در رشته زبان فارسی نیاز به معلم و محقق داریم زهرا نصیری استقبال از برخی رشته‌ها به‌خصوص رشته‌های مهارتی مانند لیزر، مکانیک، مهندسی نفت، مهندسی معدن، علوم دام و فضای سبز کم است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد […]

در رشته زبان فارسی نیاز به معلم و محقق داریم

زهرا نصیری

استقبال از برخی رشته‌ها به‌خصوص رشته‌های مهارتی مانند لیزر، مکانیک، مهندسی نفت، مهندسی معدن، علوم دام و فضای سبز کم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد این است که دانشجویان تنوع رشته‌ها را در نظر بگیرند و رسانه‌ها بتوانند در این امر به ما کمک کنند. ما با بحران نیرو در برخی رشته‌ها مانند علوم دامی مواجه هستیم، زیرا فرهنگ‌ سازی مناسبی برای فرزندان خود نکرده‌ایم و برخی کلیدواژه‌ها به درستی معرفی نشده است.

دکتر پیام نجفی ادامه داد: مشکل این است که دانش‌آموز قبل از ورود به دانشگاه توسط کسانی مورد مشاوره قرار می‌گیرند که نگاه‌ شان به نمره و معدل و رتبه است و دانش‌آموزان را متناسب با شاخصه‌های عددی به رشته‌های دانشگاهی سوق می‌دهند و کاری به علائق و استعداد آنها ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: متأسفانه استقبال از برخی رشته‌ها به‌خصوص رشته‌های مهارتی مانند لیزر، مکانیک، مهندسی نفت، مهندسی معدن، علوم دام و فضای سبز کم است و دور از ذهن نیست بگوییم تا پنج سال آینده مجبور می شویم از کشورهای دیگر مهندس مکانیک وارد کنیم و این خلأ وجود دارد.

پیام نجفی افزود: در رشته زبان فارسی نیاز به معلم و محقق داریم و در رشته‌هایی مانند بورس، مدیریت، کسب وکار، بیمه، شیلات و برخی رشته‌های هنری، مثل کار گردانی و انیمیشن نیز به شدت نیاز به نیروی کارآمد داریم، یادآور شد: در تربیت نیروی انسانی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هر دو باید رسالت خود را انجام دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اعلام کرد: طرح ملی پویش، نخستین بار توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به منظور پاسخ به معضل اشتغال دانشجویان به اجرا درآمد. این طرح کمک می‌کند تا نیروی متخصص برای آینده کشور تربیت شود و ما را از مواجهه با مشکل کسری نیرو در سال‌های آینده بی‌نیاز خواهد کرد، ما از صنایع مختلف و شرکت‌های متعدد درخواست نیروی متخصص داریم زیرا کمبود آن در کشور موجب آسیب شده و در سال‌های آینده مجبور خواهیم بود از کشورهای دیگر تقاضای نیرو داشته باشیم.

 نجفی با اشاره به دو طرح پویش و نشاط، تاکید کرد: طرح پویش و نشاط به صورت پیوست عملکردی در رشته‌های دانشگاهی عمل می‌کنند و توانسته‌ایم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها با شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های معتبر شغل فارغ التحصیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی تضمین کنیم.

 وی در ادامه توضیح داد: موفق شدیم بخش تحقیق و توسعه این شرکت‌ها را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان جای دهیم تا پیوند بین دانشگاه و صنایع را بیشتر و مستحکم‌تر کنیم، این امر به ایجاد اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک شایانی خواهد کرد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار داشت: این طرح‌ها، علاوه بر اینکه به دانشجویان فرصت می‌دهند تا در محیط‌های واقعی کار و صنعت تجربه کسب کنند، زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مهارت‌های عملی و نظری خود را تقویت کنند، در واقع، دانشجویان با مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای شرکت‌های مختلف، نه تنها بر دانش خود می‌افزایند، بلکه با مشکلات و چالش‌های واقعی صنایع آشنا می‌شوند و برای ورود به بازار کار آماده‌تر خواهند شد.

دکتر پیام نجفی یادآور شد: این دانشگاه با اتاق بازرگانی و سایر نهادهای صنعتی و بیمه همکاری‌های موثری را آغاز کرده است و امیدواریم در پرتو این تعاملات، دانشجویان مستعد نیز جذب مراکز صنعتی شوند.

