خودسازی، اولین گام برای خادمی شهدا است خادم الشهید برتر استان اصفهان گفت: خادمین شهدا دو بال دارند که بال اول خودسازی است، خادمی که به منطقه می‌رود اولین کارش خودسازی است و بال دوم تکریم حداکثری زائر است. برای ما فرقی ندارد که زائر از چه نژاد یا کشور یا منطقه‌ای باشد، تکریم حداکثری […]

خادم الشهید برتر استان اصفهان گفت: خادمین شهدا دو بال دارند که بال اول خودسازی است، خادمی که به منطقه می‌رود اولین کارش خودسازی است و بال دوم تکریم حداکثری زائر است. برای ما فرقی ندارد که زائر از چه نژاد یا کشور یا منطقه‌ای باشد، تکریم حداکثری زائر اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مسعود عابدی؛ دررابطه‌با رویداد فرهنگی راهیان نور و خادمین شهدا با بیان اینکه حدود ۱۳ سال پیش زمانی که اولین خادمی ما در یادمان شهدا بود، کار ما شروع شد؛ اظهار کرد: با جمع خوبی از خادم الشهدای اقصی‌نقاط کشور توفیق همنشینی داشتیم. فضای بهتری فراهم شد که دوره ۱۰ روزه زائرداری کنیم. آن موقع مسئولین ما مانند آقای حاجی رحیمی مسئول محترم فعلی کمیته مرکزی خادمین شهدای کشور، می‌گفتند دو هدف را اساسی دنبال کنید.

این نخبه بسیجی ادامه داد: خادمین شهدا دو بال دارند که بال اول خودسازی است، خادمی که به منطقه می‌رود اولین کارش خودسازی است و بال دوم تکریم حداکثری زائر است. برای ما فرقی ندارد که زائر از چه نژاد یا کشور یا منطقه‌ای باشد، تکریم حداکثری زائر اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ روزی که آنجا بودیم یک فرصت طلایی بود؛ گفت: آنجا از خانه و کاشانه، رختخواب گرم و نرم و فضای عاطفی بین پدر و مادر و فرزندان دور شده بودیم و طبیعتاً سه روز اول سخت بود.

عابدی ادامه داد: اما روزبه‌روز که ادامه می‌دادیم، زندگی به سبک شهدا، سنگرنشینی‌ها، دورهمی‌ها، لباس خاکی پوشیدن‌ها که همه آنها جنبه تربیتی داشت که ما لباس دنیا را درآورده و لباس خاکی بپوشیم و بگوییم ما از خاک هستیم. از افرادی که بین ما بودند دکتر بودند، مهندس بودند، همه شغلی بود.

این خادم الشهید با اشاره به اینکه همه در فضای شهدایی و برای رضایت خداوند کار انجام می‌دادند، خاطرنشان کرد: جالب‌تر اینکه زائرین محترم تشریف می‌آوردند و به آنها خدمت‌رسانی انجام می‌شد؛ به طور مثال بنده که در منزل دست به سیاه‌وسفید نمی‌گذاشتم، در فضای راهیان نور با عشق، شبانه و به‌صورت مخفی به همراه رفقا سرویس بهداشتی هم تمیز می‌کردیم. کناردست بنده هم کسی بود که دکتر و مهندس بود شاید او اصلاً اهل این کارها نبود.

این نخبه بسیجی افزود: برای مثال شخصی روز آخر که می‌خواست برود، گفت این کارت مطب من است و ما با تعجب می‌گفتیم که شما چطور دکتر بودی و ما نمی‌دانستیم؛ لذا طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند راهیان نور یک گنجی است که باید استخراجش کنید؛ ما به دنبال گمشده‌ای که در این مناطق و در فضای راهیان نور وجود دارد، گشتیم.

وی با بیان اینکه راویان دفاع مقدس سیره زندگی شهدا که چرایی تولد و زندگی‌کردن ما و رسیدن به نقطه هدف در زندگی را برای ما مطرح می‌کردند، خاطرنشان کرد: لذا علاقه ما به شهدا و مناطق عملیاتی چندین برابر شد.

  • خاطره‌ای از دوران اولیه خدمت به شهدا

وی در ادامه در تشریح خاطره‌ای از دوران اولیه خدمت به شهدا و راهیان نور گفت: هنگام بازگشت کاروان من با یک فرزند شهیدی که از توابع شهر اصفهان بود نقشه کشیدیم که وقتی همه سوار اتوبوس شدند ما قایمکی پشت خاکریز پنهان شویم تا اتوبوس برود تا ما را باز هم نگه دارند، اما آنها مارا دیده و سوار اتوبوس کرده و به قرارگاه برگرداندند.

عابدی افزود: من یادم نمی‌رود که در اتوبوس قرار گذاشتیم که فرزند شهید پدرش را قسم بدهد که ما برگردیم؛ ماهم التماس و اصرار که می‌خواهیم برگردیم. ما کسانی بودیم که ساک‌ها را جمع کرده و آماده بودیم که به شهرمان بازگردیم؛ یک عده هم خوشحال بودند که به‌جای ما به منطقه خواهند رفت.

این نخبه بسیجی ادامه داد: حال ما آشفته و نگران بود، در بین جمعیت یکی از مسئولین اسامی کسانی که قرار بود به منطقه اعزام شوند را خواند تا اینکه نفر هشتادم و هشتاد و یکم من و دوست فرزند شهیدم بودیم. من با تعجب به او گفتم: اسم مرا درست گفتی؟ مسئول گفت مگر شما مسعود عابدی نیستید؟ وقتی من تأیید کردم، او گفت: اسم شما در لیست است اگر نمی‌خواهی بروی جایگزین کنیم. من گفتم: هیچ‌وقت این اشتباه را انجام نمی‌دهم که نروم.

