بسیج همه نهادهای انقلابی برای حل مشکل مسکن رئیس جمهور گفت: امروز نهادهای انقلاب اسلامی بسیج شده‌اند تا مشکل مسکن را در کشور حل کنند و همکاری بسیار خوبی بین همه نهادها و دولت وجود دارد که ساخت ۲۳ هزار مسکن با محوریت کمیته امداد از جلوه‌های ارزشمند این همکاری است. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

بسیج همه نهادهای انقلابی برای حل مشکل مسکن

رئیس جمهور گفت: امروز نهادهای انقلاب اسلامی بسیج شده‌اند تا مشکل مسکن را در کشور حل کنند و همکاری بسیار خوبی بین همه نهادها و دولت وجود دارد که ساخت ۲۳ هزار مسکن با محوریت کمیته امداد از جلوه‌های ارزشمند این همکاری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، صبح امروز آئین واگذاری ۲۳ هزار واحد مسکونی به خانواده‌های نیازمند و تحت حمایت کمیته امداد با حضور رئیس جمهور برگزار شد. همزمان با این مراسم که به صورت ویدیو کنفرانس در سراسر کشور پخش می شد در استان اصفهان نیز مراسمی با حضور استاندار اصفهان، مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان و مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه برای تحویل ۱۰۰۲ واحد مسکونی از این ۲۳هزار واحد مسکونی در استانداری اصفهان برپا شد. از این تعداد واحد مسکونی در استان اصفهان، ۱۰۰ واحد با مشارکت فولاد مبارکه ساخته شده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در همه جای کشور افراد بی نام و نشان برای رضای خدا به کارهای جهادی می پردازند؛ کارهای مخلصانه‌ای که گره‌هایی از زندگی مردم باز کرده است.

رئیس جمهور افزود: مسئله مسکن همواره به‌عنوان بخش هزینه‌بری که بیش‌ترین سهم را در سبد هزینه خانواده دارد مطرح بوده و امروز نهادهای انقلاب اسلامی بسیج شده‌اند تا این مشکل را حل کنند و همکاری بسیار خوبی بین همه نهادها و دولت وجود دارد که امروز شاهد یکی از جلوه های این همکاری هستیم.رئیسی مردمی‌سازی و همراهی نهادهای انقلابی با دولت را ارزشمند خواند و گفت: ساخت مسکن کاری است که مردمی‌سازی شده و خَیّرین وارد این عرصه شده‌اند؛ کمیته امداد هم از نهادهای بسیار موفق است که می‌تواند خَیّرین و گروه‌های جهادی را که از افتخارات کشورند، جذب کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علی‌رغم تشکیل وزارتخانه‌ی «جهاد کشاورزی» و ادغام سازمان جهاد سازندگی در این وزارتخانه، حرکت جهادی در کشور کُند و متوقف نشد و گروه‌های جهادی در کشور از اقشار مختلف از جمله دانشجویان، هیئتی‌ها و مسجدی‌ها مناطق مختلف مشغول فعالیت هستند. این نیز بر اثر هدایت‌های مقام معظم رهبری است که همیشه حرکت‌های جهادی را تشویق می کردند و حرکت جهادی در ذات انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: انشاءالله با همت و تلاش‌های کمیته امداد تا پایان سال ۱۴۰۲ در روستاها نیازمند و مددجوی بدون مسکن نداشته باشیم که اقدام مهمی خواهد بود و دولت هم مساعدت‌های لازم از جمله زمین، تسهیلات و… را انجام خواهد داد.

رئیسی ادامه داد: کمیته امداد در زمینه اشتغال نیز از نهادهای موفق بوده و آمار خوبی دارد؛ این کمیته فقط مستمری به خانواده‌ها نمی‌دهد بلکه خانواده‌ها را با برنامه‌ای مدوّن خودکفا می‌کند.

