بر ذره ذره خاک این وطن، بخشی از شجاعت، ایثار و شهامت دختران، همسران و مادران کرد، لر، بلوچ، فارس و ترکمن نقش بسته است. زنانی که سرخی خونشان زمینه پرچم مقدسی شده که سفیدی اش، روح لطیف و زلال این شیرزنان ایرانی را به رخ جهانیان می کشد و سبزی اش، روح نشاط و […]

بر ذره ذره خاک این وطن، بخشی از شجاعت، ایثار و شهامت دختران، همسران و مادران کرد، لر، بلوچ، فارس و ترکمن نقش بسته است. زنانی که سرخی خونشان زمینه پرچم مقدسی شده که سفیدی اش، روح لطیف و زلال این شیرزنان ایرانی را به رخ جهانیان می کشد و سبزی اش، روح نشاط و امیدی زنانه به جای جای این سرزمین می دمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری ایسنا تاریخ را که ورق بزنی به خود می بالی بر روی خاکی قدم می گذاری که زنانی چون یوتاب خواهر آریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم را در خود پرورده است که جان شیرینش را در جنگ با اسکندر فدا کرد یا آرتادخت، زنی که در دوره اشکانیان با کنار زدن مردانی قدرتمند و صاحب نام، وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران شد.

آری باید بوسه زد بر دامن خاکی که زنانی چون پروین اعتصامی بخشی از تاریخ و هویتش را ساخته، زنی که تمام دردها و حب و بغضش به وطن را در مفاعیلن، مفاعیلن و فعولن جاری می کند.

این خاک کم ندیده رنج و درد دختران و مادران کردی همچون “سیده‌زهرا حسینی” که در ۱۷ سالگی خود را در غسالخانه جنت آباد یافت در حالیکه پدر و برادرش را در جنگ از دست داده بود یا شهیده “شهناز حاجی‌شاه” که خونش گرمای وجود خونین شهر شد.

اما باید گفت که جنگ همچنان باقیست و سلاح شیرزنان ایران امروز، آگاهی، همت و پشتکاری است که از مادران سرزمینشان به ارث برده اند. کم نداریم زنانی که در صنعت، هنر، اقتصاد، علم و ورزش حماسه آفریده و کمر خم کردند تا مبادا این پرچم مقدس که به برکت قطره قطره خون پاک برادران و خواهرانشان همچنان بر فراز دماوند می رقصد، لحظه ای پایین بیاید.

این بار باید قصه شنیدنی زنی از تبار الوند و از سرزمین کریم خان را بر لوحه تاریخ ایران ثبت کنیم که بدون هیچ پشتیبانی، با پشت سر گذاشتن تمام ناملایمتی ها و سختی ها، سفره ای پهن کرده است به بلندای هنری ارزشمند. سفره ای که ۲۰ زن بدسرپرست و بی سرپرست، ۱۰ زن زندانی و ۴۰ معلول حرکتی و ذهنی کنارش نشسته اند.

معصومه حسنی از کودکی به هنر علاقمند بوده و به همین علت در مقطع متوسطه در رشته گرافیک ادامه تحصیل می دهد و در دانشگاه نیز رشته صنایع دستی را دنبال می کند. او از سال ۸۱ کارگاه کوچک خود را راه اندازی می کند و اما حالا علاوه بر پرورش هنرجویانی در مرکز فنی‌وحرفه ای، زندان زنان و مرکز توانبخشی، زمینه فعالیت زنان بی سرپرست و بدسرپرستی را در کارگاهش مهیا کرده است.

نخستین و مهمترین پشتیبان و حامی او پس از خدا، دستانی هنرمند و ذهنی خلاق است که با همت و پشتکاری که از زنان سرزمینش به ارث برده است، روح حماسه و اصالت ایرانی را بر تن سرد و بی جان سفال و سرامیک می دمد.

چقدر ارزشمند است که یک زن ایرانی فارغ از تمام بالا و پایین های اجتماعی و سیاسی و مقصر جلوه دادن دیگران، خود کمر همت ببندد و با تمام توانش برای نقش بستن لبخند بر لبان هم نوعش قدمی بردارد.

