تاکنون بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و سرعت اجرای این پروژه‌ها در بسیاری از شهرها روند رو به رشدی داشته است. طرح نهضت ملی مسکن که در دولت سیزدهم کلید خورده در حال حاضر در مرحله تامین زمین است و برخی واحدها هم به مرحله فونداسیون و […]

تاکنون بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و سرعت اجرای این پروژه‌ها در بسیاری از شهرها روند رو به رشدی داشته است.

طرح نهضت ملی مسکن که در دولت سیزدهم کلید خورده در حال حاضر در مرحله تامین زمین است و برخی واحدها هم به مرحله فونداسیون و اسکلت رسیده اند.

در یک سال ونیم گذشته چندین دوره ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن انجام شده و حدود ۵.۵ میلیون نفر هم در این طرح ثبت نام کرده اند.

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از این شده بود، در پنج سال گذشته باید سالانه حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته و تأمین می‌شد. این در شرایطی است که براساس اطلاعات منتشر شده صرفاً ۵۰ درصد از این میزان، تولید مسکن در کشور صورت گرفته و بازار مسکن در شرایط فعلی با عدم تعادل شدید بین عرضه و تقاضا مواجه شده است.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی طی سال های گذشته قیمت مسکن و اجاره‌بها افزایش یافته است. دوره انتظار برای خانه دار شدن برای سه دهک اول اقتصادی کشور به بیش از ۱۲۰ سال رسیده و سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در این سه دهک به حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است.

مجموعه این شرایط، عموم خانوارها به خصوص دهک‌های پایین درآمدی را در تأمین مسکن با مشکل مواجه ساخته است؛ بنابراین ضروری است دولت در چارچوب قوانین و مقررات موجود به خصوص قانون جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با ارائه انواع امکانات و مشوق‌ها از جمله تسهیلات ارزان قیمت و تامین زمین، از خانوارهای فاقد مسکن حمایت کند.

در بخش ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اقداماتی همچون برآورد میزان نیاز چهار ساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهر و ابلاغ آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و استانداران سراسر کشور جهت تأمین اراضی، تدوین برنامه تولید مسکن در حوزه‌های تأمین زمین، تأمین منابع مالی، تأمین خدمات موردنیاز با رویکرد برخورداری و تخصیص هوشمند مشوق‌ها و یارانه‌ها به دهک‌های مختلف درآمدی، ایجاد سامانه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن و پایش پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

تأمین بیش از ۲۴ هزار هکتار اراضی برای نهضت ملی مسکن
ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی و مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تاکنون بیش از ۲۴ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است و حدود ۱۲ هزار هکتار با مالکین بخش خصوصی و نیروهای مسلح مورد توافق قرار گرفته که باید مراحل مورد نظر را در استان‌ها برای الحاق یا شهرک‌سازی طی کند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از اراضی باقیمانده نیروهای مسلح نیز در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار می‌گیرد تا برای سایر متقاضیان استفاده شود.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تلاش ما بر این است که تمام سازندگان اعم از شرکت‌های زیر نظر بانک‌ها که کار ساخت و ساز انجام می‌دهند، تمام شرکت‌های بزرگ یا پیشران صنعتی مانند شرکت‌های فولادی، پتروشیمی‌ها و یا شرکت‌های تولیدی و صنعتی در طرح بزرگ نهضت ملی مسکن مشارکت کنند.

پرداخت بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به نهضت ملی مسکن
در حوزه پرداخت تسهیلات به متقاضیان هم همکاری بانک ها طبق تفاهم نامه اخیر وزارت راه وشهرسازی با شبکه بانکی بهتر شده و سرعت پرداخت تسهیلات افزایش یافته که این امر زمینه ساز افزایش انگیزه سازندگان برای تسریع در اجرای این طرح شده است.

علی عسکری سرپرست بانک مسکن اعلام کرد: مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده ۴۹ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان است که از این میزان، ۳۱ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان از محل تسهیلات و ۱۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان از محل آورده واریز شده است.

عسکری توضیح داد: بانک مسکن تاکنون با ۲۰۹ هزار و ۳۰۸ واحد به مبلغ ۷۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان قرارداد تسهیلات منعقد کرده است.

سرعت اجرای پروژه ها در نهضت ملی مسکن استان تهران بالا است
بخش زیادی از پروژه های نهضت ملی مسکن در استان تهران در حال اجرا است که طبق آمارها پیشرفت این پروژه ها تاکنون خوب بوده و همین امر باعث شده متقاضیان بتوانند انگیزه کافی را برای واریز آورده خود داشته باشند.

در همین رابطه خلیل محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سرعت اجرای پروژه ها در نهضت ملی مسکن شهرهای مختلف استان تهران بسیار خوب بوده و پیشرفت فیزیکی در شهرهای رباط کریم‌، شهریار، اسلام شهر و دماوند حدود ۲۰ تا ۳۰درصد است.

او ادامه داد: همکاری سازندگان و پیمانکاران هم در اجرای این طرح ها بسیار خوب بوده و امیدوار هستیم هرچه سریعتر با تکمیل آورده های متقاضیان بتوانیم شاهد تکمیل این پروژه ها باشیم.

محبت خواه تصریح کرد: میزان انصراف از پروژه ها در استان تهران کم بوده و واریز آورده به موقع زمینه ساز تسریع در روند اجرا می شود.

مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت ساخت مسکن نهضت ملی گفت: برنامه ریزی برای ساخت چهار میلیون مسکن در سراسر کشور براساس نیاز هر استان ، صورت گرفته است.

بذرپاش تأکید کرد: ساخت مسکن سهم قابل توجهی در اقتصاد و ایجاد اشتغال در کشور دارد که لازم است از طریق روش‌های مختلف از جمله خودمالکی، واگذاری زمین، بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده و دیگر روش‌ها با همراهی مردم و مشارکت بانک ها و بخش خصوصی ساخت مسکن سرعت یابد.