وی با بیان این‌که «وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک‌ها، استانداران، فرمانداران، بخشداران و همه بخش‌های دولت مسأله مسکن را به عنوان یک مسأله ضروری کشور در نظر گرفته است»، گفت: وقتی من در جلسات مختلف می‌گویم باید ۱ میلیون مسکن ساخته شود، یک نکته شخصی نمی‌گویم؛ زیرا کسی که نیاز کشور را بداند متوجه می‌شود باید در سال‌های گذشته سالی ۱ میلیون مسکن می‌ساختیم. در سال‌های گذشته این عقب ماندگی را در کشور داریم و از سویی ساخت ۱ میلیون مسکن، قانون مجلس هم هست.

رئیس‌جمهور بیان کرد: همکاری نهادهای انقلاب اسلامی، خیرین، گروه‌های جهادی و دیگر بخش‌ها با دولت نشان می‌دهد که ساخت مسکن و شهرها دست‌یافتنی است.

رئیسی خاطر نشان کرد: بنده در گزارشات تقدیمی به مقام معظم رهبری، فقط از اقدامات دولت نمی‌گویم و عملکرد و همکاری‌های سایر نهادهای انقلاب اسلامی را هم ذکر می‌کنم؛ گذشت آن‌زمانی که نهادهای انقلاب یک بخش بوده و دولت هم در بخش دیگری بود. یک زمانی بود که این دو از هم جدا بودند ولی اعلام می‌کنیم همه‌ ما یک آهنگ داریم و آن هم گره‌گشایی از مشکلات مردم، اجرای دستورات مقام معظم رهبری و اجرای خواست مردم است.

وی افزود: کمیته امداد همواره منشاء کارها و اقدامات بزرگی بوده و بعد از این هم همین‌طور خواهد بود؛ اینکه می‌گویم فقط مسأله مسکن نیست، به معنی آن است که در زمینه اشتغال هم از نهادهای بسیار موفق بوده و آمار اشتغالی که این مجموعه ایجاد کرده، ارزشمند است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تصور از کمیته امداد صرفاً پرداخت مستمری به خانواده‌ها نیست بلکه طرح خودکفایی در کمیته امداد از طرح‌های بسیار خوب است که خانواده‌ها بعد از مدتی خودکفا می‌شوند و روی پای خودشان می‌ایستند؛ این باید با اهتمام ویژه دنبال شود. اینکه خانواده‌های تحت‌پوشش استقلال مالی پیدا کنند و درآمد پایدار داشته باشند، ارزشمند است و ما خدمات کمیته و این رویکرد مؤثر را ارج می‌نهیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به نقش وزارت راه و شهرسازی و همکاری دیگر بخش‌های دولت و همچنین بانک‌ها برای تأمین مسکن در کشور، اظهار داشت: مسأله مسکن از مسائل بسیار ضروری است و خانواده‌هایی که فاقد مسکن هستند، از نداشتن آن رنج می‌برند. بخش قابل توجهی از هزینه زندگی برای همه خانواده‌ها مربوط به مسکن است و از این منظر، داشتن مسکن برای خانواده‌ها بسیار آرامش‌بخش است.

وی خاطر نشان کرد: اینکه مکرر گفته‌ام باید یک میلیون مسکن ساخته شود، یک نگاه شخصی و فردی نیست و امروز کسی که از وضع کشور و نیاز کشور آگاه باشد می‌داند که ما باید سالانه یک میلیون مسکن در سنوات گذشته می‌ساختیم اما در دهه‌های گذشته این کار انجام نشد و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم که اکنون تبعات خود را نشان می‌دهد. ساخت مسکن به میزان نیاز در شهرها و روستاها و نیاز کشور، تکلیف قانونی است که در قانون جهش تولید مسکن بر آن تأکید شده و قابل تحقق است.

