پیوند هنر و عاشورا در تابلویی که روضه مجسم گودال قتلگاه است حسن روح‌الامین جدیدترین تابلوی خود با عنوان «مضطر» را که درباره گودال قتلگاه است، در هیئت «رایه العباس» رونمایی کرده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حالا کمتر کسی است که در فضای هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی در رفت و آمد باشد […]

پیوند هنر و عاشورا در تابلویی که روضه مجسم گودال قتلگاه است

حسن روح‌الامین جدیدترین تابلوی خود با عنوان «مضطر» را که درباره گودال قتلگاه است، در هیئت «رایه العباس» رونمایی کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حالا کمتر کسی است که در فضای هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی در رفت و آمد باشد و نام «حسن روح الامین» به گوشش نرسیده باشد. نقاشی که بیشتر آثار خود را به مناسبت های خاص مذهبی مانند عاشورا، غدیر، امامان معصوم و اهل بیت (ع) به تصویر کشیده و به دلیل سبک خاصی که در اجرا دارد، گویا تابلوهای نقاشی او زنده اند و با آدم حرف می زنند.

روح الامین به دلیل گستره فعالیت های خود در موضوع های ذکر شده، سال ۹۸ به عنوان «چهره هنر انقلاب» معرفی و از وی تجلیل شد. در آن مراسم که به میزبانی حوزه هنری برگزار شده بود، روح الامین بعد از گرفتن این جایزه گفت: به قول استاد موحد ما هنوز هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی نداریم، ما سرباز در تراز انقلاب اسلامی داشتیم و داریم مثل شهید حاج قاسم سلیمانی، به نظر من هنرمند انقلابی هنرمندی است که چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ شناخت جامعه و دور ریختن اضافات ذهنی، هنرش را ارائه کند. دوستان لطف کردند و من را به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی کردند اما من احساس می‌کنم قدردانی باید بعد از مردن ما اتفاق بیفتد و امیدوارم در امت رسول الله از دنیا برویم.

این نقاش و هنرمند انقلابی به بهانه های مختلفی به خصوص ایام محرم و عاشورا از تابلوهای خود رونمایی می کند و حالا جدیدترین تابلوی خود را با عنوان «مضطر» که درباره گودال قتلگاه است، در حرکتی ابتکاری در هیات «رایه العباس» امام زاده علی اکبر (ع) چیذر با حضور محمود کریمی به عنوان مداح آن هیات، رونمایی کرده است.

این اثر حسن روح‌الامین نمایی از مبارزه حضرت امام حسین (ع) و دقایقی قبل از شهادت ایشان و ایستادگی‌شان در برابر حمله حرامیان به خیمه‌های یاران امام (ع) را به تصویر می‌کشد. نقاشی «مضطر» همچنین بر پایه نوحه «مضطر» محمود کریمی خلق شده است که شعر آن به قرار زیر است:

«کَس شاه ندیده‌ست که مضطر شده باشد/ بی‌یار و علمدار و برادر شده باشد

ابلیس به‌سمت حرم و قامت خورشید/ منت‌کش یک نیزه بی‌سر شده باشد

ای وای از آن لحظه که در گودی گودال/ بازیچه سنگ، زاده حیدر شده باشد

می‌سوخت حرم، شاه نگاهش به حرم بود/ دلشوره شه، معجر خواهر شده باشد»
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از میهمانان این مراسم رونمایی بودند؛ اسماعیلی بعد از تماشای این تابلو و در حساب شخصی خود می نویسد: «در امامزاده علی اکبر چیذر تابلوی زیبای مضطر، روضه مجسم گودال قتلگاه را زیارت کردم. از حسن آقای روح الامین عزیز به‌واسطه توفیق پیوسته در آفرینش آثار هنری دینی و از مدیریت و تدبیر حاج محمود آقای کریمی در میزبانی از رونمایی این اثر فاخر سپاسگزارم.»

پیوند هنر با دین، مذهب و علقه های عاطفی مذهبی مردم به اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) روزگاری کهن و دیرینه دارد و اساسا هنر تعزیه خوانی که سال ها در این مرز و بوم ریشه دوانیده، از پیوند ناگسستنی هنر با مذهب بوجود آمده است. تعزیه ای که در دل آن شعر، صدای خوش و خوانندگی، موسیقی، طراحی لباس و صحنه و اجزای دیگر نمایش به قدری ظریف با این رویداد ویژه و مذهبی عاشورا درآمیخته و در طول این سال ها با تمام فراز و نشیب های خود ادامه پیدا کرده و حتی به روز شده که از اصل درست این پیوند حکایت دارد.

و حالا رونمایی از آخرین اثر نقاشی روح الامین در دل هیات و قبول آن توسط هیاتی ها و روضه خوانی و ضجه زدن پای این تابلو، حکایت از همان پیوند دیرینه دارد؛ پیوندی که اگر به درستی اجرا شود، اتفاقا می تواند مخاطبان و تماشاگران عام را به سمت خود روانه کند و مورد استقبال قرار گیرد. شاید نمونه موفق دیگری از این ماجرا، نمایش ها و تئاترهای میدانی باشد که معمولا در بوستان ولایت برگزار می شود و با استقبال چند هزار نفری مخاطبان مواجه می شود؛ نمایش هایی با موضوعات دفاع مقدس، زندگی اهل بیت(ع) و موضوعاتی از این دست که تجربه نشان داده، چقدر تاثیرگزار بوده است.

حسن روح الامین به بهانه‌های مختلفی به خصوص ایام محرم و عاشورا از تابلوهای خود رونمایی می‌کند و حالا جدیدترین تابلوی خود با عنوان «مضطر» را که درباره گودال قتلگاه است، در هیات «رایه العباس» با حضور محمود کریمی به عنوان مداح رونمایی کرده است.