خادم الشهدا در ادامه توضیح داد: ما برگشتیم و به‌خاطر اینکه ۱۰ روز تجربه داشتیم مارا یک ماه در مناطق راهیان نور نگه داشتند که ما دریافتیم این مسیر، مسیر بسیار روشنی است و اگر ما اقدام کنیم خود شهدا فانوس را دست گرفته و جلودار این مسیر حرکت می‌کنند.

*آشنایی با شهید اسدی در راهیان نور

وی با اشاره به اینکه کار ما از اینجا شروع شد و کم‌کم یادمان‌های مختلف را تجربه کرده و با افراد و مسئولین مختلف ارتباط خوبی برقرار کردیم؛ گفت: میان این کارها چند سال پیش توفیق شد با شهید حجت اسدی از شهدای مدافع حرم استان قزوین آشنا شده و توفیق چهل روز نوکری ایشان را داشته باشم.

عابدی افزود: توفیق داشتم در یادمان‌های جنوب و غرب کشور به‌عنوان مسئولین یادمان‌ها مدال افتخار نوکری زائرین و خادمین را به دست بیاوریم.

نخبه بسیجی گفت: هرساله به لطف خدا دوبار در خرداد و آذرماه سایت برای ثبت‌نام باز شده و سیل عظیمی از خادمین شهدا، بسیجی و غیر بسیجی ثبت‌نام می‌کنند. بچه‌هایی بودند که اصلاً بسیجی نبودند و آمدند و کاملاً متحول شدند.

خادم الشهدای استان اصفهان با بیان اینکه برای خادمین داوطلب در کمیته های استانی برنامه تشکیل داده می‌شود؛ اظهار کرد: آنها مصاحبه و گزینش می‌شوند و در برنامه‌هایی همچون گلزارهای شهدا و دیدار از خانواده شهیدان شرکت می‌کنند.

وی افزود: در موقع اعزام یک سهمیه استانی از طرف مسئول محترم کمیته خادم الشهدای کشور اهدا می‌شود و آنها بر حسب صلاحدید مسئولhن کمیته استان‌ها، تقسیم نیرو شده و سهمیه‌ای به شهرستان‌های مختلف داده شده و قرعه‌کشی عادلانه صورت می‌گیرد.

  • استان اصفهان ۱۰ هزار نفر خادم الشهدا دارد

عابدی با بیان اینکه در نهایت آنها به منطقه اعزام می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما همه آنها را نمی‌شناسیم، به طور مثال استان اصفهان چیزی حدود ۱۰ هزار نفر خادم الشهدا دارد که از این تعداد ما با هزار نفر از آنها ارتباطات میدانی داشته‌ایم.

نخبه بسیجی افزود: زمانی کار ما شروع می‌شود که خادم در یک پروسه هشت الی ۱۰ روزه به مناطق عملیاتی غرب و یا جنوب کشور برای راهیان نور اعزام می‌شود.

خادم الشهدای استان اصفهان ادامه داد: پس از بازگشت خادم از مناطق عملیاتی بحث تداوم ارتباط تنگاتنگ در مراسم‌ها و دیدارها و استقبال از شهدا شروع می‌شود. همین‌الان که پیکر پاک شهدا را آورده بودند همهٔ اینها از خادمین افتخاری شهدا بودند. اینکه این خادم دکتر است یا بسیجی فرقی نمی‌کند.

  • اعزام نخبگان دانش‌آموزی به مناطق عملیاتی

وی با اشاره به اینکه طرح دیگری که داریم اعزام نخبگان دانش‌آموزی است؛ افزود: یک سهمیه چهل‌نفری برای جذب نخبگان وجود دارد که انتخاب این نخبگان فقط بر اساس تحصیل نبوده و از حیث اخلاق و فرهنگ و ادب هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

عابدی ادامه داد: بعد از گزینش با هدف اینکه پس از اردوی راهیان نور در کشور به جایگاه و مقامی رسیده و بتوانند چندین نفر را دستگیری کرده و کمک کنند، به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند.

نخبه بسیجی اظهار کرد: دوره‌های سه الی چهار روزه را در غرب یا جنوب کشور به‌صورت فشرده و پرمحتوا داریم و کسانی را داشته‌ایم که تا روز سوم هم ایراد می‌گرفته‌اند که محتوای برنامه خوب نیست، اما روز آخر این شخص را باید به‌زور به شهر بازمی‌گرداندیم.

وی اذعان کرد: بسیاری از کسانی که خادم الشهدا بودند هم اکنون در نظام فعالیت می‌کنند یا در دانشگاه‌های عالی کشور و حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل هستند.

این نخبه بسیجی در ادامه افزود: به جهت اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با مناطق عملیاتی، قشر دانش‌آموزی را بیشتر از همه قشرها اعزام کرده‌ایم؛ به طور مثال در بحث دانش‌آموزان دختر، امسال استقبال بسیار با شکوهی شد.

خادم الشهدا در پایان گفت: روز آخر بسیار تحول‌آمیز بود، هم دانش‌آموزان و هم مسئولان و معلمان آنها مورد تحول و تغییر قرار گرفته بودند و بنده توفیق خدمت‌رسانی ۲۰ روزه را در این برنامه در هویزه داشتم.