نقشینه متخصص زنان و زایمان با اشاره به وجود کلینیک حضرت مریم جنب بیمارستان شهید بهشتی اصفهان ازدرمان تحت بیمه نازایی در اصفهان خبر داد وگفت :مرکز ناباروری حضرت مریم(س) واقع در بیمارستان شهید بهشتی توانایی درمان نازایی را دارد و این افراد با هزینه حدود دومیلیون تومان می توانند صاحب فرزند شوند.به گزارش خبرنگار […]

نقشینه متخصص زنان و زایمان با اشاره به وجود کلینیک حضرت مریم جنب بیمارستان شهید بهشتی اصفهان ازدرمان تحت بیمه نازایی در اصفهان خبر داد وگفت :مرکز ناباروری حضرت مریم(س) واقع در بیمارستان شهید بهشتی توانایی درمان نازایی را دارد و این افراد با هزینه حدود دومیلیون تومان می توانند صاحب فرزند شوند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،الهام نقشینه متخصص زنان و زایمان در نشست علمی،آموزشی،خبری که با موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سالم جلسات مرکز بهداشت استان اصفهان برگزار شده بود اظهار داشت:
در ایران بیست درصد از خانواده ها هستند که نابارورند و سی تا پنجاه در صد از آنها پس از مراجعه برای درمان،به نتیجه رسیده و باردارشدند.
همچنین معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه تاکید این روزهای رهبر فقیه انقلاب بر مسئله جمعیت است اظهار داشت: در دهه‌های اخیر متوسط رشد سالانه جمعیت از حدود سال‌های ۷۰ که بالاتر از دو و نیم درصد بود به هفت دهم رسیده که نشان‌دهنده کاهش سریع نرخ رشد سالانه جمعیت است.
وی افزود: میزان باروری استان اصفهان به گونه‌ای است که از آخر نمودار استان اصفهان در رتبه هفتم قرار دارد. بیشترین نرخ باروری در استان سیستان و بلوچستان و با نرخ ۳ است یعنی هر مادر به طور متوسط ۳ فرزند دارد.

مهردادزینلیان اذعان داشت: اگر روند هرم جمعیتی به همین نحو پیش برود، به‌زودی درصد عمده‌ای از کشور را جمعیت سالمند تشکیل می دهد که باعث بالا رفتن نرخ بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان و غیره می‌شود.
وی در ادامه از عوامل کاهش نرخ جمعیت در کشور یاد کرد و تصریح کرد: تصویب قوانین مشوق کاهش جمعیت، توسعه اشتغال خانم‌ها، تغییر در کارکرد خانواده و کم‌رنگ شدن نقش خانواده، گرایش بانوان به تحصیلات عالی و کاهش صله رحم و کاهش حمایت‌های فرزندآوری از جمله این عوامل است.

زینلیان در ادامه از تصویب قانون جوانی جمعیت یاد کرد و اذعان داشت: تصویب قانون جوانی جمعیت با ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکلیف قانونی است که در آن ۲۱ مانع رشد فرزندآوری مشخص شده است. اگر آئین‌نامه‌های خوبی برای این قانون تدوین و ابلاغ شود، می‌توان از این قانون برای برون‌رفت از وضعیت فعلی استفاده کرد.

وی ادامه داد:شبکه سلامت گسترده است، به این معنا که در  دورافتاده‌ترین نقطه در کشور و در روستاها نیز شبکه بهداشت سلامت گسترش یافته و امکان چهره‌به‌چهره به‌میزان که حلقه اول بهداشت و سلامت است، وجود دارد که برای فرهنگ سازی در زمینه فرزندآوری کمک زیادی می‌کند.
مدیر فنی شبکه بهداشت استان اصفهان از سقوط نرخ باروری ملی در مقایسه با کشورهای جهان و آسیا از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۵، یاد کرد و خاطر نشان کرد: شورهای دیگر از نظر رشد جمعیت به سرعت از ما پیشی گرفتند و هیچیک از این کشورها افت و سقوط آسانسوری کشور ما در دهه‌های اخیر را تجربه نکردند و این از یک سو تأثیر سیاست‌های سلامت را بر شاخص‌های جمعیتی نشان می‌دهد و اینکه اگر بخواهیم از این شرایط چاله جمعیتی که در آستانه ورود به آن هستیم خارج شویم نیاز به اصلاح سیاست‌های جمعیتی داریم.
وی ازباورهای غلط در مورد باروری و فرزندآوری یاد کرد و ادامه داد: بارداری بالای ۳۵ سال از جمله این باورهای غلط است که در جامعه به عنوان بارداری پر خطر یاد می‌شود، در صورتی که در متون علمی ما باروری نیاز به مراقبت ویژه است.

وی تفاوت سنی ۳ تا ۵ سال بین فرزندان رانیز از دیگر باورهای غلط بیان کرد و افزود: تفاوت سنی بیش از ۳ سال باعث ایجاد آسیب روحی و روانی و بیش از ۵ سال آسیب تک فرزندی را به دنبال دارد. در متون علمی حداقل فاصله بین دو باروری در زایمان طبیعی ۶ ماه و در زایمان سزارین ۱۸ ماه است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در پایان به مزایای بارداری اشاره کرد و گفت: کاهش ریسک سرطان تخمک، کاهش سرطان سینه با افزایش نرخ شیردهی و جوان‌سازی سلول‌های مادر از مزایای بارداری و شیردهی است. زنانی که بارداری مکرر داشته اند نسبت به زنانی که کمتر باردار می‌شوند، دارای ارگان‌های سالم‌تر و عوارض کمتری از لحاظ کبد و کلیه هستند‌.
خبرنگار: الهام خانی