او در تهران به جای تشییع جنازه یکی از خلبانان شهید به نمایش در می اید. با دانستن این نکته در این سکانس فیلم است که فقدان وی ، اندوهی نوستالژیک را برای ما به ارمغان می آورد. او که حضورش همراه بود با ارامش و شجاعت و جوانمردی.

راستی علی خسروی از زمره خلبانان زبده و تیزپرواز آسمان ایران بود. او خیلی زود رفت . و زمانی که بر پهنه آسمان آبی ایران بود رفت. آسمانی که دوست داشت و عاشق پرواز و پریدن در آن بود. او در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۶۳ در یک پرواز غیر عملیاتی به همراه سروان خلبان شهید علی محبی در فاصله بین تهران-قم به پرواز درآمد. به عنوان لیدر پرواز در حین آموزش خلبانان چند اسکادران به طرز مشکوکی سقوط کرد در حالیکه انتظار سقوط از او بعید بود و همین امر حدس و گمان های مختلفی را پدید آورد.

و این آخرین پرواز علی خسروی بود. پروازی که او را برای همیشه در قلب ها مانا و جاوید ساخت. روحش شاد و یادش گرامی باد.