آیت‌الله رئیسی ساخت ۲۳ هزار مسکن توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برای نیازمندان را از جلوه‌های ارزشمند این نهاد دانست و با تأکید بر تداوم این روند، اضافه کرد: صاحبخانه شدن و سرپناه یافتن خانواده‌ها و عزیزانی که به نام حضرت بقیه‌الله‌الاعظم امروز صاحب مسکن شده‌اند، بسیار مسرت‌بخش است و شاید هیچ خبری برای من تا این اندازه خوشحال‌کننده نباشد که ببینم خانواده‌ای از خانه‌دار شدن خوشحال شده‌اند چرا که از همه هزینه‌های زندگی برایشان مهمتر و با اهمیت‌تر است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم با استمداد از نام مبارک حضرت بقیهالله، عزیزان ما در کمیته امداد و نهادهای انقلاب اسلامی همت مضاعف کنند که برای افراد نیازمند و مددجویان عزیز و کسانی که چشم به این دولت و مسئولان دستگاه‌های مختلف در شهرها و روستاها دوخته‌اند تا برایشان مسکن تهیه کنند، این کار انجام شود؛ البته وقتی می‌گوییم مسکن ایجاد کنند یعنی زمین و تسهیلات لازم را برای ساخت مسکن تأمین کنند تا این کار بزرگ با مشارکت و همراهی خود مردم عزیز و خَیّرین انجام شود.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: دولت احساس می‌کند که باید حل مشکل اساسی مردم یعنی مسأله تأمین مسکن را با جدیت پیگیری کند و این کار را با همت انجام دهد؛ امیدواریم که همه مددجویان عزیز در کمیته امداد نه تنها در روستاها بلکه در شهرها هم بتوانند صاحب سرپناه شوند و مسکن مناسب را داشته باشند و این کار دور از نظر نیست و با همت همه بخش‌ها انجام می‌شود.

در این مراسم که «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، «سید مرتضی بختیاری» رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، «سید پرویز فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سردار «محمد زهرایی» رئیس سازمان بسیج سازندگی و «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حضور داشتند، رئیس بسیج سازندگی درباره مزایای تفاهمنامه ۴۰ هزار مسکن مددجویی روستایی گفت: ظرفیت‌سازی که در این تفاهم اتفاق افتاد بیش از منابعی بود که مصرف شد؛ یعنی با استفاده از ظرفیت و همکاری دیگر نهادها و خَیّرین خلق منابع شد و یک کار مردمی صورت گرفت.

سردار زهرایی افزود: از ۴۲ هزار گروه جهادی، سه هزار و ۵۰۰ گروه جهادی تخصصی عمرانی به‌صورت ثابت در این طرح فعال بودند که باعث کاهش هزینه‌ها شده است؛ بسیج و سپاه هم ماشین‌آلات و نیروهای متخصصی که داشتند پایِ کار آوردند که این طرح به سرانجام برسد.

وی خاطر نشان کرد: از ۴۰ هزار طرح در یک سال، امروز نزدیک به ۱۰ هزار واحد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و کمک به کمیته امداد و نهادهای انقلابی و مردم به ویژه مددجویان را رسالت و وظیفه خود می‌دانیم و برای پیگیری نهضت ملی مسکن هم در زمینه ایجاد، راه‌اندازی و ساخت و تأمین مسکن در شهرهای کوچک و روستایی آمادگی همکاری با وزارت مسکن و بنیاد مسکن داریم.

شایان ذکر است؛ شرکت فولاد مبارکه با مشارکت در احداث ۱۰۰ واحد مسکن، اهدای ۲۰۰ سری جهیزیه و ۵۰۰ دستگاه لوازم خانگی، در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در این زمینه با کمیته امداد حضرت امام (ره) مشارکت کرده است. همچنین این شرکت به عنوان یک مجموعه صنعتی بزرگ و موفق کشور در کنار نقش‌آفرینی خود در حوزه تولید، ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان همواره تلاش نموده تا مسئولیت‌های اجتماعی را به عنوان دغدغه، در اولویت کاری خود قرار دهد و نشان داده است با کمک رسانی به مردم در ایام کرونا، تجهیز بیمارستان های علوم پزشکی، نوسازی مدارس، جمع آوری پساب شهری و اقدامات زیست محیطی، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، ساخت ورزشگاه نقش جهان، مصلای امام خمینی، مترو اصفهان و… در کنار مردم استان اصفهان بوده است.