دومین قرارگاه مشارکتی آب در استان کردستان راه اندازی شد/۱۰۰۰ هکتار شبکه آبیاری خورخوره بیجار احداث می شود دومین قرارگاه مدیریت مشارکتی آب با هدف جذب سرمایه‌گذار خصوصی و عمومی برای سرمایه‌گذاری در احداث شبکه‌های آبیاری، زهکشی و تأسیسات آبی در استان کردستان تشکیل شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ مهندس […]

دومین قرارگاه مشارکتی آب در استان کردستان راه اندازی شد/۱۰۰۰ هکتار شبکه آبیاری خورخوره بیجار احداث می شود

دومین قرارگاه مدیریت مشارکتی آب با هدف جذب سرمایه‌گذار خصوصی و عمومی برای سرمایه‌گذاری در احداث شبکه‌های آبیاری، زهکشی و تأسیسات آبی در استان کردستان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ مهندس آرش آریانژاد در این خصوص گفت: با عنایت به مدل ارائه شده سرمایهگذاری دشت خورخوره بیجار و همچنین اهمیت حضور بخش غیر دولتی در اجرای طرح‌های توسعه منابع آب استان، این شرکت به عنوان دومین دستگاه در بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث شبکه آبیاری و زهکشی در بیجار، انتخاب و آغاز بکار کرد.
وی افزود: در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی طی بررسی‌های کارشناسی با سرمایهگذاری بخش خصوصی بر اساس مدل ارایه شده موافقت گردید، ضمنا کلیه دستگاه‌های اجرایی استان نیز ملزم به همکاری و ارائه خدمات بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که متعاقبا توسط شرکت آب منطقه‌ای تهیه می‌گردد، می‌باشند.
مهندس آریانژاد گفت: برای استقرار مدیریت بهینه و خدمت‌رسانی جهادی به مردم و تسریع اجرای شبکه‌های آبیاری، در نظر است پس از هم‌اندیشی با تعاونی‌های آب‌بران، ضمن ترغیب ذینفعان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، نسبت به احداث شبکه‌های آبیاری به روش BOT در قالب تشکیل قرارگاه استقرار مدیریت مشارکتی آب با رویکرد جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عمومی در سطح استان‌ اقدام کرد.
وی به تشکیل اولین قرارگاه در تابستان ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: اولین قرارگاه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، با نقش‌آفرینی مسئولان استانی و مشارکت کشاورزان و تعاونی‌های آب‌بران و تعاونی‌های تولیدی به عنوان ذینفعان اصلی شبکه‌های پایاب، در استان کرمانشاه تشکیل شد و کردستان نیز به عنوان دومین استان محل اجرای قرارگاه مشارکتی آب انتخاب گردید.
مهندس آریانژاد به هداف تاسیس این قرارگاه نیز اشاره و عنوان کرد: هدف این قرارگاه تعیین تکلیف و اتمام عملیات اجرایی شبکه‌های نیمه تمام و بلاتکلیف است که با برنامه‌ریزی و مطابق توافق حاصل شده در قبال تأمین سرمایه توسط سرمایه‌گذار خصوصی و تخصیص آب مورد نیاز پروژه توسط شرکت آب منطقه‌ای، تعاونی‌های آب‌بران نیز اراضی خود را در ازای مبلغ مورد توافق از بابت اجاره‌نامه با سرمایه‌گذار به مدت چند سال در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهند داد.
وی با تاکید بر اینکه رهیافت شناخته شده در این شرکت، استقرار رویکرد استفاده از مکانیزم مدیریت مشارکتی آب در حوزه منابع آب‌های زیرزمینی امری است اجتناب ناپذیر، گفت: واقعیت این است در حال حاضر آمادگی خوبی در جوامع روستایی وجود دارد به نحوی که در برخی از مناطق، کشاورزان سرمایه‌گذاری‌های چند میلیون تومانی بر روی زمین‌های زراعی و باغات انجام داده‌اند که با انعقاد تفاهم نامه چند جانبه با نقش‌آفرینی بهره‌برداران جهت حفاظت از آبهای زیرزمینی میتوان اقدامات پیش‌گیرانه پایدار و ماندگار را جایگزین روش‌های مدیریت دولتی محور، کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان خاطرنشان کرد: قرارگاه مشارکتی آب در کردستان با هدف تهیه بسته جامع فرصت‌های سرمایهگذاری استان با توجه به پتانسیل منابع آب و خاک و مشوق‌های قابل ارائه به سرمایه‌گذاران با محوریت استانداری، شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی استان کردستان، تشکیل گردید که بزودی تفاهم نامه‌ای در این خصوص برای شبکه آبیاری خورخوره بیجار در سطح ۱۰۰۰ هکتار منعقد خواهد شد.

کویستان عبدالحکیمی