در جنگ شناختی، اساتید دانشگاه افسران مقابله با دشمن هستند رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور با تأکید بر این که امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است و اساتید دانشگاه‌ها افسران مقابله با این جنگ هستند، گفت: دشمن در جنگ شناختی در تلاش است نقطه امید مردم را بزند و اکنون […]

در جنگ شناختی، اساتید دانشگاه افسران مقابله با دشمن هستند

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور با تأکید بر این که امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است و اساتید دانشگاه‌ها افسران مقابله با این جنگ هستند، گفت: دشمن در جنگ شناختی در تلاش است نقطه امید مردم را بزند و اکنون که رهبر انقلاب، این دیدبان تیزبین انقلاب، فرموده‌اند فاصله‌ای دیگر تا قله نداریم، ما اگر به جوانان امید تزریق کردیم در مقابله با جنگ شناختی دشمن مشارکت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، نشست مجازی تجدید میثاق امت با ولایت به مناسبت دهه بصیرت به همت دفتر بسیج دانشجویی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی این استان با موضوع «جنگ شناختی» برگزار شد.

محمد جواد فرهنگ در این نشست تخصصی که از سلسله نشست‌های بصیرتی جهاد تبیین برگزار شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی میمه بود، با بیان این که دشمن در جنگ شناختی به دنبال جهت‌بخشی به مسیر تاریخ توسط خود مردم مطابق میل خود است، گفت: در این جنگ آن کسی که برای اهداف دشمن تولید محتوا می‌کند خود مردم هستند و آن کسی هم که با نظرات و واکنش‌هایی مثل پسندیدن یا بازارسال کردن مطلب برای او چالش ایجاد می‌کند نیز خود مردم هستند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور افزود: دشمن در جنگ شناختی از طریق گیم‌نت‌ها کودکان و نوجوانان و جوانان را به گونه‌ای بار می‌آورد که خودشان بتوانند تولید جنگ کنند و ما در اغتشاشات ۱۴۰۱ با پدیده‌ای که روبرو بودیم این بود که اکثر دستگیرشدگان فاقد سابقه قضایی بودند و هر فعال اجتماعی را دستگیر می‌کردیم بلافاصله فردای آن روز فرد دیگری را جایگزین وی در میدان می‌دیدیم که بعد از دستگیری متوجه می‌شدیم به هیچ کسی وصل نبودند.‌

وی تصریح کرد: اتفاقی که افتاده بود این بود که در بازی‌ها و گیم‌نت‌ها به این‌ها آموزش داده بودند چگونه جنگ شهری طراحی کنند، آن قدر این فرد در این بازی مهارت کسب کرده بود که بر هوش مصنوعی رایانه‌ای که با آن بازی می‌کرد غلبه می‌کرد و این گونه پردازش ذهن فرزندان ما را بر اساس علوم شناختی تسخیر کرده بودند.

فرهنگ افزود: دشمن اغتشاشات سال گذشته را با بکارگیری جنگ شناختی به کمک همه ابزارها و حربه‌های خود توسط جامعه هدف خود از راه دور ایجاد و راهبری کرد و برای رسیدن به این نقطه از علوم ادراکی، شناختی، هوش مصنوعی، نبرد سایبری، جنگ ترکیبی و غیره بهره برد.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور اظهار کرد: آن زمان ما لحظه به لحظه فعالیت‌ها و اقدامات را رصد می‌کردیم و می‌دیدیم این اغتشاشات هر روز با یک مدل و با یک فرایند تولید می‌شد که الحمدلله ما در مدت کوتاهی خودمان را بازشناسی کردیم، صحنه عمل دشمن را شناسایی کردیم و وضعیت دشمن و ادوات دشمن را احصا کردیم.

وی اظهار کرد: در اغتشاشات سال گذشته زمانی ما توانستیم اوضاع را کنترل کنیم که از ابزارهای خود دشمن استفاده کردیم و با همان سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، دست دشمن را خوانده و با شناسایی کنشگران فعال دشمن در دانشگاه‌ها، ظرف دو ماه توانستیم محیط دانشگاه را مدیریت کنیم.

سخنران نشست مجازی جنگ شناختی دانشگاه آزاد اسلامی میمه تأکید کرد: دشمن در این جنگ از طریق ابزار فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آن چه می‌خواهد را در ذهن مردم تلقین می‌کند در حالی که در جنگ نرم به دنبال تغییر در باورها و احساسات بود.

فرهنگ با بیان این که اغتشاشگران در سال گذشته هر چند موفقیت‌هایی به دست آوردند اما هیچ گاه به اهداف اصلی خود نرسیدند و در رسیدن به عمده اهدافشان با شکست مواجه شدند، تصریح کرد: به دنبال تعطیلی کشور بودند و خواستند بازار را تعطیل کنند، خواستند دانشگاه‌ها را تعطیل کنند و اقداماتی همچون انقلابیون سال ۱۳۵۷ در کشور رقم بزنند، به دنبال آوردن مردم به صورت میلیونی در خیابان‌ها بودند در حالی که در دانشگاه‌ها از سه میلیون نفر دانشجو کمتر از ۳۰ هزار نفر را توانستند به میدان بیاورند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور افزود: دشمن در این اغتشاشات در حوزه تغییر حاکمیت نتوانست با وجود همه فضاسازی‌ها کاری از پیش ببرد، در خارج از کشور اپوزیسیون را متحد کردند و تمام جریان‌ها را اعمّ از جریانات سنتی و مدرن کنار هم آوردند و تبدیل به یک جبهه واحد کردند در حالی که این اتحاد دوامی نداشت و امروز بین اپوزیسیون به شدت اختلاف است لذا در این حوزه هم موفق نشدند.

