رییس پلیس فتا کردستان گفت: ۵۹ درصد جرایم سایبری استان مالی، ۲۶ درصد اخلاقی و ۱۵ درصد هم مربوط به سایر جرایم است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، سرهنگ مهدی دانش‌پور اظهار داشت: از ابتدای سال، تا آخر دی ماه سال جاری ۹۲ درصد جرایم سایبری استان کشف شده و […]

رییس پلیس فتا کردستان گفت: ۵۹ درصد جرایم سایبری استان مالی، ۲۶ درصد اخلاقی و ۱۵ درصد هم مربوط به سایر جرایم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، سرهنگ مهدی دانش‌پور اظهار داشت: از ابتدای سال، تا آخر دی ماه سال جاری ۹۲ درصد جرایم سایبری استان کشف شده و ۸۲ درصد متهمین هم دستگیر شدند.

وی ادامه داد: اخیرا باند کلاهبرداری در یکی از شهرستان های استان که اقدام به کپی کردن کارت شهروندان و برداشت از حساب هایشان می کردند، دستگیر شدند.

سرهنگ دانش‌پور اضافه کرد: با وصول پرونده های متعدد مبنی بر اینکه از حساب بانکی شهروندان برداشت های غیرمجازی صورت گرفته است، تحقیقات آغاز شد و ماموران در بررسی های تخصصی خود متوجه شدند، کلاهبرداران از طریق راه اندازی دستگاه اسکیمر و از طریق دست فروشی در سطح شهر، اقدام به کپی برداری از کارت عابر بانک آنها کرده و پس از انتقال چندین باره وجوه در کارت های بانکی مختلف، در نهایت برای خرید لوازم خانگی به یکی از فروشگاه های استان های مرکزی مراجعه کرده بودند که هویت یکی از آنها شناسایی شده و در عملیاتی او و همدستانش دستگیر شدند.

وی از شهروندان خواست هنگام خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه پوز سیار، حتما رمز اول توسط دارنده کارت وارد شده و از در اختیار گذاشتن رمزهای بانکی خود به دیگران و فروشنده ها خودداری شود.

رییس پلیس فتا استان کردستان ادامه داد:‌ یکی از شیوه‌هایی که در فضای مجازی از شهروندان کلاهبرداری می‌شود پیامک‌های جعلی است و مردم باید دقت کنند که هر دستگاهی سرشماره خاص خود را برای ارسال پیامک دارد.

وی اضافه کرد: پیامکی که با جعل عنوان دستگاه قضایی به برخی از شهروندان ارسال می‌شود موجب فریب بسیاری شده است اما مردم باید دقت کنند که قوه قضاییه تنها از طریق سرشماره با عنوان عدل ایران اقدام به ارسال پیامک می‌کند.

سرهنگ دانش‌پور با اشاره به اینکه به دلیل افزایش اطلاع رسانی‌ از طریق رسانه‌ها میزان کلاهبرداری به این شیوه کاهش داشته است گفت: مردم در صورت مشاهده هر نوع پیامک مشکوک یا سئوال در حوزه سایبری با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان