معاون وزیر تعاون، سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون را مهم‌ترین ابزار نظارت بر تعاونی‌ها دانست و گفت: هرگونه فعالیت و ثبت‌نام در حوزه مسکن، صرفاً با داشتن مجوز از مراجع ذیصلاح و رعایت همه مفاد قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن امکان‌پذیر است و غیر از این تخلف محسوب می‌شود. به گزارش پایگاه […]

معاون وزیر تعاون، سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون را مهم‌ترین ابزار نظارت بر تعاونی‌ها دانست و گفت: هرگونه فعالیت و ثبت‌نام در حوزه مسکن، صرفاً با داشتن مجوز از مراجع ذیصلاح و رعایت همه مفاد قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن امکان‌پذیر است و غیر از این تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، سامانه جامع هوشمند نظارت بر تعاونی‌ها به منظور شفاف‌سازی عملکرد مدیران تعاونی و عملکرد شرکتهای تعاونی با هدف مشارکت و نظارت بیشتر اعضای تعاونی‌ها راه اندازی شده است و موجب شفافیت در عملکرد هیات مدیره در قالب نظارت اعضا می‌شود.
اما در بخش نظارت بر شرکت‌های تعاونی این سامانه قابلیت ثبت و بارگذاری تمامی اقدامات تعاونی اعم از نام اعضا و مصوبات مجامع را دارد و از جمله امکانات این سامانه می‌توان به اطلاع رسانی امور مربوط به زمان برگزاری مجامع، مصوبات و اقداماتی که در قانون تعریف شده اشاره کرد.
مهدی مسکنی – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان نظارت میدانی و بازدید سرزده‌ای که اخیرا از برخی شرکت‌های تعاونی‌ عمرانی انبوه‌ساز منطقه ۲۲ تهران داشته، سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون را مهم‌ترین ابزار نظارت بر تعاونی‌ها نام برده و نظارت پیش از وقوع تخلف را مقدم بر نظارت‌های بعدی دانسته است.

وی معتقد است: برای انجام وظیفه درست در حوزه نظارتی باید با حضور میدانی بر عملکرد و اجرای کامل قوانین نظارت شود تا با بررسی مشکلات و موانع پیش‌رو تخلفات در تعاونی‌ها به حداقل برسد.

معاون امور تعاون وزارت کار در عین حال نظارت میدانی بر تعاونی‌های مسکن و انبوه‌ساز را مورد تاکید قرار داده و گفته است: هرگونه فعالیت و ثبت‌نام در حوزه مسکن، صرفاً با داشتن مجوز از مراجع ذیصلاح و رعایت همه مفاد قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن امکان‌پذیر است، در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.

مسکنی همچنین پایبندی تعاونی‌های عمرانی به قانون و تطبیق و به‌روزرسانی اساسنامه تعاونی‌های عمرانی انبوه‌ساز در اسرع وقت را خواستار شده و گفته است: برابر ماده ۴ قانون پیش‌فروش ساختمان، اجازه پیش‌فروش واحدهای مسکونی مستلزم حداقل ۳۰ درصد پیشرفت در انجام سرجمع تعهدات است.

بی‌تردید نظارت میدانی، کارآمدتر از نظارت ابلاغی و مکاتبه‌ای و تقویت‌کننده اعتماد عمومی است و آموزش حقوقی به تعاونگران می تواند اولین گام نظارت بر تعاونی ها به شمار آید.
در حال حاضر مهمترین مزیت سامانه هوشمند بخش تعاون این است که نیازی به حضور افراد در مجموعه نیست، بلکه همه فعالیت‌ها به شکل الکترونیک انجام می‌شود.