نخست وزیران انگلیس و ژاپن معاهده نظامی امضا کردند دولت‌های انگلیس و ژاپن یک معاهده نظامی مهم را امضا کردند که آنها را قادر به مستقر ساختن سرباز در خاک کشور مقابل می‌کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس به همراه فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی او به دنبال نشست […]

نخست وزیران انگلیس و ژاپن معاهده نظامی امضا کردند

دولت‌های انگلیس و ژاپن یک معاهده نظامی مهم را امضا کردند که آنها را قادر به مستقر ساختن سرباز در خاک کشور مقابل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس به همراه فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی او به دنبال نشست روز چهارشنبه در شهر لندن، یک معاهده نظامی مهم را امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دو کشور به موجب این معاهده اجازه مستقر کردن نیرو در خاک یکدیگر را پیدا می‌کنند.

این معاهده ماه مه گذشته، یک ماه بعد از منعقد شدن پروژه این دو کشور با ایتالیا بر سر برنامه تولید یک جنگنده جدید، به صورت اصولی مورد توافق قرار گرفته بود.

دولت انگلیس این معاهده را مهمترین معاهده نظامی امضا شده در عرض یک قرن اخیر بین دو کشور توصیف کرده است.

ریشی سوناک گفت: ما فصل بعدی در روابط بین انگلیس و ژاپن تسریع، ساخت و تعمیق این روابط را نگاشته‌ایم. ما اشتراکات خیلی زیادی داریم از جمله  دیدگاه مشترک در مورد جهان، درک مشترک از تهدیدات و چالش‌ها در پیش روی ما، و بلندپروازی مشترک برای استفاده از جایگاه خود در جهان برای مصلحت جهانی.

ماه گذشته میلادی، همچنین دولت‌های ژاپن و انگلیس توافق شراکت دیجیتالی جدید دو کشور را با هدف تقویت همکاری خود در زمینه انعطاف‌پذیری سیبری، امنیت آنلاین و صنعت نیمه‌هادی‌ها امضا کردند.

با امضای معاهده دسترسی متقابل نظامی میان توکیو و لندن، حالا انگلیس تبدیل به تنها کشور اروپایی که چنین توافقی را با ژاپن امضا کرده، می‌شود. ماه نوامبر گذشته، استرالیا نیز یک معاهده مشابه را با انگلیس امضا کرد.

انگلیس در راستای راهبرد جدید خود در عرصه سیاست خارجی که به حوزه هند-اقیانوسیه محوریت داده و تقویت روابط تجاری و امنیتی در این منطقه را دنبال می‌کند، پذیرای فومیو کیشیدا بود و این معاهده را امضا کرد.

سوناک در بیانیه‌ خود گفت: این توافق دسترسی متقابل اهمیت چشمگیری برای هر دو کشور ما داشته و تعهد ما به حوزه هند-اقیانوسیه را تقویت می‌کند.

کیشیدا در چارچوب تور سفرهایش به کشورهای عضو گروه هفت از جمله فرانسه، ایتالیا، کانادا و آمریکا به انگلیس نیز سفر داشت.

کابینه ژاپن اخیرا بیشترین میزان افزایش بودجه دفاعی از زمان پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ را تصویب کرد و همچنین سیاست امنیت ملی ژاپن را به روز رسانی کرد که در آن چین به عنوان تهدید راهبردی بی سابقه توصیف شده است.

ژاپن در حال حاضر ریاست گروه هفت را بر عهده دارد. دفتر نخست وزیر انگلیس همچنان اعلام کرد، از برنامه‌ کیشیدا برای تمرکز بر تاثیر جنگ اوکراین بر امنیت اقتصادی و غذایی جهانی حین ریاست بر گروه هفت استقبال می‌کند.

عزم ژاپن برای تقویت توانمندی نظامی این کشور و تدارک آن برای امضای توافق نظامی با انگلیس در شرایطی انجام شده که مقام‌های چین و کره شمالی درباره تلاش آمریکا و متحدانش برای ایجاد ناتوی آسیایی هشدار داده‌اند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین به امضای معاهده نظامی بین ژاپن و انگلیس واکنش نشان داده و تاکید کرد،‌ منطقه جای بازی‌های ژئوپلتیکی نیست و چین یک چالش نیست بلکه شریکی برای همکاری است.

او در نشستی خبری در شهر پکن در پاسخ به سوالی درباره معاهده ژاپن و انگلیس و مواضع رهبران دو کشور حین امضا این معاهده گفت:
تفکر قدیمی بر مبنای تقابل بلوکی نباید در منطقه آسیا-اقیانوسیه وارد شود.