شورای نگهبان باهدف حفاظت وصیانت از قانون اساسی تصویب شده است رئیس شورای نگهبان استان کردستان گفت: کسانی که قانون اساسی را تصویب کردند، تلاش کردند در جهت رفع اشتباهات قبلی، و در اصل نود و یکم قانون اساسی شورایی به نام شورای نگهبان را پیش بینی کردند که از قانون اساسی حفاظت وصیانت کند. […]

شورای نگهبان باهدف حفاظت وصیانت از قانون اساسی تصویب شده است

رئیس شورای نگهبان استان کردستان گفت: کسانی که قانون اساسی را تصویب کردند، تلاش کردند در جهت رفع اشتباهات قبلی، و در اصل نود و یکم قانون اساسی شورایی به نام شورای نگهبان را پیش بینی کردند که از قانون اساسی حفاظت وصیانت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ بهروز مهتابی در مصاحبه تلویزیونی که در صدا وسیمای مرکز کردستان به مناسبت۲۶تیر ماه سالرزو تشکلیل وتصویب شورای نگهبان حضور داشت، اظهار داشت: آغاز شکل گیری و ساختار شورای نگهبان در دهه های اخیر انقلاب اسلامی به لطف الهی و رهنمودهای پیامبر گونه حضرت امام (ره) هدایتهای ایشان، حمایتها ومجاهدتهای مردم به پیروزی رسید و به ثمر نشست.

وی گفت:در اوایل سال ۵۸ حضرت امام (ره) فرمودند؛ باید نظام را به همه پرسی بگذاریم و نوع نظام انتخاب شود و مردم هم نظام جمهوری اسلامی ایران را با آرای ۹۸و۲ دهم درصد انتخاب کردند و بعد از چند ماه هم موضوع قانون اساس وهمه پرسی توسط مردم انتخاب شد.

مهتابی افزود: مسئولین وکارشناسان، قانون اساسی را مصوب کردند و مردم در عرض چند ماه نظام و قانون اساسی را انتخاب و به آن رای دادند.

وی با اشاره تجربه تلخی که در زمان نهضت مشروطه پیش آمد که بر علیه ظلم و استبداد، استکبار و مسائل دین ستیزی فعالیت داشتند، افزود: ما در طول تاریخ مشاهده میکنیم که این نهضت بر علیه خود در زمان رضا شاه وپسرش که سالیان متمادی بر این سرزمین حکومت کردند وهمان نظام دیکتاتوری، دین ستیزی و… را شاهد بودیم.

رئیس شورای نگهبان استان کردستان اضافه کرد: کسانی که قانون اساسی را تصویب کردند، تلاش کردند در جهت رفع اشتباهات قبلی، و در اصل نود و یکم قانون اساسی شورایی به نام شورای نگهبان را پیش بینی کردند که از قانون اساسی حفاظت وصیانت کند.

مهتابی به ترکیب و ساختار شورای نگهبان اشاره کرد و تصریح کرد: این اعضا متشکل از ۱۲ نفر هستند که۶ نفر از آنها فقیه از اشخاص آگاه،عادل و عاقل هستند که توسط رهبری تعیین میشوند و ۶ نفر دیگر نیز حقوقدان و در بین رشته های مختلف حقوقی ومسلمان از طرف قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند وتوسط نمایندگان مجلس انتخاب می شوند. لذا اصل نود یکم قانون اساسی به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی گذاشته شده است تا مبادا قانون اساسی در طول سالیان متمادی عمر خود توسط احزاب یا دولتهایی دچار تغییرات وانحراف بشود.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری که قانون اساسی را ستون فقرات نظام می داند، گفت: از آنجایی که نظام قانون اساسی از امنیت بالایی برخوردار است و در طول سالیان متمادی انحرافاتی در آن بوجود نیایید، شورای نگهبان در آن گنجاده شده است.

مهتابی گفت: تمام انقلابهای که در کشورهای مختلف دنیا صورت گرفته است، هیچ کدام موفق نشدند که در همان اوایل نظام قانون اساسی را به همه پرسی بگذارند، اما در کشور ما چون بین امام و امت اعتماد وجود داشت، حضرت امام (ره) این کار را انجام دادند که در دنیا بی نظیر است.

رئیس شورای نگهبان استان کردستان با گریزی به اسفند ماه سال۵۸ گفت:مجلس خبرگان اعلا تشکیل شد و فقه های شورای نگهبان توسط حضرت امام (ره) معرفی میشوند ودر اسفند ماه همان سال اولین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در خرداد ماه شروع به فعالیت کردند.

