ایثارگرانی که خانه ندارند در اولویت دریافت مسکن هستند بسیاری از خانواده‌های ایثارگران به خاطر صدماتی که به آن‌ها وارد شده است، توانایی کسب درآمد کافی را از دست داده‌اند. این مشکل باعث شده درصد بزرگی از آن‌ها برای تهیه مسکن مناسب برای خود و خانواده‌شان با چالش روبرو شوند. با این حال به نظر […]

ایثارگرانی که خانه ندارند در اولویت دریافت مسکن هستند

بسیاری از خانواده‌های ایثارگران به خاطر صدماتی که به آن‌ها وارد شده است، توانایی کسب درآمد کافی را از دست داده‌اند. این مشکل باعث شده درصد بزرگی از آن‌ها برای تهیه مسکن مناسب برای خود و خانواده‌شان با چالش روبرو شوند. با این حال به نظر می‌رسد خبرهای خوبی در راه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، «اوایل زندگی مشترک در یکی از اتاق‌های خانه مادرشوهرم زندگی می‌کردیم. آن جا پله‌های زیادی داشت و برای همسرم مناسب نبود.» این‌ها را همسر اصغر دوست‌محمدی، جانباز ۵۰ درصد دفاع مقدس می‌گوید. آقای دوست‌محمدی به دلیل اصابت ترکش به گردنش دچار مشکلات حرکتی شده و چند سالی است با کمک واکر حرکت می‌کند. خانم دوست‌محمدی ادامه می‌دهد: «بعد از چند سال با فروش طلاهای من و دریافت وام، مقداری پول جور کردیم، اما برای خرید خانه‌ای که مناسب وضعیت همسرم باشد، کافی نبود. من معلم هستم و به ناچار واحدی در طبقه دوم آپارتمانی بدون آسانسور در مجتمع فرهنگیان خریدیم. همسرم نمی‌توانست به راحتی رفت و آمد کند. تقریباً همه کارها بر عهده من بود و هست. حالا بعداز ۲۰ سال و خرده‌ای، نه کمر برای من مانده و نه زانو.»

سال ۱۳۹۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در ماده ۷ آن آمده بود: «وزارت راه و شهرسازی موظف است برای جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، همسران شهید و یا قیم قانونی فرزندان شهید (به نام فرزندان) نسبت به تأمین زمین بر مبنای قیمت منطقه‌ای سال ۱۳۶۹ و اولین سال قیمت منطقه‌ای برای زمین‌هایی که قیمت منطقه ای سال ۱۳۶۹ را ندارند با هماهنگی بنیاد اقدام نماید.»

با این حال هنوز بخش بزرگی از جامعه ایثارگران که مشمول این قانون می‌شوند، از این نوع خدمات دولتی استفاده نکرده‌اند و حتی بعضی از آن‎‌ها خانه‌ای به نامشان نیست و در این زمینه با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

ایثارگرانی که خانه ندارند در اولویت دریافت مسکن هستند

میثم اروز، مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید، درباره مشمولان این قانون و اولیت‌بندی آن‌ها به خبرنگار فارس گفت: بسیاری از ایثارگران مشمول ماده ۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برای دریافت مسکن یا زمین دارای اولویت اول هستند؛ چرا که نه خانه شخصی دارند و نه از زمین دولتی بهره‌مند شده‌اند. با این حال در تلاشیم تا این خدمات و امکانات برای سایر مشمولین که خدمات دولتی دریافت نکرده‌اند هم فراهم شود.»

اوایل آغاز به کار دولت سیزدهم در مهرماه سال ۱۴۰۰ قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید اعلام کرد: بنیاد، علاوه بر پیگیری‌های قانونی برای تأمین زمین و وام ساخت مسکن، باید به سمت خانه‌دار کردن همه ایثارگران گام بردارد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

جانبازان با منزل نامناسب هم در اولویت دریافت مسکن قرار دارند

همسر یکی از جانبازان ۷۰ درصد که همسرش مشکلات حرکتی داشته و در خانه سازمانی زندگی می‌کنند، از پله‌های ساختمانشان به خبرنگار فارس گله کرده و نبود آسانسور را در خانه سازمانی‌شان برای شوهرش مشکل‌زا دانست.

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید در همین زمینه توضیح داد: برخی از جانبازان دارای مسکن نامناسبی هستند. برای مثال جانباز قطع عضوی داریم که بدون آسانسور در طبقه سوم یک ساختمان زندگی می‌کند که باید آن‌ها را در اولویت قرار داده و واحد مناسبی تحویلشان دهیم.

برخی از ایثارگران حتی برای اجاره خانه با مشکل مالی روبرو هستند

یکی از جانبازان ۷۰ درصد ساکن مشهد که ۳ دختر بزرگ و دم بخت دارد، ۲ سال پیش، زمانی که صاحب خانه‌اش حکم تخلیه را کف دستش گذاشته بود، گفت: «حقوق من فقط کفاف مخارج روزمره زندگی را می‌دهد و نمی‌توانم رهن خانه را تأمین کنم. از طرفی اگر وام بگیرم، نمی‌توانم قسط آن را بپردازم.»

دهک‌بندی خانواده‌های ایثارگران نیز در اولویت مسکن لحاظ می‌شود

اروز که ماه گذشته مهم‌ترین مشکل امروز پروژه مسکن ایثارگران را نبود نقدینگی عنوان کرده بود، این هفته به خبرنگار فارس توضیح داد: «برای اولویت‌بندی معرفی مشمولان این طرح دستورالعملی نوشته‌ایم تا بتوانیم شرایط و دهک خانواده‌ها را هم در اولویت‌ها لحاظ کنیم. از طرف دیگر هر ساله در قانون بودجه مبلغ وام، تعداد و محل یارانه ایثارگران مشخص می‌شود. در سال ۱۴۰۲ این امر در قانون بودجه پیش‌بینی نشد؛ اما با مساعدت دولت و پیگیری‌های آقای قاضی‌زاده این امر محقق شد.»

