پیشرفت ۸۰ درصدی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با تکیه بر توان متخصصان داخلی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ‌شرکت فولاد مبارکه تاکنون با پیشرفت ۸۰ درصدی اجرا شده و در دست راه اندازی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ؛ مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت […]

پیشرفت ۸۰ درصدی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با تکیه بر توان متخصصان داخلی

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ‌شرکت فولاد مبارکه تاکنون با پیشرفت ۸۰ درصدی اجرا شده و در دست راه اندازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ؛ مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت تأمین انرژی الکتریکی فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع انرژی بر کشور گفت: در این راستا انعقاد قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی برای این شرکت جایگاه ویژه‌ای دارد.
حمیدرضا خسروانی پور با بیان اینکه در حال حاضر برق مورد نیاز فولاد مبارکه از دو منبع شبکه برق سراسری و همچنین نیروگاه‌های داخلی فولاد مبارکه تأمین می‌شود گفت: برق مصرفی فولاد مبارکه حدود ۱۲۰۰ مگاوات است که از این مقدار حدود ۲۰۰ مگاوات آن از نیروگاه داخلی و هزار مگاوات از شبکه سراسری تأمین می‌شود.
وی افزود: با توجه به مشکلات و کمبود‌های موجود در زمینه تولید شبکه برق کشور، در بسیاری از مواقع محدودیت مصرف برق از طرف دیسپاچینگ به فولاد مبارکه تحمیل می‌شود که این موضوع در مقاطع مختلف باعث کاهش تولید فولاد نیز شده است.
مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه به منظور کاهش وابستگی به برق شبکه، قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را به مبلغ ۴۱۵ میلیون یورو با شرکت مپنا به عنوان پیمانکار پروژه منعقد کرد.
خسروانی پور افزود: این نیروگاه شامل دو واحد گازی به ظرفیت اسمی هریک ۳۰۷ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت اسمی ۳۰۰ مگاوات است که جمعا ظرفیت اسمی آن ۹۱۴ مگاوات است.
وی افزود: این نیروگاه در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در سمت غربی پست برق شهید خرازی احداث شده و مزیت آن نسبت به نیروگاه قبلی فولاد، راندمان بالای آن است.
مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه مصرف آب کمتر را از دیگر مزایای این نیروگاه بیان کرد و افزود: مصرف آب این نیروگاه با استفاده از برج‌های خنک‌کننده هوایی یک دهم مصرف ویژه نیروگاه موجود است که دارای برج خنک‌کننده آبی است.
خسروانی پور خاطرنشان کرد: زمان پیش‌بینی‌شده برای تکمیل کل پروژه و راه‌اندازی هر ۳ واحد نیروگاه، ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.
واحد‌های گازی با توربین کلاس F زیمنس دارای راندمان ۳۸ درصد است که گرمای حاصل از دود خروجی توربین گازی در بویلر‌های بازیافتی، بخار سوپرهیت تولید می‌کند و بخار تولیدی توربوژنراتور بخار را به حرکت درمی‌آورد و واحد بخار بدون مصرف سوخت قادر به تولید برق است و بازده کل نیروگاه را به ۵۶ درصد خواهد رساند