وزارت امور خارجه عربستان در پایان نشست غیررسمی مشورتی وزاری خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای اعلام کرد که سوریه و فلسطین مهمترین محورهای این نشست بود و شرکت کنندگان حمله به مسجد الاقصی را محکوم و بر راه حل سیاسی وضعیت سوریه تاکید کردند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، […]

وزارت امور خارجه عربستان در پایان نشست غیررسمی مشورتی وزاری خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای اعلام کرد که سوریه و فلسطین مهمترین محورهای این نشست بود و شرکت کنندگان حمله به مسجد الاقصی را محکوم و بر راه حل سیاسی وضعیت سوریه تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، وزارت امور خارجه عربستان در پایان نشست غیررسمی مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همراه با اردن، مصر و عراق که در جده برگزار شد بیانیه‌ای صادر کرد که بر اساس این بیانیه در نشست یاد شده درباره تعدادی از مسائل و تحولات منطقه تبادل نظر شد.

وزیران شرکت کننده در این بیانیه بر محوریت و اولویت آرمان فلسطین تاکید کردند و اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل که راه حل دو دولتی و شانس دستیابی به صلح عادلانه و جامع بر اساس راه حل دو دولتی که دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی مطابق با مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ میلادی و مطابق با قطعنامه‌های بین المللی و ابتکار صلح عربی است را تضعیف می‌کند، محکوم کردند.

در این نشست حملات رژیم اسرائیل به مسجد الاقصی/ حرم قدسی شریف / و هتک حرمت اماکن مقدس محکوم شد و بر لزوم احترام به موقعیت تاریخی و قانونی موجود در آن و بر اینکه مسجد الاقصی/ حرم قدسی شریف/ عبادتگاه پاک مسلمانان است، تاکید شد.

در این بیانیه آمده است که اداره اوقاف قدس و امور مسجدالاقصی (اردن) نهادی است که دارای صلاحیت انحصاری برای اداره امور مسجد و تنظیم ورود به آن در چارچوب تولیت تاریخی هاشمی بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس می‌باشد.

پایان دادن به بحران سوریه

بر اساس این بیانیه، آن‌ها در مورد تلاش‌های انجام شده جهت دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه که به همه پیامدهای آن پایان داده و وحدت، امنیت، ثبات و هویت عربی سوریه را حفظ می‌کند و آن را به محیط عربی خود از می‌گرداند به گونه‌ای که به خیر و صلاح مردم برادر خود می‌رسد، مشورت و تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس راه حل سیاسی را تنها راه حل بحران سوریه دانستند و بر اهمیت نقش رهبری عرب در تلاش برای پایان دادن به بحران و ایجاد سازوکارهای لازم برای این نقش و افزایش رایزنی میان کشورهای عربی برای اطمینان از موفقیت این تلاش‌ها تاکید کردند.

آن‌ها بر اهمیت حل بحران انسانی، فراهم کردن زمینه مناسب برای رسیدن کمک‌ها به تمام مناطق سوریه، ایجاد شرایط لازم برای بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری به مناطق خود، و پایان دادن به رنج آن‌ها و امکان بازگشت امن آن‌ها به کشورشان و همچنین انجام اقدامات بیشتر که به ثبات اوضاع در همه سرزمین‌های سوریه کمک کند، توافق کردند.

وزاری خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت مبارزه با تروریسم در همه اشکال و سازمان‌های آن، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تجارت آن و اهمیت نهادهای دولتی برای حفظ حاکمیت سوریه بر سرزمین‌های خود برای پایان دادن به حضور شبه‌نظامیان مسلح و مداخله خارجی در امور داخلی سوریه تاکید کردند.

عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد.

اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتا عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده ‌شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد.