هند در ادامه روند ارسال غلات به افغانستان، در نظر دارد محموله جدید گندم به میزان ۲۰ هزار تن را از طریق بندر چابهار به این کشور ارسال کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری تایمز آو ایندیا، دولت هند پس از ارسال ۴۰ هزار تن گندم به افغانستان تحت حاکمیت طالبان از […]

هند در ادامه روند ارسال غلات به افغانستان، در نظر دارد محموله جدید گندم به میزان ۲۰ هزار تن را از طریق بندر چابهار به این کشور ارسال کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری تایمز آو ایندیا، دولت هند پس از ارسال ۴۰ هزار تن گندم به افغانستان تحت حاکمیت طالبان از طریق مرز زمینی از طریق خاک پاکستان، ۲۰ هزار تن غله دیگر را از طریق بندر چابهار ایران در اختیار افغانستان قرار خواهد داد؛ کشوری که با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می کند.

به گفته مقامات طالبان، انتظار می‌رود اولین بخش این محموله گندم به میزان دو هزار و ۵۰۰ تن از طریق بندر چابهار در هفته جاری به هرات برسد. این اولین محموله کمک های غذایی است که هند در سال جاری به افغانستان ارسال می کند.

این نخستین بار نیست که دولت هند محموله گندم خود برای افغانستان را از بندر چابهار ارسال می کند. در سال ۱۳۹۹ و قبل از سقوط دولت اشرف غنی، محموله های گندم هند از طریق این بندر به افغانستان رسیده بود.

دولت هند در سال ۲۰۲۱ در مذاکراتی با پاکستان درخواست کرد به هند اجازه دهد ۵۰ هزار تن گندم از طریق مرز زمینی با پاکستان به افغانستان ارسال کند. از سوی دیگر نیز پس از اینکه طالبان با کنار گذاشتن خصومت‌های گذشته خود نسبت به هند، از اسلام آباد در زمان نخست وزیری عمران خان خواست تا به دولت هند اجازه دهد از مسیر زمینی برای عرضه گندم استفاده کند، پاکستان با ترانزیت گندم موافقت کرد.

ماه گذشته، طالبان برای بهبود روابط با هند یک فرستاده را در دهلی منصوب کرد. پاکستان به جز موارد اضطراری نظیر این موقعیت، اجازه تجارت خارجی از هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی از طریق خاک خود را نمی دهد. هند، با وجود این اجازه تنها می تواند ۴۰ هزار تن گندم را در بازه زمانی مشخص شده توسط پاکستان برای تحویل به افغانستان ارسال کند. ۱۰ هزار تن باقیمانده و ۱۰ هزار تن غله دیگر اکنون برای تحویل به افغانستان به بندر چابهار ایران، ارسال می شود.

به نوشته رسانه های هندی، هند نیز مانند همه کشورهای دیگر، از جمله روسیه و چین، حاکمیت طالبان در کابل را به رسمیت نشناخته است اما از سوی دیگر اجازه نداده است که اختلاف نظرها مانع تلاش‌ برای کمک به مردم افغانستان برای مقابله با چالش‌های بشردوستانه شود.

آجیت دوال، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، با شرکت در کنفرانس امنیتی در مورد افغانستان در اوایل سال جاری میلادی در مسکو گفت: هند هرگز مردم افغانستان را در مواقع ضروری ترک نخواهد کرد.

هند نیز در ژوئن سال گذشته پس از تضمین های مکرر طالبان مبنی بر تامین امنیت مقامات هندی، سفارت خود در کابل را بازگشایی کرد. اگرچه دولت هند از طالبان می‌خواهد که اطمینان حاصل کند که هیچ بخشی از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی مورد حمایت پاکستان برای فعالیت‌های ضد هند استفاده نمی‌شود و خواهان دولت فراگیرتری که نماینده همه احزاب و قومیت‌ها در کابل باشد، شده است.

طالبان ماه گذشته اولین نماینده خود را در هند معرفی کرد، اقدامی که به نظر آنها تصمیمی منطقی است و راه را برای روابط بهتر با هند هموار می کند. «قدیر شاه»، کاردار افغانستان که از سوی طالبان منصوب شده، هنوز مسئولیت خود را بر عهده نگرفته است، هرچند دیپلمات‌های افغان از دولت قبلی که همچنان کنترل سفارت را در دست دارند، ظاهراً او را نمی‌پذیرند. قدیر شاه هفته گذشته در شکایتی به دولت هند، دیپلمات‌های افغان را به سرقت خودروی خود متهم کرد.

هند تا کنون از درگیری های داخلی دوری کرده و گفته است که حل این موضوع به عهده مقامات افغان است، با این حال، در صورت ادامه این بن بست، دولت هند ممکن است خودش تصمیم بگیرد که می خواهد با چه کسی همکاری کند، زیرا به نظر می رسد برای هماهنگی ارسال کمک های بشردوستانه بیشتر برای مردم افغانستان، به گفت‌وگوی بیشتری میان دو کشور نیاز است.