یک کارشناس بازار سرمایه دلایلی که باعث صعود این بازار در روزهای اخیر شده است را تشریح کرد. روزبه شریعتی به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در چند ماه اخیر شرایط ارزنده‌ای داشته است، اظهار کرد: p/e فوروارد بازار به پنج واحد رسیده بود که در چندین ماه گذشته […]

یک کارشناس بازار سرمایه دلایلی که باعث صعود این بازار در روزهای اخیر شده است را تشریح کرد.

روزبه شریعتی به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در چند ماه اخیر شرایط ارزنده‌ای داشته است، اظهار کرد: p/e فوروارد بازار به پنج واحد رسیده بود که در چندین ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. P/E TTM بازار نیز همین شرایط را داشت اما ریسک‌های اقتصادی و سیاسی باعث می‌شود که بازار اصطلاحا P/E نگیرد. برای مثال سهام‌دار می‌داند دولت کسری بودجه دارد و یکی از محل‌های تامین این کسری بازار سرمایه و فروش سهم است؛ به همین دلیل اقدام به خرید سهم نمی‌کرد.

وی با اشاره به افزایش نرخ دلار گفت: یکی دیگر از عواملی که جلوی صعود بازار سرمایه را می‌گرفت قیمت دلار بود. درواقع ذهنیت بازار سرمایه این بود دلار در محدوده ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان ثابت می‌ماند  و تا پایان سال بالاتر نخواهد رفت؛ کسی گمان نمی‌کرد این رشد در نرخ دلار رخ دهد. به نظر من افزایش قیمت دلار به بیش از ۳۵ هزار تومان فرای انتظار سرمایه‌گذاران بود.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد نرخ بهره نیز توضیح داد: یکی دیگر از عوامل، افزایش نرخ بهره بود که سیاست انقباضی بانک مرکزی محسوب می‌شود. هرچند بانک مرکزی هفته گذشته خلاف رویه همیشگی رفتار کرد و از سیاست انقباضی عقب کشید؛ اتفاقی که به افزایش ترازنامه بانک‌ها و افزایش نقدینگی کل کشور منجر می‌شود اما این بانک راه چاره‌ای نداشت.

شریعتی ادامه داد: بازار سرمایه هم با این عوامل توجه می‌کرد تا اینکه دلار از سقف خود با هیجان بالایی فاصله گرفت، اتفاقی که دامنه آن به دلار نیمایی هم رسید و دلار نیما به محدوده ۲۹ هزار تومان رسید. باید به این نکته توجه کرد که فاصله بین دلار نیما و دلار آزاد نمی‌تواند زیاد باقی بماند و سرمایه‌گذاران می‌دانند هرچقدر این فاصله بیشتر شود، شرکت‌ها برای فروش ارز در سامانه نیما تعجیل نمی‌کنند و عملا عرضه ارز در سامانه نیما کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل دلار نیما هم خواه‌ناخواه باید افزایش یابد  و با دلار آزاد فاصله منطقی پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود همه اتفاقاتی که باعث رخوت بازار سرمایه یا نخریدن سهم شده بود، کنار رود. اکنون کاهش تولید برخی شرکت‌ها به دلیل قطعی گاز با افزایش قیمت دلار جبران می شود. از طرف دیگر فروشنده‌های حقوق هم کمی دست نگه داشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به معاملات روز گذشته عنوان کرد: روز گذشته شاهد ورود حدود ۴۶۰ میلیارد تومان به بازار بودیم و حجم بازار بالای ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود که در مدت اخیر بی سابقه بوده است. اگر حجم بازار در این محدوده باقی بماند ایده ال است و بازار میتواند رشد کند.

شریعتی تاکید کرد که نمی‌توان پیش‌بینی کرد میزان رشد بازار سرمایه چقدر خواهد بود و هر سرمایه‌گذار به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود وزن‌های متفاوتی می‌دهد.