مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: ۳ دهک پایین جامعه از طریق برگزاری آزمون وسع به طور رایگان از خدمات کمک باروری بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین ۱۰ درصد از دهک چهارم نیز از مزایای این بخش استفاده می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ نشست کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی به منظور […]

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: ۳ دهک پایین جامعه از طریق برگزاری آزمون وسع به طور رایگان از خدمات کمک باروری بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین ۱۰ درصد از دهک چهارم نیز از مزایای این بخش استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ نشست کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی به منظور بررسی میزان اجرای احکام ناباروری در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده توسط دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در بیان اهداف این سازمان در حمایت از زوج‌های نابارور افزود: حمایت مالی و پوشش خدمات توسط سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان، تسهیل فرآیند ارائه خدمات کمک باروری در سطوح مخلتف جامعه، تسهیل فرآیند دسترسی این خدمات برای بیماران در نقاط مختلف کشور، افزایش نرخ رشد جمعیت و عملیاتی شدن سیاست‌های جمعیتی بالادستی، برقراری دسترسی عادلانه به خدمات درمان ناباروری و کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان ناباروری از جمله این اهداف است.

وی با اشاره به شرح تعهدات خدمات ناباروری و اقدامات سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: بر اساس بند (ح) تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ زوجین می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF، ICSI، IUI و FET با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری بخش دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیردولتی در بخش‌های عمومی غیردولتی، خیریه و موقوفه و خصوصی بهره‌مند شوند؛ در همین راستا زوجه می‌تواند تا سن ۴۹ سال تمام و زوج تا زمانی که قدرت باروری دارد این خدمات را دریافت کنند، همچنین تعرفه این خدمات تخصصی در سال ۱۴۰۰ به صورت گلوبال از ۵۵۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بخش دولتی و از ۹۷۶ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بخش عمومی غیردولتی و خصوصی تحت پوشش قرار گرفتند.

ناصحی در ادامه به تشریح تکالیف این سازمان مندرج در مواد ۴۳، ۴۴ و ۴۵ این قانون پرداخت و تأکید کرد که ما برای اجرای ماده ۴۴ از طریق رسانه ملی اطلاع‌رسانی کردیم.

مدیرعامل بیمه سلامت در این نشست آماری از بیماران نشان‌دار بر حسب جنسیت، گروه سنی، تفکیک استان‌ها و هزینه‌ها و مراکز طرف قرارداد با این بیمه ارائه داد و بیان کرد: ماما‌هایی که دارای پروانه فعالیت باشند به ارائه خدمات این بخش می‌پردازند بنابراین در این راستا با تعدادی از آن‌ها قرارداد بستیم.

وی در ادامه گزارشی نیز از نحوه جبران خسارات و ارائه خدمات بیمه در این بخش پرداخت و تأکید کرد که بیمه سلامت با ۸۲ مرکز و درمان ناباروری به طور مستقیم قرارداد بسته است.

ناصحی در پاسخ به اینکه افراد فاقد بیمه چطور از خدمات این بخش بهره‌مند می‌شوند، تأکید کرد: ۳ دهک پایین جامعه از طریق برگزاری آزمون وسع به طور رایگان از خدمات این بخش بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین ۱۰ درصد از دهک چهارم نیز از مزایای این بخش استفاده می‌کنند.

در ادامه جباری از کارشناسان وزارت بهداشت حاضر در این نشست از رونمایی و راه‌اندازی سامانه ماده (۵۴) که به رجیستری و درج اطلاعات مرتبط با میزان باروری و ناباروری مرتبط است در آخر این هفته به دنبال مکاتبه وزیر بهداشت با معاون اول رئیس جمهور خبر داد و افزود: باید مراکز سطح ۲ که معاونت درمان ابلاغ کرده راه‌اندازی شوند و بر اساس ماده ۴۳ برنامه پیشگیری بهنگام با درمان ناباروری ادغام شود.

کارشناس بیمه تأمین اجتماعی نیز از تأخیر سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبارات این بخش که به طور مستقیم در اختیار بیمه سلامت قرار می‌دهد انتقاد کرد و همچنین به این نکته اذعان داشت که ما نتوانستیم بیمه‌شدگان دریافت کننده این خدمات را نشان دار کنیم.

وی ضمن تشریح نحوه شناسایی افراد متقاضی دریافت خدمات این بخش و فرآیند ارائه خدمت به آن‌ها گفت: بررسی پرونده‌های این افراد به ۴ ماه زمان نیاز دارد.