وی گفت:در سال ۵۹ مرحوم حسن حبیبی که سخنگوی شورای انقلاب بوده، گفت؛ حال که مجلس شورای انقلاب اسلامی وشورای نگهبان هم کاملا تشکیل شده، از این به بعد کار قانون گذاری خاتمه می یابد و به مجلس و شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ تیر ماه واگذار میشود و از آن تاریخ به بعد هر ساله ۲۶ تیر ماه را سالروز تشکیل شورای نگهبان می نامیم.

رئیس شورای نگهبان استان کردستان به جایگاه واهمیت شورای نگهبان در نظام اسلامی پرداخت وگفت:نهاد شورای نگهبان یکی از مهترین نهادهای نظام اسلامی است که در اصل چهار قانون اساسی آمده است که تمامی قوانین و مقررات مدنی، جزائی، اقتصادی، مالی،سیاسی، نظامی وهمه بایستی بر اساس موازین وارکان اسلامی باشد. و متولی این امر فقه های شورای نگهبان هستند که باید بر اساس ارکان اسلام تشخیص بدهند.

وی در ادامه افزود:در اصل ۹۱ قانون اساسی آمده است که پاسداری از احکام اسلام وقانون اساسی به جهت عدم مغایرت مصوبات مجلس، بایستی شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب ۱۲ نفر فقیه و حقوقدان تشکیل بشود.

وی به اصل ۹۳ در قانون اساسی نیز اشاره کرد وگفت:مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار ندارد. یعنی مجلسی که با اهمیت وجایگاه بلند در نظر حضرت امام (ره) بدون شورای نگهبان بی اعتبار است.

وی افزود:شورای نگهبان یک نهاد فراقوه ای است و در اصل ۹۸ قانون اساسی نیز اختیارات و وظایف فراوانی دارد که به مهمترین آنها تطبیق و تفسیر قانون اساسی است که در اصل ۹۸ آمده است: اگر از طرف مسئولین بلند پایه نظام مانند قوه مقننه، قضائیه ومجریه ابهامی در رابطه با قانون اساسی داشته باشند، تنها مرجعی که میتواند آن را تفسیر وبررسی بکند وحکم قانون پیدا کند، شورای نگهبان است.

مهتابی افزود:ما بعنوان شورای نگهبان از صفر تاصد وتمامی فرایندهای انتخابات حضور داریم و تمامی موارد بایستی تا پایان انتخابات مورد تایید این شورا باشد.

وی گفت:شکر خدا آمادگی که در انتخابات اسفند ماه وجود داشت، و در ادامه آن با دور اول ودوم چهاردهین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمامی دستگاهها در سطح شهر سنندج وتمام شهرستانها با آمادگی کامل جهت برگزاری چهار راهبرد سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند، اجرا شد.

مهتابی گفت: ما این چهار راهبرد را بعنوان چراغ راه خود قرار دادیم و تمامی دستگاههای مرتبط با موضوع برگزاری انتخابات را با تعامل و برگزاری جلسات متعدد بررسی کردیم و موضوع مهم امنیت را که بسیار اهمیت داشت و در مقابل چهار راهبرد ما دشمن نیز راهبردهایی داشت که مردم را نا امید و دلسرد بکنند و با ایجاد یاس وناامیدی دنبال کاهش مشارکت مردم و ایجاد ناامنیهای مختلفی بودند،و خوشبختانه در روستاهای دور افتاده نیز شعب اخذ رای در کمال صحت و سلامت کامل در اختیار مردم قرار گرفت و این مهم نشان دهنده اقتدار و امنیت پایدار در این نظام است.

وی افزود:بدین شکل انتخابات در کل کشور برگزار شد و این آبرو وتوانمندی نظام به رخ جهانیان کشیده شد و برخلاف تصور دشمن در دور دوم مشارکت افزایشی بود.

وی در پایان گفت: ما در مجموعه شورای نگهبان کردستان در راستای امنیت و صیانت از آرای مردم از زحمات استاندار جهادی ومجموعه ایشان، صدا وسیما، دستگاههای متولی و مردم عزیز در جهت بصیرت افزایی در انتخابات تلاش کردند، کمال تشکر و قدر دانی می کنیم.

خبرنگار: کویستان عبدالحکیمی