خلق کتیبه ها و المان های شهری

حسنی که خلاقیت و هنری شگفت انگیز در خلق المان های شهری دارد، علاوه بر خلق کتبیه ها و المان هایی در سطح شهرستان، سفارش های زیادی هم از شهرداری اهواز، شیراز، قم و تهران دارد.

او به خبرنگار ایسنا می گوید: کتیبه نصب شده در میدان کوثر، المان انگور در میدان استقلال، المان میدان ورودی شهرهای جوکار، زنگنه و سامن و نیز پنج المان پارک مینی ورلد را با کمک شاگردانم طراحی و نصب کردیم.

او ۱۲ سال است که به عنوان مربی فنی‌وحرفه ای در مرکز آموزش فنی‌وحرفه ای ملایر هنرش را به افراد بسیاری آموزش می دهد و اکثر شاگردانش پس از اتمام دوره آموزشی و اخذ مدرک یا خود مشغول به کار شده و کارگاه کوچکی برای خودشان دست و پا کرده اند یا در کارگاه او مشغول به کار شدند.

حسنی با بیان اینکه در این مرکز ماهانه حدود ۱۵ شاگرد را آموزش می دهم، تصریح می کند: از کشورهایی از جمله کنیا، عراق، سوریه، تاجیکستان، ترکیه و ارمنستان سفارش داشتم و در نمایشگاه های صنایع دستی این کشورها نیز حضور پیدا کردم.

کسب عنوان بانوی نمونه کارآفرین کشوری

در سال ۱۴۰۰، نام معصومه حسنی در بین ۱۰ بانوی کارآفرین شهری که از ۱۳ استان کشور توانستند بیشترین آراء مردمی را در سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده طی دوره دهم این انتخاب، کسب کنند، درخشید.

حسنی دو روز در هفته برای آموزش و کار به، او در این‌باره می گوید: ابتدا با هدف آموزش و سرگرم کردن زنان زندانی، زیرنظر مرکز فنی‌وحرفه ای به زندان زنان رفتم اما پس از مدتی آموزش، با توجه به اینکه برخی از آنها به کسب درآمد نیاز داشتند، سفارشاتی را به آنها می سپارم و دستمزد دریافت می کنند.

او تعدادی شاگرد هم در دو مرکز توان بخشی دارد که در ازای کار، دستمزد دریافت می کنند. حسنی معتقد است که برخی معلولان حرکتی یا ذهنی قدرت زیادی دارند و آثار ارزشمندی خلق می کنند.مانند ماهی که مخالف آب حرکت می کند، باید مقاومت کنی و بجنگیاین کارآفرین به پستی ها و بلندی های راهی که طی کرده است، اشاره و مطرح می کند: باید گفت مشکلات زیادی وجود دارد اما باید کمر همت بست و با همه مشکلات جنگید؛ قشنگی اش به این است که مانند ماهی که مخالف آب حرکت می کند، مقاومت کنی و بجنگی.حسنی ادامه می دهد: همه چیز به طرز تفکر و هدف و تصمیم فرد بستگی دارد؛ اگر هدف داشته باشی موفق می شوی اما اگر مدام به این فکر کنی که دیگران راجع به تو چه فکر می کنند، زمین می خوری.توسعه و تجهیز کارگاه درگرو دریافت تسهیلاتاو که اغلب رقیب هایش در زمینه طراحی المان های شهری و عقد قرارداد با شهرداری، آقا بودند، می گوید: باید بتوانی در مقابل تمام این ناملایمتی و پستی و بلندی ها، مقاوم سر جای خودت بایستی و کم نیاوری.حسنی که تاکنون هیچ حمایت مالی و تسهیلاتی برای گسترش هنرش از هیچ ارگانی دریافت نکرده است، ادامه می دهد: اگر تسهیلاتی بگیرم می توانم کارگاهم را به سوله تبدیل کنم تا با تجهیز کارگاه افراد بیشتری مشغول به‌کار شوند.