رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: در تهران سهم منابع متحرک مانند ذرات معلق که شاخص اصلی آلودگی هوا هستند نزدیک به ۵۹ درصد تخمین زده شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: براساس انتشار […]
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: در تهران سهم منابع متحرک مانند ذرات معلق که شاخص اصلی آلودگی هوا هستند نزدیک به ۵۹ درصد تخمین زده شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: براساس انتشار مطالعاتی که از جانب سازمان محیط زیست با همکاری کنسرسیوم برترین دانشگاه کشور انجام داد؛ سهم و سیاهی انتشار منابع آلاینده و آلودگی شهرها مشخص شد.
او بیان کرد: ۸ کلان شهر وجود دارد که دارای آلودگی گستردهای هستند البته قم و کرمانشاه و اصفهان هم به این ۸ مورد اضافه شده اند.
سهم وسایل حمل و نقل در آلودگی هوا
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: به طور مثال در تهران سهم منابع متحرک مانند ذرات معلق که عموما شاخص اصلی آلودگی هوا هستند نزدیک به ۵۹ درصد تخمین زده شده است. همچنین ۸۳ درصد سهم منابع متحرک در گازهای آلاینده است.
او بیان کرد: البته، چون شاخص آلودگی هوا ذرات معلق تا ۲ میکرون بوده ۶۰ درصد هم سهم میبرند. منابع متحرک خودروهای دیزلی مانند اتوبوس، مینی بوس و همچنین کامیونهایی که در سطح شهر تردد میکنند ۳۲ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند.
گل علیزاده گفت: ما در کشور ۲۵ میلیون خودروی شماره گذاری شده داریم که بین آنها حدود ۶/۵ تا ۷ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده اند.
او در ادامه بیان کرد: جالب اینجاست که خوروهای پر پیمایش در تهران که جنبه عمومی دارند مانند اتوبوسهای شرکت واحد و تاکسیها سن فرسودگی آنها به بیش از ۸۶ درصد رسیده است و کاملا فرسوده تلقی میشوند. طبیعتا زمانی که سن خودرو بالا میرود به همان میزان هم انتشار آلایندهها و مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: براساس ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک، وزارت کشور و سازمان شهرداری تکلیف دارند که نسبت به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنند. برای وسایل عمومی ما در کلان شهرها به ویژه کلان شهرهایی که موضوع ترافیک معضل بزرگی تلقی میشود، باید آنها فورا تصمیماتی گرفته شود. باید به سمت حمل و نقل پاک و حتی توسعه مترو قدم برداریم.
او تصریح کرد: معابر سطح زمین محدودیت دارند به همین دلیل است که باید از ظرفیت متروها استفاده کنیم. وسایل حمل و نقل مان باید طوری باشد که بتواند کارآمدی خود را به مردم نشان دهند تا کمتر از وسایل شخصی خود استفاده کنند.
گل علیزاده بیان کرد: قطعا سهم تردد مسافر و شهروندان با وسایل عمومی بیشتر شود میزان انتشار آلایندگی هوای کلان شهرهایمان کاهش پیدا خواهد کرد. از ۱۲ میلیون موتورسیکلتی که شماره گذاری شده است، حدود ۹ تا ۱۰ میلیون آنها درواقع به سن فرسودگی رسیده اند، که حدود ۱۰ درصد موجب انتشار آلودگی هوا میشوند.
۳ روش اثر بخش برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: اگر بخواهیم مشکل آلودگی هوا را رفع کنیم ۳ روش اثر بخش وجود دارد. یکی از آنها نوسازی ناوگان حمل و نقل که با تاکید بر حمل و نقل عمومی پاک و منطقی سریعتر باید اقدام شود.
مرحله بعدی نوسازی و خارج کردن وسایل فرسوده از دوره مصرف که میتواند موثر باشد.
او گفت: دیگری توزیع سوخت استاندارد در کلان شهرها و موضوع رفع ناترازی انرژی است. بحث توسعه نیروهای تجزیه پذیرو افزایش سهم آنها در تامین انرژی منجر به کم شدن وابستگی ما به نیروگاههای فسیلی مس وشد. ما نیروگاههای فسیلی مان تقریبا ۹۴ درصد انرژی را تامین میکنند. طبیعتا تامین انرژی از طریق نیروگاه فسیلی منجر به انتشار آلایندهها و در نتیجه تشدید آنها خواهد شد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در پایان با اشاره به بالا بودن ظرفیت انرژیهای تجزیه پذیر به ویژه انرژی خورشیدی در سطح کشور بیان کرد: بهتر است با بهره گیری بیشتر ازسوخت تجزیه پذیرمصرف سوختهای فسیلی مان به حداقل برسانیم.
Friday, 1 November , 2024