رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام خبر سفر عبدالامیر الشمری وزیر کشور و هیاتی بلندپایه از عراق به ایران، زمان آغاز نام نویسی متقاضیان در سامانه ثبت نام اربعین را اول محرم عنوان کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، یکصد و یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین روز دوشنبه با حضور اعضای ستاد […]

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام خبر سفر عبدالامیر الشمری وزیر کشور و هیاتی بلندپایه از عراق به ایران، زمان آغاز نام نویسی متقاضیان در سامانه ثبت نام اربعین را اول محرم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، یکصد و یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین روز دوشنبه با حضور اعضای ستاد و استانداران، استان‌های مرزی شامل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به ریاست سید مجید میر احمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست، مهمترین مسایل و موضوعات مربوط به تسهیل سفر زائران جهت شرکت در آئین اربعین حسینی در عراق، از جمله سازوکار جدید ثبت نام زائران، صدور گذرنامه ویژه اربعین، چگونگی و نحوه انتقال وسایل و تجهیزات موکب‌های ایرانی به داخل عراق، مسائل گمرکی، حمل و نقل زائران، تامین آب و یخ مورد نیاز به ویژه در محدوده‌های مرزی دو کشور ایران و عراق، مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گیری شد.

میر احمدی در پایان این جلسه در گفت وگویی رسانه‌ای، در توضیح نتایج نشست امروز گفت: در این نشست، توافقاتی که پیشتر در قرارگاه عملیاتی مشترک با دولت عراق اتخاذ شده بود، مطرح و بررسی شد؛ از جمله موضوع صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین برای زائران که با دولت عراق به توافق رسیده‌ایم که می‌بایست اجرایی شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: یکی از توافق‌ها با طرف عراقی در خصوص اعزام اتوبوس به داخل عراق برای جابجایی زائران بود که برخلاف سال گذشته، اتوبوس‌های ایرانی کار جابجایی زائران را از نقاط مرزی تا اولین شهرهای عراق انجام خواهند داد.

میراحمدی موضوع حمل و انتقال وسایل و تجهیزات موکب‌های ایرانی به داخل عراق را از دیگر موضوعات مطرح در این نشست عنوان کرد و گفت: قرار است انتقال و تردد خودروهای سنگین حامل تجهیزات موکب‌ها از مرزهای شلمچه، خسروی و مهران انجام بگیرد.

از دیگر توافق‌های ایران و عراق، در خصوص تعیین مرزهای عبور و تردد زائران است که رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار کرد: به درخواست طرف عراقی، «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق در این هفته به ایران سفر خواهد کرد.

میر احمدی ناکافی بودن گیت‌های گذرنامه در سمت عراقی مرزهای دو کشور را از مشکلاتی دانست که منجر به معطلی و فشردگی جمعیت در مرز می‌شد و سال گذشته برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مجبور به تصمیم گیری برای توقف ترددها در یک مقطع زمانی گرفتیم.

معاون وزیر کشور در عین حال تاکید کرد که برای امسال قرار شد طرف عراقی تعداد گیت های گذرنامه را افزایش دهد که این مشکل در مرز خسروی برطرف شده و امیدواریم بزودی در مرز مهران نیز اتفاق بیفتد.

میراحمدی ابراز امیدواری کرد که این مسائل در مذاکرات این هفته وزیران کشور ایران و عراق بحث و بصورت قطعی حل و فصل شود.

موضوع ثبت نام زائران در سامانه ثبت نام اربعین که سازمان حج و زیارت راه اندازی کرده است، از دیگر مسائلی بود که در نشست روز دوشنبه ستاد مرکزی اربعین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میراحمدی تاکید کرد: شروع ثبت نام‌ها از اول محرم پیش رو خواهد بود که در آن زمانبندی خروج از مرز و نیز تعیین ظرفیت مرزها نیز پیش بینی شده است که در قالب اطلاعیه‌هایی به اطلاع مردم عزیزمان خواهد رسید.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه در بحث اربعین با یک کمبود اتوبوس روبه رو هستیم، گفت: قرار شد از ظرفیت بخش خصوصی به تعداد ۲ هزار دستگاه نیز استفاده کنیم، از همین رو از عموم مردم درخواست کرده‌ایم که سفر اربعین را از اول ماه صفر شروع کنند تا در خدمات رسانی، بویژه حمل و نقل مشکلی ایجاد نشود.

میر احمدی، با اظهار اینکه برای تابستان امسال و ایام اربعین، افزایش ۱۰ درجه‌ای گرمای هوا نسبت به سال گذشته را پیش بینی کرده‌ایم، مساله تامین آب آشامیدنی و یخ را از اصلی‌ترین دغدغه‌های ستاد مرکزی اربعین دانست و گفت: بخش خصوصی نیز قرار است در موضوع تامین یخ زائران وارد عمل شود.

وی در خصوص بیمه زائران اربعین هم افزود: امسال مقدار اندکی به بیمه اربعین اضافه شده است اما در عین حال در پاسخ به درخواست‌های فراوان مردم مبنی بر ایجاد سازوکار بیمه تکمیلی، قرار شد بیمه تکمیلی در سه سطح اعمال شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در خصوص چگونگی انتخاب شرکت‌های بیمه گر، تاکید کرد: قرار است در این خصوص یک مناقصه برگزار شود.

زائر کارت نیز از دیگر امکاناتی است که به گفته میر احمدی قرار است با هدف تسهیل در رفع مشکلاتی مانند گمشدگان یا بیمارانی که نیازمند مراقبت هستند، برای زائران تهیه شود.

در نشست ستاد مرکزی اربعین، استانداران استان‌های غربی هم مرز عراق نیز ضمن ارائه گزارش‌هایی در خصوص روند آماده سازی زیرساخت‌ها برای تسهیل سفر اربعین، مشکلات موجود را نیز مطرح کردند که در باره آنها تصمیم گیری شد