با تلاش معاونت ارتباطات سیار مخابرات منطقه اصفهان، تکنولوژی سایت همراه اول در ده آباد بادرود بروز رسانی شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی مخابرات، با انجام این مهم که در راستای توسعه زیرساخت های همراه اول در روستاها و برقراری عدالت ارتباطی صورت گرفت؛ نقاط کور این […]

با تلاش معاونت ارتباطات سیار مخابرات منطقه اصفهان، تکنولوژی سایت همراه اول در ده آباد بادرود بروز رسانی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی مخابرات، با انجام این مهم که در راستای توسعه زیرساخت های همراه اول در روستاها و برقراری عدالت ارتباطی صورت گرفت؛ نقاط کور این کاهش و سرعت و کیفیت سرویس های اپراتور همراه اول در این شهرستان افزایش یافت.

ایستگاه موبایل BTS چیست و چگونه کار می‌کند؟
حتما شما هم دکل‌های آنتن‌داری را در خیابان و پشت بام ساختمان‌های بلند دیده‌اید و فقط می‌دانید که برای استفاده از گوشی‌های موبایل به این دکل‌ها و برج‌های بلند نیاز داریم.

اما شده با خودتان فکر کنید این آنتن‌های بلند و دکل‌های موبایل چگونه کار می‌کنند؟
وقتی می‌خواهیم با موبایل تماس بگیریم یا پیامک بفرستیم و در حالی‌که از دیتای موبایل استفاده می‌کنیم؛ دقیقا چه اتفاقی در شبکه موبایل می‌افتد و این آنتن‌هایی که روی دکل‌ها نصب و به سامانه‌های BTS وصل می‌شوند؛ چه وظایفی برعهده دارند؟

چرا برخی بزرگ‌تر و بلندتر و برخی دیگر جمع‌وجورتر هستند؟
چرا هر چه تعداد BTS در یک شهر بیشتر باشد و اپراتورهای موبایل بتوانند آنتن بیشتری نصب کنند؛ شبکه موبایل با کیفیت و سرعت بهتری خواهیم داشت؟

در این مطلب سعی می‌کنیم به این پرسش‌ها جواب دهیم و شما را به طور کامل با ایستگاه‌های BTS و نحوه کارشان آشنا کنیم:

BTS چیست؟
به طور ساده، ایستگاه پایه فرستنده/گیرنده (Base Transceiver Station) که مخفف BTS می‌نامیم؛ مجموعه‌ای از تجهیزات مخابراتی بی‌سیم و باسیم است که ارتباط میان کاربر موبایل و یک شبکه عمومی را فراهم و تسهیل می‌کند.

این ارتباط بی‌سیم می‌تواند از انواع نسل‌های ۲، ۳ و ۴ موبایل، وای‌فای، وایمکس و دیگر فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم شهری باشد ولی عموما اصطلاح ایستگاه‌های BTS برای شبکه‌های موبایل GSM استفاده می‌شوند.

ایستگاه‌های BTS مهم‌ترین اجزای شبکه‌های موبایل GSM هستند. آنتن‌های نصب شده روی این دکل‌ها از طریق امواج رادیویی مایکروویو با شبکه در ارتباط هستند و سعی می‌کنند یک منطقه مانند شهر را زیر پوشش کامل یک شبکه موبایل ببرند.

بنابراین؛ وقتی ما در حال مکالمه با گوشی موبایل هستیم؛ پیامک می‌زنیم و از اینترنت موبایل استفاده می‌کنیم؛ از طریق یک ایستگاه BTS به شبکه موبایل سراسری متصل شدیم.

هرچه‌قدر تعداد آنتن‌ها و ایستگاه‌های BTS در یک منطقه بیشتر باشد؛ پوشش‌دهی شبکه موبایل بهتر و سریع‌تر خواهد بود. به همین دلیل، اپراتورهای موبایل دایما در حال گسترش و نصب ایستگاه‌های جدید هستند.

این نکته را هم باید اشاره کنیم که دکل‌های موبایل تنها بخشی از یک ایستگاه مخابراتی موبایل هستند و اجزای بسیار دیگری هم برای راه‌اندازی یک شبکه موبایل مورد نیاز است.

ارسال و دریافت سیگنال‌ها و امواج رادیویی، پردازش سیگنال‌ها و پرش‌های فرکانسی، رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات روی مسیرهای رادیویی، مدیریت لینک‌ها و خطوط، مدیریت کیفیت ارتباطات و خطوط و تطبیق نرخ بیت و اجرای کدگذاری‌ها برعهده ایستگاه‌های BTS است.