نجفی مطرح کرد: تاکنون ۱۰ درصد از بیش از سه هزار دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اصفهان شرکت‌کننده در این طرح، موفق به استخدام در صنایع مرتبط شده‌اند.

دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان توضیح داد: یکی از اهداف اصلی این طرح‌ها، کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت است. با اجرای این طرح‌ها، دانشگاه به‌عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی می‌تواند نیازهای صنایع را شناسایی کرده و با تربیت نیروی متخصص، به رفع این نیازها کمک کند؛ از سوی دیگر، صنایع نیز با بهره‌گیری از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه می‌توانند بهره‌وری و نوآوری خود را افزایش دهند.

 وی تأکید کرد: همکاری نزدیک بین دانشگاه و صنایع، علاوه بر اشتغال‌زایی، موجب توسعه فناوری‌های جدید و بهبود فرآیندهای تولیدی می‌شود، این همکاری‌ها می‌توانند به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشور عمل کنند و موجب کاهش وابستگی واردات از خارج کشور شود.

دکتر نجفی ابراز داشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برنامه‌های خود را برایگسترش و توسعه این طرح‌ها ادامه خواهد داد و با جذب همکاری‌های بیشتر از سوی صنایع و شرکت‌های مختلف، سعی در بهبود و تقویت این ارتباط خواهیم داشت و هدف نهایی ما، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصصی است که بتواند در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نقش مؤثری ایفا کند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان همچنین از تسهیلات مالی ارائه‌ شده به دانشجویان از جمله پرداخت اقساطی هزینه تحصیل و وام‌های بانکی خبر داد و گفت: هزینه تحصیل در این دانشگاه حتی از برخی مدارس غیرانتفاعی نیز کمتر است.

اکبر پیرستانی، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، نیز اظهار داشت: در حال حاضر طرح پویش ما از مرحلهٔ آزمون و خطا گذشته و به مرحلهٔ اجرا رسیده و ان شاءالله در مهر ماه امسال، ۱۲ هزار دانشجو در طرح پویش خواهیم داشت. اغلب دانشجویان ما شاغل هستند. معضل ما این است که در حوزه‌های کشاورزی، فنی مهندسی و علوم پایه، با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

 پیرستانی گفت: ما یکی از قوی‌ترین دانشکده‌های کشاورزی در سطح ملی را داریم. دانشجویان ما در این دانشکده، اداره کنندهٔ بازار هستند. دانشجویان ما در رشته‌های خاک شناسی، محیط زیست، مهندسی آب و زراعت، عملکرد خوبی ارائه دادند و در این زمینه‌ها در طرح پویش نیز موفق بوده‌ایم. امیدواریم فرهنگ‌سازی شود و دانشجویان به رشته‌هایی که آیندهٔ شغلی دارند مثل رشته‌های علوم غذایی اقبال نشان دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: ما با ۶ دانشگاه مطرح مالزی تفاهم نامه داریم‌ و در زمستان گذشته دانشجویان مالزی از دانشگاه ما بازدید کردند و همگی از امکانات درجه یک و سطح علمی دانشجویان متعجب بودند. دانشجویان دانشگاه ما در رشته‌های علوم پزشکی و دندان‌پرشکی برخی اوقات رتبهٔ اول را دارند. در رشته‌هایی چون فوریت‌های پزشکی معضل وجود دارد و مسئولین علاقمندند که دانشجویان این رشته را فوراً استخدام کنند. رشته‌های اتاق عمل نیز آیندهٔ شغلی بسیار خوبی دارند.

اکبر پیرستانی، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ابراز داشت: جامعه در حال پیر شدن است و لازم است این رشته‌ها تبلیغ شود، زیرا آیندهٔ شغلی خوبی دارند. ما اولین دانشگاهی هستیم که در طرح پویش، تعاملاتی با اتاق بازرگانی، ادارهٔ کار و تعاون و تامین اجتماعی در سطح ملی برقرار کردیم. ما پیگیری قراردادهایی که در طرح پویش برای دانشجویان منعقد می‌شود، هستیم. حدوداً ۱۰ درصد از دانشجویان طرح پویش شاغل شدند و وضعیت شغلی آنها تضمین شده است.