ظرفیت صادرات نیم میلیارد دلاری خرما در کشور / امکان عرضه مستقیم خرما برای ماه رمضان وجود دارد محسن رشید فرخی با اشاره به اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است، گفت: در شرایط کنونی اگر سیاست های دستوری و تحمیلی دولت نباشد امکان صادرات نیم میلیارد دلاری خرما در کشور وجود دارد. به […]

ظرفیت صادرات نیم میلیارد دلاری خرما در کشور / امکان عرضه مستقیم خرما برای ماه رمضان وجود دارد

محسن رشید فرخی با اشاره به اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است، گفت: در شرایط کنونی اگر سیاست های دستوری و تحمیلی دولت نباشد امکان صادرات نیم میلیارد دلاری خرما در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رییس انجمن ملی خرمای کشور با اشاره به اینکه  سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید خرما در کشور داریم، افزود: هر ساله بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خرمای تولیدی کشور صادرات می شود و مابقی در بازار داخلی عرضه می شود، زیرا اگر صادرات بیشتر از این میزان اتفاق بیفتد در تامین نیاز داخلی با مشکل مواجه می شویم.

محسن رشید فرخی با بیان اینکه بعد از تحریم ها بازار صادراتی ایران تغییر کرده است، اظهار کرد: قبلا خرما به اروپا و آمریکای شمالی صادرات می شد اما الان شرق آسیا، کشورهای حوزه جی آی اس و روسیه بازارهای اصلی ایران هستند و بخش کمی هم یعنی حدود ۵ درصد خرمای ایران به اروپا صادرات می شود.

او با تاکید بر اینکه رقیب جدید ایران در خرما عربستان است، اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور در بخش صادرات خود تحریمی است برای نمونه در سال ۹۷ حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات خرما داشتیم و بعد صادرات خرما ممنوع شد و همین مساله باعث شد که در سال ۹۸ ارزش صادرات خرمای کشور به ۲۰۰ دلار کاهش یافت.

او با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات خرما به بهانه تامین نیاز کشور در ماه رمضان بود، اظهار کرد: به طور قطع تشکل های صنفی نمی تواند روی قیمت ها تاثیر بگذارند و اگر تورم در اقتصاد کشور داشته باشیم به همه کالاهای کشور سرایت می کند و نمی توانیم برخی محصولات را از تورم جدا کنیم.

او افزود: از طرف دیگر نباید فراموش کرد که هرجا دولت برای کنترل قیمت دستوری عمل کرد موفق عمل نکرده، نمونه آن اتفاقاتی که سال های قبل در زمینه گوشت رخ داد و منجر به کمبود آن در بازار شد.

فرخی با بیان اینکه هر ساله از ده روز به ماه رمضان غرفه هایی برای عرضه خرما در سطح میادین میوه و تره بار و مترو در اختیار انجمن قرار داده می شد تا عرضه مستقیم خرما داشته باشد اظهار کرد: جلسه ای با معاون باغداری وزارت جهاد کشاورزی داریم و امیدواریم در این جلسه به تصمیم گیری های موثری برسیم که بتوانیم جانمایی خوبی برای عرضه مستقیم خرما پیش بینی شود تا از طریق عرضه به موقع خرما به نیاز کشور پاسخ دهیم.