رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان گفت: این استان بدلیل اقدامات گسترده در هوشمندسازی مدیریت ترافیک در کشور پیشتاز است اما در این زمینه به توسعه و استفاده از پشتوانه علمی دانشگاهها نیاز دارد. سرهنگ علیاصغر زارع ،«همایش ملی کاربرد هوش مصنوعی در کاهش تصادفات» در اصفهان افزود: یکهزار و ۲۰۰ دوربین نظارتی و هشت […]
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان گفت: این استان بدلیل اقدامات گسترده در هوشمندسازی مدیریت ترافیک در کشور پیشتاز است اما در این زمینه به توسعه و استفاده از پشتوانه علمی دانشگاهها نیاز دارد.
سرهنگ علیاصغر زارع ،«همایش ملی کاربرد هوش مصنوعی در کاهش تصادفات» در اصفهان افزود: یکهزار و ۲۰۰ دوربین نظارتی و هشت مرکز مانیتورینگ در استان اصفهان در اختیار پلیس است که به بهبود کنترل ترافیک کمک شایانی میکند.
سرهنگ زارع با بیان اینکه ۹۰ تقاطع در اصفهان به برق اضطراری مجهز است، اضافه کرد: پوشش بیشتر تقاطعها و معابر درونشهری با دوربینهای نظارتی، مدیریت هوشمند چراغهای راهنمایی و رانندگی، استفاده از ترددشمار، رصد سرعت لحظهای خودروها، دوربینهای پلاکخوان و پایش تصویری ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر اقدامات انجام شده در هوشمندسازی مدیریت ترافیک استان است.
وی با تأکید بر اینکه نباید به دستاوردهای فعلی قانع بود، گفت: اگر در زمینه هوشمندسازی اقدامات کافی انجام نشود آینده مطلوبی در انتظار ما نخواهد بود و بههمین منظور، تصمیم به برگزاری کنفرانس هوش مصنوعی در ترافیک در اسفند امسال گرفتیم تا با پشتوانه علمی دانشگاهها، تصمیمهای دقیقتری در شورای ترافیک اتخاذ شود.
وی با اشاره به نیاز پلیس به توسعه هوش مصنوعی در ۲ بخش سختافزاری و نرمافزاری افزود: بخشی از نیازهای ما سختافزاری است که باید در این کنفرانس مطرح شود تا دانشگاهها و افراد باتجربه راهکارهایی برای آن ارائه دهند، از سوی دیگر، نیازهای نرمافزاری نیز بررسی خواهد شد تا برنامههای هوشمندسازی بطور علمی و کامل اجرا شود.
رییس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به پیشرفت کشورهای دیگر در استفاده از خودروهای خودران تصریح کرد: ما نیز باید زیرساختهای لازم را در این زمینه فراهم کنیم اما این کار نیازمند قانونگذاری دقیق است.
سرهنگ زارع، میانگین زمان اتلاف شده در ترافیک شهرهای ایران را ۵۰ دقیقه اعلام کرد و افزود: با استفاده از فناوریهای هوشمند و هوش مصنوعی، باید این میزان کاهش و ایمنی ترافیک افزایش یابد.
ارسال ۵۱ ایده به کنفرانس کاربرد هوش مصنوعی در کاهش تصادفات
دبیر اجرایی کنفرانس ملی کاربرد هوش مصنوعی در کاهش تصادفات نیز در این نشست گفت: ۵۱ ایده به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد، پنج ایده برتر انتخاب و معرفی میشود.
محمدرضا شعرباف اضافه کرد: این کنفرانس علاوه بر جنبه علمی، رویکردی کاربردی دارد و حمایت نهادهایی مانند شهرداری و استانداری اصفهان از اجرایی شدن طرحهای برتر، ضروری است.
وی با بیان اینکه ۱۲۲ مقاله به دبیرخانه همایش مذکور ارسال شده است، خاطرنشان کرد: این مقاله ها توسط ۴۲ داور در حال ارزیابی است.
شعرباف، مستندسازی صحنه تصادفات و افزایش قانونپذیری رانندگان را از جمله موضوعات کلیدی این کنفرانس دانست و افزود: در حوزه پردازش تصویر، روانسازی تردد، رصد تصادفات و توزیع بار ترافیکی مقالات متعددی ارائه شده و ۱۲ مقاله نیز درباره خودروهای خودران است.
وی به برگزاری چهار نشست تخصصی در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: در این نشستها، چالشهای حوزه حمل و نقل و هوشمندسازی بررسی و راهکارهای عملیاتی ارائه میشود، همچنین تیمهای تخصصی از دانشگاههای استان اصفهان در این رویداد علمی همکاری دارند.
شعرباف با تأکید بر پیشرفت استان اصفهان در حوزه حمل و نقل هوشمند گفت: با اینکه اصفهان در زمینه هوشمندسازی مدیریت ترافیک در کشور پیشتاز است میکوشیم با بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی، نقشه راه آینده ترافیک هوشمند را تدوین کنیم.
وضعیت بهتر کنترل ترافیک با هوش مصنوعی
رییس پلیس راه استان اصفهان نیز در این نشست گفت: با بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی، در آینده وضعیت بهتری در مدیریت ترافیک و کاهش تصادفهای جادهای خواهیم داشت.
سرهنگ علی مولوی اظهار کرد: با افزایش تعداد خودروها و پیچیدگی حمل و نقل جادهای، هوش مصنوعی میتواند نقش مهمی در شناسایی رانندگان و وسایل نقلیه متخلف ایفا کند و همچنین درباره نقاط حادثهخیز به رانندگان هشدار دهد.
وی اضافه کرد: لازمه موفقیت در هوشمندسازی مدیریت ترافیک، یکپارچهسازی اطلاعات و تحلیل دقیق دادههاست تا تصمیمهای بهتری برای کاهش تصادفها اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه میانگین سرعت بالا در بزرگراهها و آزادراههای اصفهان به یک چالش جدی تبدیل شده است، تاکید کرد: این وضعیت نگرانکننده است و باید بهدنبال راهکارهایی برای کاهش تلفات و تصادفها باشیم.
رییس پلیس راه استان اصفهان با بیان اینکه خودروهایی که با سرعت بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند، به مدت سه روز توقیف می شوند، خاطرنشان کرد: اگر سرعت خودروها بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد به مدت یک هفته توقیف خواهند شد.
سرهنگ مولوی افزود: خودروهای با بیش از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت، علاوه بر توقیف یک ماهه به مراجع قضایی معرفی میشوند.
وی با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی رانندگی گفت: برای قانونمندی رانندگان باید اقدامات ایجابی بیشتری انجام دهیم و به سمت ارتقای فرهنگ ترافیک حرکت کنیم.
نخستین کنفرانس ملی کاربرد هوش مصنوعی در کاهش تصادفات با محورهای سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک، کاربرد هوش مصنوعی در بهینهسازی جریان ترافیک (وسایل نقلیه و عابران پیاده)، کاهش شلوغی و ازدحام و ارتقای ایمنی حمل و نقل از ششم تا هشتم اسفند امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می شود .
Wednesday, 5 February , 2025