امام جماعت دهه هفتادی مسجد روضهالرقیه (س) شهرستان جیرفت: مدرسه «محامین» را راه‌اندازی کردیم تا کودکان کار بازمانده از تحصیل بتوانند عصر‌ها در آنجا با کمک نیرو‌های جهادی تحصیل کنند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امامان جماعت مساجد به خصوص در روستا‌ها با ورود خود به عرصه خدمات […]

امام جماعت دهه هفتادی مسجد روضهالرقیه (س) شهرستان جیرفت: مدرسه «محامین» را راه‌اندازی کردیم تا کودکان کار بازمانده از تحصیل بتوانند عصر‌ها در آنجا با کمک نیرو‌های جهادی تحصیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امامان جماعت مساجد به خصوص در روستا‌ها با ورود خود به عرصه خدمات اجتماعی توانسته‌اند با بهره‌گیری از ظرفیت مردم، گره‌های اساسی را باز کنند. یکی از این امامان جماعت، طلبه‌ای با ۲۸ سال سن است که در مدت حضور در محله خود توانسته است اثرگذاری بسیاری داشته باشد. حجت‌الاسلام علیرضا فراشی‌نسب که ۷ سال است در شهرک فجر شهرستان جیرفت حضور پیدا کرده است.
حجت‌الاسلام فراشی‌نسب، امام جماعت مسجد روضهالرقیه شهرک فجر شهرستان جیرفت از توابع استان کرمان است. یک سالی می‌شود که در این محله مستقر شده است و چند سالی هست که مناطق محروم جیرفت را برای خدمت‌رسانی انتخاب کرده است و الان هم فعالیت‌هایش منحصر در محله نیست.
وی می‌گوید: تلاش می‌کنم با حضور فعال در فضای مجازی و با استفاده از آن فضای تبلیغ را گسترده‌تر کنم و با جمعی از جوانان به فعالیت‌های فرهنگی و تولید محتوا‌های دینی می‌پردازیم. در یکی از این اقدامات، کارگروه جهاد تبیین را قبل از محرم راه انداختیم و فعالیت‌های خوبی نیز در اصلاح فعالیت‌ها و برنامه‌های هیأت‌های شهرستان انجام دادیم. هدف این گروه، پیاده‌سازی جهاد تبیین در مناطق محروم شهر است. همچنین هیأت جوانان این مسجد نیز به‌صورت هفتگی برنامه دارد.
فعالیت‌های جهادی یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های این امام جماعت در این سال‌ها بوده و در بحران‌ها از سیل گرفته تا زلزله و یا رفع نیاز‌های مردمی فعال بوده است.
حجت‌الاسلام فراشی‌نسب می‌گوید: گروه جهادی مسجد که حدود ۱۰۰ عضو فعال به طور دائم و موقت دارد، یکی از گروه‌های فعال جهادی در شهرستان جیرفت است و در ایام کرونا نیز اولین کارگاه تولید ماسک در شهر را به راه انداخت.

ساخت سرویس بهداشتی برای مناطق محروم
وی می‌افزاید: ساخت ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی در سیل جنوب و تعداد زیادی دیگر در موقعیت‌های مختلف از برنامه‌های ما در این گروه جهادی است. در این سال‌ها بیش از ۳۰۰ مورد ساخت سرویس بهداشتی توسط این گروه جهادی در شهرستان و همچنین شهر سیل زده زهکلوت احداث شده است. سرویس بهداشتی شاید نیاز اولیه و ساده‌ای از منظر شهرنشینان باشد، اما در روستا‌ها این مهم از مشکلات اساسی است.

