شیراز – معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: شیوع اختلالات روان پزشکی در بهبود یافتگان کووید، ۳۹ درصد برآورده شده بنابراین در این دوران و پس از آن توجه بیشتر به سلامت روان دارای اهمیت است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، خبرگزاری مهر، عباس رضائیان‌زاده با یادآوری اینکه امسال سازمان جهانی بهداشت روز جهانی سلامت […]

شیراز – معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: شیوع اختلالات روان پزشکی در بهبود یافتگان کووید، ۳۹ درصد برآورده شده بنابراین در این دوران و پس از آن توجه بیشتر به سلامت روان دارای اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، خبرگزاری مهر، عباس رضائیان‌زاده با یادآوری اینکه امسال سازمان جهانی بهداشت روز جهانی سلامت روان را با شعار “سلامت روان و بهزیستی همگانی؛ اولویت جهانی” دنبال می‌کند، انتخاب چنین شعاری را نشان‌دهنده توجه به سلامت روان به عنوان شاخصی مهم در سنجش سلامت و بهداشت جوامع دانست.

او ادامه داد: بهزیستی روان شناختی یکی از شاخص‌های ارزیابی سلامت روان است که عامل مهمی در طراوت، شادابی و افزایش عملکرد فردی و اجتماعی محسوب می‌شود و در پیشگیری از بروز اختلالات روان پزشکی نقش مؤثری را ایفا می‌کند؛ اما در صورتی که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به افزایش خواهد گذاشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: عوامل فیزیولوژیک، استرس‌های محیطی و شغلی، وظایف فزاینده و گاه متضاد، فرسودگی و خستگی، نا امیدی، شرایط مادی، روابط خانوادگی، نقش‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، عواملی هستند که در بهزیستی روان شناختی نقش دارند.

به گفته رضاییان‌زاده، مطالعات نشان می‌دهد علاوه بر اینکه سطح بالایی از بهزیستی روانی یک عامل محافظ در برابر بیماری‌های روان پزشکی است، سبب افزایش بهره وری در کار و حتی افزایش سلامت جسمی می‌شود؛ اختلال در بهزیستی روان شناختی با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های جسمی و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و برخی از سرطان‌ها رابطه دارد؛ در حالی که بهزیستی روانشناختی به عنوان عاملی برای افزایش امید به زندگی و درمان بیماری‌های تهدید کننده زندگی عمل می‌کند.

او افزود: یکی از تهدیدهای مهم در بر هم زدن بهزیستی روانشناختی، همه گیری کرونا است و مطالعات جدید ثابت کرده که بیماری کرونا در ایجاد اختلالات روان پزشکی به ویژه اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلالات خواب نقش بسیار مؤثری داشته است و شیوع اختلالات روان پزشکی در بهبود یافتگان کووید، ۳۹ درصد برآورده شده است، بنابراین در این دوران و پس از آن توجه بیشتر به سلامت روان بیش از پیش دارای اهمیت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: برای دستیابی به بهزیستی و ارتقای سلامت روان توجه به ارتقای سواد سلامت روان، شناسایی زودهنگام اختلالات روان پزشکی، توانمندسازی جمعیت عمومی با آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فرزندپروری و ارائه خدمات درمانی زودهنگام به بیماران شناسایی شده بسیار اهمیت دارد.

رضاییان‌زاده گفت: در حال حاضر با حضور روانشناسان با تجربه در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، برنامه‌هایی مانند آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های فرزندپروری، آموزش خود مراقبتی در سلامت روان، آشنایی با انواع اختلالات روان پزشکی، مشاوره‌های فردی با هدف پیشگیری از ابتلاء به اختلالات روان پزشکی، ارائه مشاوره تخصصی در حیطه اختلالات روانپزشکی، خشونت خانگی و مصرف دخانیات و مواد، به صورت رایگان ارائه می‌شود