اجرای هنرمندانه ۱۸ قوم ایرانی در جشنواره موسیقی سنه/ کردستان قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خاستگاه موسیقی است  نخستین جشنواره موسیقی سنه، ویژه اقوام ایرانی با حضور ۲۴ گروه از ۱۸ قوم به میزبانی سنندج با حضور استاندار کردستان در پردیس سینما بهمن سنندج آغاز شد.  به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ شامگاه دیروز […]

اجرای هنرمندانه ۱۸ قوم ایرانی در جشنواره موسیقی سنه/ کردستان قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خاستگاه موسیقی است

 نخستین جشنواره موسیقی سنه، ویژه اقوام ایرانی با حضور ۲۴ گروه از ۱۸ قوم به میزبانی سنندج با حضور استاندار کردستان در پردیس سینما بهمن سنندج آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ شامگاه دیروز شنبه در تاریخ هشتم مردادماه ۱۴۰۲ نخستین جشنواره شعر و موسیقی سنه، ویژه اقوام ایرانی با حضور استاندار کردستان، معاون امور استان های صداوسیما، معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو، جمعی از مسئولین کشوری و استانی، آحاد گسترده مردم، و گروه‌هایی از استان‌های سراسر کشور به میزبانی سنندج  در محل پردیس سینما بهمن برگزار شد. استاندار کردستان در این مراسم، ضمن عرض خیرمقدم به مسئولان کشوری و استانی، هنرمندان، موسیقی دانان، آهنگ‌سازان، خوانندگان، دف‌نوازان و آحاد مردم اظهار کرد: شهر زیبای سنندج معروف به شهر خلاق موسیقی و استان کردستان در کشور جایگاه چهره‌های برجسته علم و اخلاق، خاستگاه پرآوازه هنرمندان عرصه موسیقی، با مردمانی سخت‌کوش و میهمان نواز، فرهنگی و فرهنگ دوست است.

زارعی کوشا با بیان اینکه اولین جشنواره فاخر موسیقی سنه با مشارکت و همراهی جمعی از مردم و مسئولین به فضل الهی در سنندج آغاز شده است گفت: مفتخریم با میزبانی از هنرمندان این عرصه، همه با هم این رویداد بزرگ فرهنگی را جشن می‌گیریم. وی با بیان اینکه جشنواره موسیقی  اقوام موسوم به جشنواره موسیقی “سنه”در راستای راهبردی برگزار می شود که مقام معظم رهبری در سفر پرخیر و برکت خود در سال ۸۸ به کردستان همه را به آن هدایت فرمودند و تکجه دادند و آن وجهه‌ی فرهنگی کردستان است و ما موظفیم در تعاقب این راهبرد، روی ظرفیت‌های فرهنگی استان بیش از گذشته سرمایه گذاری کنیم. زارعی کوشا با ذکر اینکه کردستان مملو از مواهب خدادادی و ظرفیت‌های ویژه است که یکی از آنها، میراث ناملموس موسیقی است افزود: کردستان یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خاستگاه های موسیقی جهان است و شاید قدیمی‌ترین مستندات ثبت شده مربوط به موسیقی برای این قوم و این منطقه باشد‌.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات فرهنگی در هفته وحدت مهمانی بزرگ امت احمد دیروز در سنندج برگزار شد و بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از مردم شرکت کردند و شب قبل آن هم در مریوان برگزار شد که به یاد ندارم تاکنون برنامه‌ای با این حجم جمعیت مردمی در استان برگزار شده باشد. استاندار کردستان در پایان اظهارات خود گفت: در دولت سیزدهم قدم‌های بزرگی برای کردستان برداشته شده است و ظرف دو سه هفته آینده هم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در استان به بهره‌برداری می‌رسد. در این جشنواره با تکریم و  تقدیر از خانواده سه شهید کردستانی، جمعی از هنرمندان، موسیقی‌دانان و بزرگان موسیقی کوردی استان کردستان مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند. گفتنی است؛ نخستین جشنواره موسیقی ویژه اقوام ایرانی در سنندج از دقایقی قبل با حضور ۲۴ گروه از ۱۸ قوم در سینما بهمن سنندج آغاز شده است. هنرمندان  در قالب این جشنواره از امشب تا ۱۱ مهرماه ماه جاری،  در خانه کرد، عمارت خسروآباد، پارک دیدگاه و سینما بهمن اجرا خواهند داشت.

کویستان عبدالحکیمی