۶۰۰ خانواده زیرپوشش مرکز نیکوکاری مسجد هستند
حجت‌الاسلام فراشی‌نسب با همکاری اهالی محل، گروهی را برای حل مشکلات تشکیل داده است تا مشکلات محله را با دست خود حل کنند.
وی می‌گوید: در یکی از همین همفکری‌ها و همکاری‌ها، حیاط‌خلوت‌های ۵۰ خانه که با مشکلات آزار و اذیت حیوانات روبه‌رو بودند، توسط گروه جهادی اصلاح و منابع آن از طریق مرکز نیکوکاری و کمک‌های خیرین تأمین شد. این شهرک نزدیک به یک رودخانه است که این خانه‌ها دیوارکشی برای حیاط خلوت خود نداشتند و این مکان، محل حضور حیوانان ولگرد و موش‌ها شده بود که در عرض ۳ هفته این مشکل را برطرف کردیم.
حجت‌الاسلام فراشی‌نسب می‌افزاید: مرکز نیکوکاری مسجد نیز بیش از ۶۰۰ خانواده را زیر پوشش دارد و در شهرستان حدود ۳ تا ۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از حمایت‌های این مرکز بهره‌مند می‌شوند. تعمیر خانه‌های مسکونی نیازمندان از رنگ‌کاری و بنایی تا موارد دیگر با کمک خیرین انجام شده و با همت بزرگ این گروه سه خانه به طور کامل ساخته و تحویل نیازمندان شده است.
بخش دیگری از فعالیت‌های این امام جماعت در زمینه اشتغال‌زایی است. وی باتوجه به مشکل اشتغال بانوان، بعد از شناسایی مشکل، با راه‌اندازی مجموعه‌ای برای اشتغال آنان، تصمیم گرفت تا پخت نان سنتی را در دستور کار قرار دهند.
حجت‌الاسلام فراشی‌نسب می‌گوید: خرید تنور‌های گلی و پخت نان و برنامه‌ریزی برای خرید از این افراد و فروش آن در بازار انجام شد و بیش از ۳۰ نفر از بانوان در این شغل به کسب درآمد می‌پردازند.
وی می‌افزاید: ایجاد گروه کاریابی نیازمندان برای اطلاع از افراد و مؤسسات که نیاز به کارگر و کارمند دارند هم انجام شد و از این طریق، برای جویندگان کار شغل ایجاد شد. برای بخشی از مردان روستا هم ظرفیت اخذ وام برای راه‌اندازی کسب و کار فراهم شد.
حجت‌الاسلام فراشی‌نسب می‌گوید: با تشکیل گروهی از خیرین با عنوان «سبد محبت» بیش از ۱۰۰ خیّر را کنار هم آوردیم تا در امور موردنیاز یاریگر مردم باشند. با یاری مردم و کمک خیرین در محرم امسال، بیش از ۴۵ هزار پرس غذا توزیع و بین عزاداران و نیازمندان توزیع‌شد.

۶۰ کودک کار به تحصیل برگشتند
رسیدگی به آسیب‌های خانواده با تشکیل کارگروهی از بچه‌های مسجد توسط این امام جماعت صورت‌گرفت و با شناسایی معضلات، در موارد موردنیاز، مشاوره و حمایت مالی محقق شد. از این طریق تعدادی از پرونده‌هایی که در آستانه طلاق قرار داشتند به صلح و آشتی رسید.
حجت‌الاسلام فراشی‌نسب می‌گوید: در این فرآیند با کودکان کاری مواجه شدیم که ترک تحصیل کرده بودند، برای همین مدرسه «محامین» راه‌اندازی شد. در این مدرسه دانش‌آموزان ایرانی و دانش‌آموزان اتباع که به‌خاطر کار از درس محروم شده بودند، با هماهنگی با خانواده‌ها، تحصیل می‌کنند. آنان ساعاتی از وقت خود را در زمان عصر‌ها و همزمان با ایام تحصیلی سایر دانش‌آموزان در حسینیه می‌گذرانند و برنامه‌های درسی و تربیتی برای آن‌ها توسط نیرو‌های جهادی پیش می‌رود و از آن‌ها پذیرایی هم می‌شود.
وی می‌افزاید: با این روش حدود ۶۰ دانش‌آموز در این مدرسه با پیگیری و حل مشکلات به تحصیل برگشته‌اند