وی اما درباره موفقیت‌های حاصل شده از اغتشاشات سال گذشته گفت: یکی از این موفقیت‌ها در حوزه پوشش بود که دشمن توانست در این اغتشاشات قبح کشف حجاب را بشکند.

فرهنگ عنوان کرد: دشمن در جنگ شناختی در تلاش است نقطه امید مردم را بزند و اکنون که رهبر انقلاب فرمودند ما به قله نزدیک شده‌ایم، تمام تلاش دشمنان این است که نگذارند ما به قله برسیم و در این راه مرتب برای پمپاژ ناامیدی ایجاد شبهه و سؤال می‌کنند، سؤالاتی که همه‌اش پاسخ دارند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور خطاب به اساتید دانشگاه با تأکید بر این که امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است و شما اساتید افسران مقابله با این جنگ هستید، از محوریت اساتید در سیستم تعلیم و تربیت دانشگاه‌ها سخن به میان آورد و این نظریه علوم انسانی را یادآور شد که برای فروپاشی یک تمدن، سه کار باید انجام داد: زدن مادر در نهاد خانواده، زدن معلم در سیستم آموزشی و زدن دانشمندان برای از بین بردن الگوهای واقعی جامعه.

وی با اشاره به این که نقطه امید ما در دانشگاه اساتید هستند، گفت: رسانه‌هایی که امید مردم را به هر نحوی می‌زنند بیشترین خیانت را به جامعه می‌کنند؛ ما اگر در کلاس درس نقطه امید مردم را زدیم در زمین دشمن بازی کردیم و اگر به جوانان امید تزریق کردیم در مقابله با جنگ شناختی دشمن مشارکت داشته‌اید.

سخنران نشست مجازی جنگ شناختی دانشگاه آزاد اسلامی میمه خاطرنشان کرد: امروز فرمانده میدان این عرصه اساتید دانشگاه‌ها هستند و حتی اگر در حوزه عفاف و حجاب اساتید وارد صحنه نشوند کاری از سایر نیروهای حراست و اداری و غیره برنخواهد آمد.

فرهنگ در پاسخ به این سؤال که آیا جمهوری اسلامی در جنگ شناختی موفق به دفع حملات دشمن شده است یا نه، عنوان کرد: جمهوری اسلامی در حوزه جنگ شناختی نمره ۲۰ نمی‌گیرد اما نمره مردودی هم نمی‌گیرد که اگر این طور بود الان جایگاهش این نبود. ما در زمینه‌هایی موفق بودیم اما در زمینه‌هایی هم موفق نبودیم. برخی مرزهای فرهنگی خودمان همچون مسأله حجاب را از دست دادیم اما موفقیت‌های بزرگی هم به دست آوردیم مانند ضربات شدیدی که به اپوزیسیون زدیم، جایگاهش را از دست داد و مثلاً توانستیم منافقین را به آن شکل که همگی دیدند از آلبانی اخراج کنیم.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور با تأکید بر این که دشمن با آمارسازی ساختگی به دنبال تلقین پیروزی خود در اذهان است، گفت: در ماجرای مهسا امینی آن چه موجب ترند شدن هشتک اغتشاشگران می‌شد بات‌ها و اکانت‌های فیک بودند، بسیاری از دعوت به تجمع‌ها در داخل کشور از خارج انجام می‌شد.

وی مسأله رواج کشف حجاب و پوشش در کشور بعد از اغتشاشات را یک موضوع مهم دانست و مسأله پوشش را مرزی برای دین‌مداری مردم عنوان کرد و گفت: برخی دختران معصوم اروپایی که پوشششان بر اساس عرف خود است وقتی با قرآن آشنا می‌شوند، اولین جبهه‌ای را که قرآن فتح می‌کند روسری سر کردن است و این موضوع این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که چرا این گونه می‌شود؟ پاسخ این است که پوشش و حجاب لبه مرز اعتقادی ماست و حجاب یعنی حفظ کردن زن، یعنی حفظ کردن همسر و مادرکه باعث تربیت فرزند و نسل رشد یافته جامعه می‌شود.

فرهنگ در مورد تفاوت جنگ نرم یا جنگ شناختی اظهار کرد: در جنگ نرم دشمن به دنبال اثرگذاری بر روی ذهن‌ها و قلب‌ها است اما در جنگ شناختی در همه حوزه‌ها کار می‌کند و با بیوتروریسم، بیوتکنولوژی، اقتصاد و غیره تلاش می‌کند مسأله اجتماعی به وجود آورده و جامعه را نسبت به حاکمیت ناراضی و بدبین کند.