مصطفی عربی که با تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در تهران، قم، البرز و … در ارتباط بوده و در جریان مشکلاتشان قرار دارد، به خبرنگار فارس می‌گوید: بیش‌تر شهدای مدافع حرم، جوان بوده و هنوز نتوانسته بودند برای خود و خانواده‌شان خانه بخرند. بیشتر آن‌ها زمان شهادت مستأجر بودند و خانه سازمانی هم نداشتند. بعضی از همسران آن‌ها بعد از شهادت شوهرشان توانستند با وام مسکن خانه بخرند.

به گفته اروز «بنیاد شهید برای شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر، ۶۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها ۵۰۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۴۰۰ میلیون تومان و برای روستاها ۳۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته است. این وام‌ها ۲۰ ساله و با سود ۲۳ درصد است که ایثارگران تنها ۴ درصد سود آن را پرداخت می‌کنند و ۱۹ درصد دیگر سود آن توسط یارانه دولت تأمین می‌شود. برای پروژه‌هایی که با بنیاد مسکن پیش می‌روند، هم وام‌های تجمیعی قابل استفاده است.»

عربی در بخش دیگر سخنان خود درباره مشکلات همسران شهدا می‌گوید: «بخش بزرگی از همسران شهدا، مخصوصاً کسانی که همسرشان در یکی ـ دو سال اخیر شهید شده، با توجه به گرانی‌های اخیر خانه ندارند. وام مسکنی که به آن‌ها می‌دهند، به تازگی در تهران ۶۰۰ میلیون تومان شده است که شاید نهایتاً بتوان با آن ۱۰ متر خانه خرید.»

او می‌افزاید: برخی از این بانوان هم به دلیل کم تجربگی و نداشتن کمک و مشاور در زمینه تهیه مسکن دچار اشتباهاتی شده‌اند یا از آن‌ها کلاهبرداری شده است. برای مثال خانه قولنامه‌ای خریداری کرده‌اند یا در محله‌ای نامناسب خانه خریدند. 

میثم اروز، مدیر کل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید

تکلیف ایثارگران زمین‌دار و زمین‌خواه چه می‌شود؟

جانباز ۷۰ درصد مشهدی در این باره می‌گوید: «چند سال پیش با سهم‌الارثی که از پدر و مادرم به من رسید، زمینی در جاده سیمان مشهد خریدم. می‌خواستم با تفکیک و فروش آن خانه بخرم، اما اداره کل اوقاف گفت برای تفکیک و گرفتن سند باید ۱۵۰ میلیون تومان بدهی. من اگر ۱۵۰ میلیون داشتم که می‌گذاشتم روی پول پیش خانه‌ام تا این طور آواره نشوم!»

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید به خبرنگار فارس توضیح داد: «در این دوره، مقدماتی فراهم کردیم که ایثارگران برای ساخت واحد از وام یارانه‌ای و معافیت‌هایی مثل معافیت در هزینه انشعابات، آماده‌سازی زمین، صدور پروانه و … برخوردار شوند. حتی برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و والدین و همسران جانبازان متوفی نیز علاوه بر وام یارانه‌دار، دیگر معافیت‌های قانونی در صورت داشتن شرایط لازم، اعمال کردیم.»

۵ درصد از واحدهای نهضت ملی مسکن به ایثارگران تعلق می‌گیرد

اروز در بخش دیگر سخنان خود، ضمن اعلام اینکه با وزارت راه و شهرسازی توافق شده تا ۵ درصد از ظرفیت نهضت ملی مسکن در اختیار ایثارگران قرار بگیرد، گفت: ما برای خانه‌دار کردن ایثارگران با چند راهکار پیش می‌رویم؛ ساخت پروژه توسط بنیاد مسکن، نهضت ملی مسکن واگذاری زمین، ارائه تسهیلات بانکی خرید و ساخت و تلفیق این خدمات برای تأمین حداکثری مسکن خانواده‌های ایثارگران. برخی از ایثارگران خواهان واحد مسکونی بوده و برخی دیگر می‌خواهند زمین تحویل بگیرند و خودشان تعاونی تشکیل داده و ساخت و ساز کنند. تلاش می‌شود تقریباً بسته به خواسته خودشان در این خصوص اقدام کنیم. 

در چه استان‌هایی برای ایثارگران شهرک ساخته می‌شود؟

به گفته اروز، با مدیران عامل شهرک‌های جدید توافق شده تا در استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، البرز، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خوزستان، بوشهر و سمنان همکاری برای تأمین زمین صورت پذیرد. او همچنین از تعداد دقیق جامعه آماری مشمولان این طرح ابراز بی‌اطلاعی کرد و تعداد واحد‌های مسکونی را منوط به میزان استقبال ایثارگران از این طرح دانست. 

ساخت و ساز مسکن ایثارگران آغاز شده است

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید اظهار داشت: طبق توافقی که با بنیاد مسکن به عنوان کارگزار طرح نهضت ملی مسکن کردیم، در حال آماده‌سازی پروژه ساخت و ساز در برخی مناطق مانند مشهد، شیراز و … در قالب نهضت ملی مسکن هستیم.

احمد امیرآبادی فراهانی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی، تیرماه امسال اعلام کرده بود: تا زمان فعالیت دولت سیزدهم مشکل مسکن ایثارگران رفع خواهد شد.